رزا  لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت فراموش نمی شوند 

۲۶ دى ۱۳۹۹

امروز جمعه  ۱۵  ژانویه سال ۲۰۲۱،  صد و دومین سالگرد جانباختن  رزا لوکزمبورگ و کارل لیبکنشت است. همه ساله  مطابق معمول به دعوت حزب چپ آلمان (die Linke)، هزاران نفر در برلین در "گورستان سوسیالیست ها" بر مزار آنها  گرد می آیند. اقشار مختلف مردم، بویژه جوانان از کشورهای مختلف جهان، و زبان های مختلف با خواندن سرود انترناسیونال و حمل پرچم های سرخ حضور پر رنگ و با نشاط خود را نشان می دهند و با پخش اطلاعیه ها و دعوتنامەهای مختلف برای پیوستن و تقویت هر چه بیشتر اردوگاه چپ، از همگان تقاضای همبستگی می نمایند.
اما امسال با وجود مقررات شدید و کنترل رفت و آمد ها و ممنوع بودن و تشکیل هر گونه تجمع به دلیل شیوع  ویروس کرونا، از طرف دولت آلمان و از جمله مسولین شهر برلین، مراسم سنتی بزرگداشت رهبران تشکل های کارگری و بنیان گذاران حزب کمونیست آلمان، رزا  لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت بطور رسمی برگزار نگردید. حزب چپ آلمان (die LINKE) بطور معمول همه ساله، برگزار کننده و دعوت کننده این مراسم در برلین است که امسال از برگزاری آن انصراف داد  و اعلام کرد از برگزاری آن خود داری می کنیم. اما با وجود این بیش از سه هزار نفر و علیرغم مخالفت پلیس، این مراسم را برگزار کردند و مزار رهبران کمونیست آلمان را گلباران کردند
کارل لیبکِنِشت (۱۸۷۱–۱۹۱۹)، رهبر و نظریه‌پرداز سوسیالیست و کمونیست آلمانی بود که به همراه رزا لوکزامبورگ، فراکسیون اسپارتاکیست‌ها را در حزب سوسیال دموکرات آلمان تشکیل داد و به همراه وی، حزب کمونیست آلمان را تأسیس کرد. لیبکنشت در سال ۱۹۱٩، به همراه رزا لوکزامبورگ به جوخهٔ اعدام سپرده شدند. کشتار وحشیانه  این دو رهبر کمونیست آلمان که در ۱۰۲ سال پیش توسط "گروه سربازان آزاد - فاشیست" صورت گرفت، همچنان موضوع روز است و از حافظه مردم این کشور و میلیون ها نفر پیکارگر عدالتخواه و مبارزان راه آزادی پاک نخواهد شد. در چنین روزی رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت را پس از آزار و شکنجه بسیار به قتل رساندند. یادآوری می شود که جهان بزرگداشت  قربانیان جنگ جهانی اول را برگذار کرد و نسبت به همه قربانیان این فاجعه بزرگ بشری ادای احترام نمود، اما نباید فراموش گردد که کارل لیبکنشت تنها نماینده پارلمان آلمان بود که در سال ١٩١٤ به شرکت آلمان در جنگ جهانی اول رای منفی داد. بی شک این استقلال نظر و رای منفی او در مقابل سرمایه داری رو به رشد آلمان و زمامداران طرفدار جنگ، یکی از دلایل سوء قصد و قتل او گردید. ضمناً در همین باره رزا لوکزامبورگ اعلام کرد: "این اعمال و دخالت در جنگ، یک تسلط و اقتدارگرایی دولتی است که تماماً منجر به فاجعه خواهد شد و هم اکنون کشور آلمان یک نمونه مثال زدنی است".
باید با صدای بلند به جهان نشان داد و یادآوری کرد و از مردم خواست که به سمت و سوی سیاستگذاری در کشور هایشان حساسیت بیشتر نشان بدهند و اثرگذار باشند. چپ باید خود را بیازماید و خود را نشان بدهد و در عرصه سیاست و جامعه، آرزوها، برنامه و نوع مبارزه و ارزشهای خود را عرضه نماید. چپ باید عرصه های نزدیکی و اتحادهای خود را نشان بدهد و اعلام نماید که معنای مبارزه مشترک، الزامی برای انطباق دیدگاەها نیست، بلکه تلاش در پیدا کردن راه حلها و سیال کردن سیاستها و تصمیم گیریها است. چپ با هم و در کنار هم رشد می کند و بر سیاست تاثیر می گذارد. بی شک با حضور هر چه بیشتر و ارائه ارزشهای خود، به تقویت خود و اطمینان و اعتماد و جلب مخاطبان خود نیز کمک می کند.
شرکت کنندگان در  تظاهرات و بزرگداشت رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت با نشان دادن همبستگی و درخواست شرکت هر چه بیشتر مردم در سیاست و نشان دادن حساسیتهای بیشتر در روند سیاست گذاریهای احزاب در کشور ها و اعتراض به نظام سرمایه داری و تسلط بانکها به سر نوشت و اراده مردم، برابریهای اجتماعی، کم شدن امکانات و رفاه عمومی و آموزشی و کنترل و دخالت در حریم خصوصی مردم  شدند.