اعتراضات گسترده خیابانی در دومین سالگرد انقلاب بحرین/ مرگ یک نوجوان به ضرب گلوله ماموران

۲۷ بهمن ۱۳۹۱

کلمه – گروه بین الملل:  مردم بحرین در حالی در دومین سالگرد انقلاب مسالمت آمیز خود تظاهرات کردند که بر اثر هجوم نیروهای سرکوبگر آل خلیفه، دهها نفر از آنها زخمی شدند.
به گزارش کلمه، همزمان با سالگرد آغاز اعتراضات ضد حکومتی در بحرین، تظاهرات گسترده ای در مناطق مختلف این کشور برگزار شده است. برخی منابع خبری از حمله نیروهای امنیتی به معترضان با گلوله های ساچمه ای در شروع تظاهرات خبر دادند.
تظاهرات کنندگان در اغلب خیابانهای منامه و دیگر مناطق شهری و روستایی بحرین حضور داشتند و فعالیت اکثر واحدهای تجاری و تولیدی متوقف شد.
به گزارش بی بی سی، مخالفان دولت بحرین می‌گویند یک نوجوان بحرینی در جریان تظاهرات به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده است.
برخی از گروه‌های مخالف در این کشور خواهان اعتصاب شده و از مردم خواسته‌اند تا از خرید، انجام معاملات مالی و پر کردن بنزین خودداری کنند. ناآرمی‌های بحرین و بن‌بست سیاسی شکل گرفته در این کشور به اقتصاد این کشور لطمه زده است.
خاندان حکومتی بحرین سنی است و عمده قدرت در بحرین در اختیار اقلیت سنی این کشور قرار دارد و اکثریت شیعه همواره از تبعیض شکایت کرده‌اند.
دولت بحرین در واکنش به تظاهرات دو سال اخیر، اعتراضات خیابانی و برگزاری تجمعات را غیر قانونی اعلام کرده اما معترضان به این ممنوعیت وقعی ننهاده و بارها دست به تظاهرات زده‌اند.
دولت نیز به طور مرتب مدافعان حقوق بشر را بازداشت و زندانی می‌کند. برخی از این افراد به دلیل آن که در سایت توییتر، از پادشاه و دولت بحرین انتقاد کرده‌اند، زندانی شده‌اند.
عفو بین‌الملل: زندانیان را آزاد کنید
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در دومین سالگرد ناآرامی‌های بحرین، خواهان آزادی زندانیان عقیدتی در این کشور شده است. دهها فعال بحرینی در حال حاضر زندانی هستند و گروهی از آنها به حبس ابد محکوم شده‌اند. عفو بین الملل گفته زمان آزادی کسانی فرا رسیده است که صرفا به خاطر ابراز عقیده و استفاده از حق آزادی بیان، به حبس اقتاده اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه المنار لبنان، گروه‌های مخالف بحرینی از جمله جمعیت الوفاق خواستار برگزاری تظاهراتی گسترده‌ در مناطق مختلف به ویژه منامه پایتخت بحرین شدند.
جمعیت الوفاق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جزیره ستره، واقع در جنوب منامه به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی به یک پادگان نظالمی تبدیل شده و نیروهای امنیتی و ضد شورش بحرین با حضور در این منطقه آماده برخورد با شهروندان بحرینی در سالگرد انقلاب هستند.
بنابر اعلام الوفاق، زر‌هپوش‌ها، خودروهای نظامی، اتوبوس‌های حامل نظامیان و کاروان‌های خودرویی وابسته به نیروهای امنیتی در مناطق ورودی و اصلی جزیره ستره مستقر شده‌اند و کاملا آماده هرگونه رویارویی با تظاهرکنندگان هستند.
بنابر این بیانیه، در ۲۴ ساعت گذشته نیروهای امنیتی چندین تن از شهروندان بحرینی از جمله دو کودک را دستگیر کردند و در رویارویی با تظاهرکنندگانی که برای بیان خواسته‌های خود به خیابان‌ها آمده بودند به گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی متوصل شدند.
مرگ پلیس بحرینی/ وعده تحقیق در مورد مرگ نوجوان معترض
خبرگزاری فرانسه روز جمعه در خبری اعلام کرد که یک پلیس بحرین نیز در درگیری با معترضان در یک روستای شیعه نشین کشته شد. این گزارش می افزاید، این پلیس بحرینی در انفجار بمب دست ساز آتش زا که از سوی معترضان به سوی پلیس پرتاب شده بود کشته شد. وزارت کشور بحرین اعلام کرد که این درگیری ها در یک روستای شیعه نشین در نیمه شب دیشب به وقوع پیوسته است.
دولت بحرین وعده داده است که درباره مرگ پسر نوجوانی که در جریان اعتراضهای خیابانی کشته شده تحقیق کند. اغلب معترضان در بحرین را شیعیانی تشکیل می دهند که اقلیت سنی مذهب حاکم را به تبعیض در حق اکثریت شیعه متهم می کنند.
به گزارش یورو نیوز، یک شهروند بحرینی می گوید که پدرش که رئیس اتحادیه معلمان بود از دو سال قبل که به پنج سال زندان محکوم شد در حبس است. او تنها جرم پدرش را استفاده از حق آزادی بیان می داند.
دو سال اعتراض بی وقفه علیه اقتدارگرایان در بحرین
از بیست و پنجم بهمن ۱۳۸۹ و همزمان با اعتراضات خیابانی در تهران، قیام مردمی در بحرین آغاز شد. اگرچه شعار معترضان بحرینی در ابتدا اصلاح نظام بود اما پس از سرکوب های حکومت آل خلیفه شعار های مردم بحرینی نیز تغییر کرد و همانند تونس و مصر شد: الشعب یرید اسقاط نظام؛ مردم خواهان سرنگونی نظام هستند.
هنگامی که در ماه فوریه ۲۰۱۱، معترضان بحرینی به تقلید از انقلاب مصر تظاهرات فراگیر را شروع کردند، اولین شعارها تقاضا برای اصلاحات بود و نه سرنگونی خاندان سلطنتی. نیروهای امنیتی با آنچه بعدها تبدیل به یک شورش شد، با خشونتی فزاینده برخورد کردند. تظاهرات اولیه همچنین شامل بخشی از سنی‌ها بود که از نحوه اداره کشور خسته شده بودند. ولی از هنگام سرکوب به این سو، رودررویی روز به روز بیشتر جنبه فرقه گرایانه به خود می‌گیرد.
بیشتر معترضان بحرینی شیعه هستند، با وجود در اکثریت بودن شیعیان از نظر جمعیتی، فرصت و امکان قابل توجهی برای حضور در سمت های حساس و کلیدی را ندارند و خاندان آل خلیفه قدرت را در این کشور قبضه کرده است.
بحرین از همسایگان ثروتمندش، امارات و قطر، بسیار فقیرتر است و مدت‌ها است که با نارضایتی های اقتصادی، از جمله بیکاری و کمبود مسکن، دست و پنجه نرم می‌کند. بخش عمده پول و قدرت در دست سنی‌ها قرار دارد و اکثریت شیعه این کشور مانند شهروندان درجه دو برخورد می‌شود.
از سوی دیگر معضل اصلی در بحرین ساختار بسته و متصلب سیاسی آن است که در آن یک خاندان تمام قدرت را در دست گرفته است. بر همین مبنا هم بود که درخواست اولیه و اصلی معترضان در بحرین، استقرار نظام مشروطه پادشاهی در این کشور بود که در آن دولت نه از سوی پادشاه بلکه از سوی پارلمان منتخب، انتخاب شود.
پس از بی توجهی حاکمان بحرین به این خواسته، رفته رفته بر شدت اعتراض ها افزوده شد و خواسته های بزرگتری نیز مطرح شد. اینک مخالفان طیف بزرگی از مطالبات را مطرح می کنند که یک سر آن استقرار نظام مشروطه پادشاهی و سر دیگر آن سقوط نظام و پایان حضور خاندان آل خلیفه در قدرت است.