آیا اسکوچیچ می‌تواند از تغییر ذهنیت بازیکنان تیم ملی بگوید؟

۲۲ شهریور ۱۳۹۹

7 hours, 15 minutes

«درگان اسکوچیچ»، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در تازه‌ترین مصاحبه خود گفته است: «ذهنیت بازیکنان تیم ملی ایران باید تغییر کند.»
جمله سنگین او در مورد تغییر نگاه و تاکیدش بر «فهم بیشتر» از تئوری‌های فوتبال زمانی معنای بهتری پیدا می‌کنند که بدانیم او از کجا آمده است و در مورد ذهنیت چه بازیکنانی صحبت می‌کند.

***

دراگان اسکوچیچ در آپارتمان خیابان «جردن» تهران سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد؛ آپارتمان استراتژیکی که برای ساختمان «سئول» (دفتر فدراسیون فوتبال ایران) تصمیم‌گیری می‌کند.

آپارتمان جردن زمانی محل زندگی و حالا دفتر کار «مهدی تاج»، رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران و دو آقازاده‌اش، «علی» و «وحید» است.

عصر روز ۱۹ بهمن ۱۳۹۸، علی تاج با دراگان اسکوچیچ، سرمربی مستعفی «نفت» آبادان، «رضا فیض‌بخش»، مدیربرنامه‌های این سرمربی کروات، «محمود بابای»، مشاور سابق رسانه‌ای «امیررضا واعظی آشتیانی» که مدیرعامل «استقلال» و فعال نقل و انتقالات است و همین‌طور سردبیر یکی از رسانه‌های ورزشی که طی سال‌های اخیر مدیربرنامه‌های رسانه‌ای دراگان اسکوچیچ و برخی چهره‌های فوتبال ایران بوده است، تشکیل جلسه داد. خروجی این جلسه، ابلاغ خبر سرمربی‌گری دراگان اسکوچیچ بود.

این اتفاق در حالی افتاد که «حیدر بهاروند»، سرپرست فدراسیون فوتبال و همین‌طور اعضای کمیته فنی تیم‌های ملی در جریان انتخاب دراگان اسکوچیچ نبودند.

چگونگی انتخاب اسکوچیچ و همین‌طور زمان و مکان مذاکره و ملاقات منجر به واکنشی از سوی «سردار آزمون»، مهاجم تیم ملی ایران شد.

سردار آزمون دقایقی پس از رسمی شدن انتخاب دراگان اسکوچیچ، در استوری اینستاگرام خود نوشت: «ما که در سایه خورشید معذب بودیم، چشم‌مان کور سزاوار همین شب بودیم.»

اشاره سردار آزمون به کنار رفتن «کارلوس کی‌روش» از سرمربی‌گری تیم ملی، عبور از «مارک ویلموتس» و در نهایت اعتماد به ناشناخته‌ترین مربی کروات تاریخ فوتبال ایران، یعنی دراگان اسکوچیچ بود.

آن‌چه در پس‌زمینه مربی‌گری اسکوچیچ قرار گرفته است را می‌توان به سرعت مرور کرد. او با سابقه سرمربی‌گری در «رییکا» کرواسی و دو ناکامی بزرگ در «العربی» کویت و «النصر» عربستان، به ایران آمد.

ابتدا سرمربی «ملوان» انزلی شد. هنوز کارش را آغاز نکرده بود که برخی رسانه‌های فارسی‌زبان داخل کشور او را با القابی مانند «تئوریسین» یا «معمار ملوان نوین» لقب دادند.

یک سال بعد، یعنی در سال ۱۳۹۳، جانشین «حسین فرکی» در «فولاد» خوزستان شد؛ تیمی که جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برده بود. اما این تیم را با خوش اقبالی روی پله پنجم نشاند. پایان سال که مدیران فولاد عذرش را خواستند، باز هم در برخی رسانه‌ها به گزینه اصلی سرمربی‌گری «سپاهان» اصفهان بدل شد؛ تیمی که باز هم با مربی‌گری حسین فرکی، به مقام قهرمانی لیگ برتر رسیده بود. اما سپاهان در آخرین دقایق قیدش را زد.

سال ۱۳۹۸ به لیگ یک و باشگاه «خونه به خونه» رفت و شکست خورد. در میانه فصل اخراجش کردند. یک سال بعد سرمربی نفت آبادان شد و پیش از آن‌که لیگ به پایان برسد، در حالی که تیمش میانه جدول نشسته بود، به ساختمان جردن و تیم ملی فوتبال ایران رسید.

دراگان اسکوچیچ در مورد تغییر ذهنیت بازیکنان فوتبال ایران صحبت کرده است؛ آن‌چه پیش از این گاهی از زبان مربیانی مانند کارلوس کی‌روش یا «برانکو ایوانکوویچ» هم شنیده بودیم. هرچند که پشتوانه فنی و سابقه مربیانی مانند کارلوس کی‌روش را نمی‌توان با اسکوچیچ قیاس کرد.

بازیکنانی که او می‌خواهد ذهنیت‌شان را در قبال فوتبال تغییر دهد هم نیاز به یک نگاه اجمالی دارند.
«علی‌رضا جهانبخش» از سال ۱۳۹۲ به باشگاه «نایمخن» هلند پیوست. دو سال بعد راهی «آ.زد.آلکمار» این کشور شد و با این تیم عنوان «آقای گل» را به دست آورد. علی‌رضا جهانبخش نخستین بازیکن تاریخ فوتبال ایران شد که آقای گل یک لیگ اروپایی می‌شد.

سال ۱۳۹۷ و پس از جام جهانی هم به عنوان گران قیمت‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه «برایتون» بریتانیا، به لیگ جزیره رفت. سال گذشته گل او مقابل «چلسی» عنوان بهترین گل هفته را به دست آورد.

جهانبخش فقط در برایتون زیر نظر مربیانی مانند «کریس هیوتون» و «گراهام پاتر» تمرین کرده است.

آقای گل فصل اخیر لیگ پرتغال، «مهدی طارمی» بود. او با ۲۱ گل موفق شد در لیگی آقای گل شود که بهترین مربیان و بازیکنان کنونی فوتبال اروپا را صادر می‌کند.

طارمی در باشگاه «ریوآوه»، زیر نظر «کارلوس کاروالیال» کار کرد؛ همان مربی که سابقه هدایت تیم‌هایی مانند «شفیلد وندزی» بریتانیا، «بشیکتاش» ترکیه، «اسپورتینگ» پرتغال و «سوانزی» بریتانیا را دارد.

مهدی طارمی تابستان امسال به «پورتو» پرتغال پیوست. این انتقال از دیدگاه وب سایت خبری «دِسپورتو»، حتی از خرید «ایکر کاسیاس»، دروازه‌بان افسانه‌ای «رئال مادرید» و تیم ملی اسپانیا هم برای باشگاه پورتو مهم‌تر بود.

«سامان قدوس» تنها بازیکن دو دهه اخیر فوتبال ایران است که یک مربی در حد «آرسن ونگر» بدون آن‌که به صورت مستقیم در مورد کیفیت بازی‌ او سوال شود، از وی تمجید می‌کند.

قدوس سال ۱۳۹۶ بازیکن تیم فوتبال «اوسترسوند» سوئد بود که مقابل «آرسنال» قرار گرفت. وقتی خبرنگاران از سرمربی وقت این تیم در مورد کیفیت حریف سوال کردند، گفت: «معتقدم بهترین بازیکن این تیم سامان قدوس بود که از نظر تکنیکی و تاکتیکی، بازیکنی فوق‌العاده است. او مرا تحت تأثیر قرار داد. درمجموع فکر می‌کنم آن‌ها ازنظر کار تیمی هماهنگی خوبی دارند.» 

او حالا بازیکن تیم «آمیان» فرانسه است. سامان قدوس هرگز در فوتبال ایران بازی نکرده است. در سال ۱۳۹۶ دعوت کارلوس کی‌روش برای پذیرش ملیت ایرانی را قبول کرد. پیش از آن قرار بود برای تیم ملی سوئد بازی کند.

«سردار آزمون» امسال آقای گل لیگ روسیه شد. در باشگاه «زنیت» درخشید و البته شایعات همیشگی‌ در مورد میل باشگاه‌های اروپایی برای خریدش وجود داشت. او از سال ۱۳۹۰ از ایران به روسیه رفت بدون آن‌که حتی یک بازی در لیگ برتر ایران انجام داده باشد. درخشش سردار آزمون در رقابت‌های جوانان آسیا باعث توجه مربیان روسیه به او شده بود.

حالا طی سال‌های اخیر، سردار آزمون را در باشگاه‌های «روبین‌کازان»، «روستوف» و زنیت دیده‌‌ایم. آخرین مربی ایرانی ‌او، در سال ۱۳۹۰، «امیر قلعه‌نویی» بود که گاهی سامان را به تمرینات سپاهان راه می‌داد. 

«کریم انصاری‌فر» با سابقه حضور در باشگاه‌های «اوساسونا» اسپانیا، «پانیونیوس» و «الموپیاکوس» یونان و «ناتینگهام» بریتانیا را هم می‌توان دید.

بازیکنانی مانند «مرتضی پورعلی‌گنجی» در تیم «شنژن» چین، «علی‌رضا بیرانوند» در تیم «آنتورپ» بلژیک، «میلاد محمدی» در تیم «خنت» بلژیک، «مجید حسینی» در تیم «ترابوزان اسپور» ترکیه، «سعید عزت‌الهی» در تیم «وایله بلدکلوب» دانمارک و «علی قلی‌زاده» و «کاوه رضایی» در تیم «شارلوا» بلژیک هم در سیاهه ملی‌پوش‌های ایران قرار دارند.

دراگان اسکوچیچ شاید از حالا زمزمه‌هایی را برای فراهم کردن توجیهات خود در صورت شکست آغاز کرده است.

او طی هفت ماه اخیر، بدون یک مسابقه رسمی و غیررسمی یا حتی بدون یک جلسه تمرین، تمامی حق و حقوق خود را از فدراسیون فوتبال ایران دریافت کرده است. اسکوچیچ جزو معدود مربیان ملی فوتبال جهان است که پس از شیوع کرونا، حتی یک ریال به فدراسیون فوتبالی که با آن قرارداد دارد، تخفیف نداد.

پیش کشیدن بحث تغییر ذهنیت و اصرار به فهم بیشتر تاکتیکی برای تیم ملی ایران چندان مناسب نیست. شاید کارلوس کی‌روش می‌توانست چنین ادعایی داشته باشد، چون تمام باشگاه‌هایی که هم‌اکنون بازیکنان ملی‌پوش ایران را در اختیار دارند، حاضر به همکاری با او هستند. اما دراگان اسکوچیچ هرگز شانسی برای سرمربی‌گری در این باشگاه‌ها نداشته و شاید هم نخواهد داشت.

مطالب مرتبط:

۶ میلیارد تومان برای اسکوچیچ و مدیر برنامه‌هایش بدون حتی یک بازی تیم ملی

پول فیفا برای زنان ایران؛ فدراسیون فوتبال بازهم ناپدیدش می‌کند؟

بدهی ۹۰ میلیارد تومانی فدراسیون به ویلموتس؛ بوی تند فساد زیر امضای تاج

مارک ویلموتس در آستانه جدایی از ایران؛ پول‌هایی که همه ناپدید شدند

توضیحات مبهم رییس از فسخ قرارداد ویلموتس؛ هیچ حقیقتی وجود نداشت

از دستور حراست برای رد علی دایی تا جلسه شبانه در خانه علی تاج

احضار علی تاج به دادسرا؛ از فساد پدر و پسر تاج چه می‌دانیم؟