بحران شیوع کرونا در کمین کودکان کار و خیابان ‏

۷ اسفند ۱۳۹۸

10 ساعت،19 دقیقه

استان وایر- براساس آمارهای رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نزدیک به ۵٠٠ هزار کودک کار در کشور وجود دارد.

«فرشید یزدانی»، مدیرعامل «انجمن حمایت از ‏حقوق کودکان» به روزنامه «شهروند» می‌گوید: «کودکان کار به صورت عام و به صورت خاص در معرض بیشترین آسیب هستند زیرا امکان و ‏توان جسمی حمایت از خود را ندارند؛ نه غذای خوب می‌خورند و نه نوع شرایط زندگی آن‌ها به نحوی است که بتواند آن‌ها را در ‏مقابل ابتلا به بیماری، مصون نگه دارد.»

به گزارش روزنامه شهروند، نداشتن اسکان مناسب می‌تواند باعث شیوع این بیماری در بین کودکان کار و خیابان ‌شود. یزدانی می‌گوید: «چون زندگی بسیاری از این کودکان به صورت کمپی است و آن‌ها با هم غذا می‌خورند، طبیعتا امکانات محافظت از خود را هم در ‏مقابل این بیماری خاص ندارند. از طرف دیگر، به این کودکان آموزش هم داده نمی‌شود. در مبحث آموزش، این روزها گفته می‌شود ‏که دست‌ها به کرات شسته شوند. از طرف دیگر، شرایط زندگی کودکان و نداشتن اسکان مناسب این امکانات را به کودکان نمی‌دهد. ‏آموزش هم که بدون امکانات، بی‌فایده است. از طرف دیگر، دسترسی این کودکان به رسانه‌ها کمتر است و نمی‌دانند که چه گونه باید از خود محافظت کنند.»

نماینده مردم اصفهان د‌ر سال ۱۳۹۶ گفته بود به دلیل این که اغلب کودکان کار هیچ‌گونه ‏اوراق هویتی برای شناسایی ندارند، نمی‌توان تعدادشان را به صورت دقیق تخمین زد.
چندی پیش انجمن حمایت از حقوق کودک، آماری منتشر کرد حاکی از آن که در کشور ‏حدود ١۴‌هزار زباله‌گرد وجود دارد و حدود یک سوم جمعیت آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

یزدانی اقدام سریع را در این موقعیت لازم می‌داند: «به نظرم باید شهرداری، شورای شهر، بهزیستی و وزارت بهداشت در اقدامی سریع، ‏‏سه‌ مرحله را برای کمک و پیش‌گیری از کروناویروس در میان کودکان کار به کار ببندد؛ در اختیار دادن امکانات حداقلی به این کودکان ‏شامل دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد. دوم آموزش استفاده از این‌ها باید در دستور کار قرار ‏گیرد. سوم هم اصلاح محل اسکان این کودکان است. کودکان کار زباله‌گرد، معمولا در کمپ‌ها و کنار زباله‌هایی که جمع‌‎آوری ‏می‌کنند، می‌خوابند و این اماکن از نظر بهداشتی به شدت سطح پایینی دارند و محدود هستند. اگر بتوانیم امکانات اسکان موقت برای گذران ‏این دوران را به این کودکان اختصاص دهیم، اقدامی موثر است. این کودکان اگر به بیماری دچار شوند، در آمار جایی ندارند و به‌دلیل ‏نداشتن بیمه و امکانات درمانی، احتمالا بیشتر از سایر افراد در معرض آسیب‌اند.»‏

📩اگر به اطلاعات تکمیلی درباره این خبر دسترسی دارید، لطفاً با این ایمیل با ما تماس بگیرید: info@iranwire.com

📞اگر می‌خواهید درباره موضوع این خبر با افراد مسئول تماس بگیرید، لطفاً به فهرست مسوولان در سراسر ایران مراجعه کنید: www.ostanwire.com