پس از ۲۱ سال خانه هنرمندان در آستانه تعطیلی قرار دارد

۱۸ شهریور ۱۳۹۹

11 ساعت،43 دقیقه

مدیرعامل «خانه هنرمندان» که اخیرا در خصوص مشکلات مالی این مکان ابراز نگرانی کرده بود، اعلام کرد که اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، ممکن است خانه هنرمندان بعد از ۲۱ سال فعالیت در آستانه تعطیلی قرار گیرد.

«مجید رجبی معمار» یک ماه پیش درباره مشکلات مالی خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر تهران گفته بود که تقاضای خود را برای جلب حمایت از سوی شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد به این مکان هنری مطرح کرده است، اما هیچ اقدام مثبتی در این مدت صورت نگرفته است.

خبر ورشکستگی خانه هنرمندان یک ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی و به شکل غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. مجید رجبی معمار و «حسین مسافر» به ترتیب مدیرعامل و دبیر شورای سیاست‌گذاری «تماشاخانه ایرانشهر» نیز همان زمان در این خصوص اظهار نگرانی کردند.

«ایسنا» در این‌ باره نوشته است: «بیش از یک ماه از آن گفت‌وگو می‌گذرد و در روزهای اخیر هم برخی از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان از جمله "ایرج راد" به عنوان رییس شورای عالی این مکان اعلام کرده‌اند که این خانه راهی جز تعطیلی ندارد.»

مجید رجبی معمار در این باره روز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه با اشاره به این که تقریبا تمام منابع درآمد این مکان از بین رفته است، گفت: «قبلا این مکان از راه فروش بلیت نمایش‌ها، فروش آثار هنری در گالری‌ها، کافه، رستوران و فروشگاه‌های خود می‌توانست بخشی از هزینه‌هایش را پوشش بدهد و مابقی هزینه‌ها را هم از طریق کمک‌های شهرداری تامین می‌کرد، ولی امسال هیچ‌یک از آن منابع درآمدی وجود ندارند، ضمن این که شهرداری هم به دلیل مشکلات مالی خود، از آغاز سال نتوانسته است هیچ کمکی بکند.»

رجبی معمار با ابراز تاسف از عدم حمایت وزارت ارشاد و «سازمان برنامه و بودجه» گفته است: «تعارف نداریم. وضعیت اصلا خوب نیست و از ابتدای سال فقط یک‌سوم حقوق کارکنان را پرداخته‌ایم و برای بیمه آنان نیز دچار مشکل هستیم. در حالی که کارکنان این‌جا بسیار کم‌شمار هستند و همه امور خانه هنرمندان ایران با همین تعداد اندک پیش می‌رود و این مکان مجموعه‌ای خودکفاست.»

در اساسنامه خانه هنرمندان ایران آمده است که این مکان نباید به دولت و هیچ نهادی وابستگی داشته باشد: «این مجموعه در تمام این سال‌ها به معنای واقعی، غیرانتفاعی بوده است. هر چند عبارت غیرانتفاعی در چهل سال گذشته کاملا در معنای متضاد خود به کار رفته است، ولی به هر حال در شرایط خاصی مانند مقطع کرونایی دولت، وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور، سازمان برنامه و بودجه، معاون اول رییس‌جمهور و هر کس که در برابر فرهنگ و هنر کشور احساس مسئولیت می‌کند، باید وارد کار شود، به‌ویژه این که مشکلات ما با رقم پایینی رفع و رجوع خواهد شد.»

 

برای دیدن اخبار و گزارش‌های بیش‌تر درباره رسانه و خبرنگاری به سایت خبرنگاری جرم نیست مراجعه کنید.