دولت روسیه پس از پیام پوتین استعفا داد

۲۵ دى ۱۳۹۸

در پی سخنان ولادیمیر پوتین در مورد انجام اصلاحاتی در قانون اساسی روسیه، دمیتری مدودف اعلام کرد که برای ایجاد امکان تصمیم‌گیری‌های لازم به پوتین دولت استعفا می‌دهد.
ولادیمیر پوتین و دمیتری مدودف ـ عکس از آرشیو
دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه پس از پیام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور در مورد تغییر قانون اساسی، چهارشنبه ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه از استعفای کامل دولت خبر داد.
مدودف در این‌باره گفت: «این تغییرات نه تنها در برخی از مواد قانون اساسی بلکه به‌طور کلی در توازن قوا، قدرت اجرایی، قانون‌گذاری و مسائل قضائی، تغییرات قابل توجهی ایجاد خواهد کرد. در این‌باره بدیهی است که ما به‌عنوان دولت فدراسیون روسیه باید برای رئیس‌جمهوری کشورمان امکان تصمیم‌گیری‌های لازم را فراهم کنیم.»
مدودف افزود، استعفای دولت بر اساس قانون اساسی فدراسیون روسیه اقدامی درست است.
ولادیمیر پوتین صبح چهارشنبه در پیام سالانه خود به پارلمان فدرال کشور پیشنهاد داده بود که اصلاحاتی در قانون اساسی روسیه انجام و سپس به رأی مردم گذاشته شود.
پوتین از جمله پیشنهاد کرده بود که رئیس دولت در آینده توسط پارلمان انتخاب شود و دوره ریاست‌جمهوری محدود به دو دوره شود. این تغییرات به نخست‌وزیر و اعضای کابینه قدرت بیشتری می‌بخشد.
دوره ریاست جمهوری پوتین در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد. از این رو او نمی‌تواند در دور بعدی نامزد ریاست جمهوری شود. بنابراین گمان می‌رود که سمت پوتین این بار به نخست‌وزیری تغییر کند و از طریق تغییرات جدید در قانون اساسی قدرت‌ خود را بیشتر کند.
پوتین پس از تصمیم مدودف از اعضای دولت به‌خاطر همکاری مشترک تشکر کرد و گفت در آینده نزدیک با تمامی اعضای کابینه دیدار خواهد کرد. او از تمامی اعضای کابینه خواست تا فعلاً وظایف خود را به‌طور کامل انجام دهند.
بیشتر بخوانید:

مشارکت پایین مردم در انتخابات محلی روسیه