انتخابات فدراسیون فوتبال؛ آن‌ها از پادگان‌ها می‌آیند

۹ اسفند ۱۳۹۹

انتخابات فدراسیون فوتبال، فردا (یک‌شنبه) از ساعت ۱۰ صبح در سالن «اجلاس سران» برگزار خواهد شد. ۴ نامزد برای پست ریاست این فدراسیون تایید صلاحیت شده‌اند؛ «علی کریمی»، «شهاب‌الدین عزیزی خادم»، سردار «مصطفی آجرلو» و «کیومرث هاشمی.»

پس از رای‌گیری برای پست ریاست فدراسیون فوتبال، ۸۹ عضو مجمع انتخاباتی این فدراسیون باید آرای خود را برای انتخاب نایب‌رئیس‌های پیشنهادی رئیس انتخاب‌شده به صندوق بیاندازند. همچنین فردا، برای انتخاب ۷ عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال رای‌گیری خواهد شد. این هفت نفر شامل دو مدیرعامل باشگاه‌ها (اعم از فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی در بخش بانوان و مردان)، دو رئیس هیئت فوتبال و سه کارشناس فوتبال اعضای هیئت‌رئیسه می‌شوند. ۶۵ نفر برای رسیدن به یکی از این ۷ صندلی هیئت‌رئیسه نام‌نویسی کرده‌اند. 

*** 

«محسن صفایی‌ فراهانی» سال ۱۳۸۱ با جمله‌ای تاریخی از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داد: «فوتبال را به نامادری‌اش سپردم.» 

سال ۱۳۸۵ از سوی فدراسیون جهانی فوتبال به عنوان رئیس «کمیته انتقالی» فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد. کمیته‌ای که قرار بود برای نخستین بار اساسنامه‌ای مطابق (یا لااقل نزدیک) به اساسنامه مورد نظر فیفا را نگارش کند. 

نوزدهم دی ۱۳۸۶ نخستین انتخابات فدراسیون فوتبال با مدلی مشابه با آن‌چه مورد نظر فدراسیون جهانی فوتبال بود برگزار شد. محسن صفایی‌ فراهانی در بخشی از سخنرانی خود در ابتدای این اجلاس گفت: «امروز فوتبال ایران دموکراسی را تمرین خواهد کرد.» 

همان روز هم قرار نبود با انتخاب «علی کفاشیان» به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، دموکراسی در فوتبال ایران اجرا شود. «شاهرخ شهنازی» به اصرار سازمان وقت تربیت بدنی از انتخابات کنار کشید و علی کفاشیان بدون رقیب انتخاب شد. پس از آن هم چرخه انتخابات، مدلی از انتخابات جمهوری اسلامی شد. رئیس فدراسیون طی چهار سال ریاست خود، بخش اعظمی از رای‌دهندگان مجمع را انتخاب می‌کند. مهم‌ترین آن‌ها روسای هیئت‌های فوتبال استان‌ها هستند. 

۱۳ سال از امیدواری محسن صفایی‌ فراهانی برای رسیدن از تمرین به اجرا می‌گذرد. رئیس فدراسیون فوتبال اما همچنان با آرای مهندسی‌شده ۸۹ عضو مجمع تعیین می‌شود.

کدام رئیس؟ با کدام برنامه؟ 

علی کریمی تکه‌ای جدانشدنی از محبوبیت فوتبال ایران است. او صرفا برای آن‌ که نشان دهد فوتبال را به دست اهالی فوتبال نمی‌سپارند وارد انتخابات فدراسیون فوتبال شد. به صداوسیما نرفت و در مناظره‌ تلویزیونی شرکت نکرد. در نامه‌اش خطاب به «میثم فضلعلی»، مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما، «مناظره‌های انتخاباتی» این سازمان را «نمایشی» خواند. در پاسخ به این کناره‌گیری «ساترا»، نهاد نظارتی زیرمجموعه سازمان صداوسیما، هم مجوز پخش ویژه‌برنامه‌اش در برنامه اینترنتی «تی‌وی تاک» را صادر نکرد. 

ماحصل آن‌چه علی کریمی گفته است به همان شعارش یعنی «فوتبال پاک» برمی‌گردد. اما آن‌چه باعث نقد به علی کریمی شد، وعده ارائه برنامه‌ها، پس از انتخاب شدن احتمالی برای پست ریاست فدراسیون فوتبال بود. 

تیم او در تناسب با سایر کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال قوی‌تر است. او «مهدی مهدوی‌کیا»، مهمان دائمی همایش‌های فیفا و «کنفدراسیون فوتبال آسیا»، را به عنوان نایب‌رئیس اول، «سعید دقیقی» را به عنوان نایب‌رئیس دوم و «فاطمه علی‌پور» را به عنوان نایب‌رئیس زنان معرفی کرده است. 

«کیومرث هاشمی» گزینه مورد حمایت قوه قضاییه در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال است. او دست حمایت «مهدی تاج»، رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال، و تا حدودی هم حمایت بخشی از بدنه وزارت ورزش و جوانان را پشتوانه خود دارد. کیومرث هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ رئیس کمیته ورزش ستاد «ابراهیم رئیسی» بود و پس از انتخاب شدن مجدد «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهوری، پست خود را در اتاق ریاست «کمیته ملی المپیک ایران» از دست داد. 

کیومرث هاشمی در این انتخابات «علیرضا رحیمی»، مدیرعامل سابق باشگاه‌های «سپاهان» و «پرسپولیس»، را به عنوان نایب‌رئیس اول، «غلامرضا بهروان»، عضو سابق هیئت‌رئیسه فدراسیون و رئیس پیشین هیئت فوتبال مازندران، را به عنوان نایب‌رئیس دوم و «پریا شهریاری» را به عنوان نایب‌رئیس زنان معرفی کرده است. 

سردار «مصطفی آجرلو» با حمایت «محمدباقر قالیباف»، رئیس «مجلس شورای اسلامی»، به انتخابات فدراسیون فوتبال وارد شد. سردار آجرلو با سیاهه‌ای از ابهامات مالی در کارنامه مدیریتی خودش و اعضای خانواده‌اش، بیشترین حمایت رسانه‌ای را در هفته‌های اخیر داشت. 

مصطفی آجرلو در برنامه «فوتبال برتر» و مناظره با دو کاندیدای دیگر ادعا کرد «در انتخاباتی که زیر نظر نظام جمهوری اسلامی برگزار شود، شبهه‌ای از تقلب وجود نخواهد داشت.» با این وجود در روزهای گذشته، او بحث «مهندسی انتخابات» را در مصاحبه‌های خود مطرح کرد و حتی مدعی شد که «اجازه نخواهد داد غیرفوتبالی‌ها، فوتبال را از دست اهالی فوتبال خارج کنند.» او خودش را از جامعه فوتبال می‌داند، با این‌که سردوشی سپاه پاسداران را بر دوش دارد. 

اطرافیان مصطفی آجرلو از آماده‌سازی طرحی برای «شکایت احتمالی به فدراسیون جهانی فوتبال» و تحریک فیفا جهت ادعای «دخالت سیاست در انتخابات فدراسیون فوتبال» خبر می‌دهند. 

سردار آجرلو «حسن نصر اصفهانی» را به عنوان نایب‌رئیس اول، «سعید فتاحی» را به عنوان نایب‌رئیس دوم و «لیلا محمدیان» را به عنوان نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال به مجمع معرفی کرده است. 

شهاب‌الدین عزیزی خادم گزینه مورد حمایت علی کفاشیان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، و «حیدر بهاروند»، سرپرست کنونی فدراسیون، است. شهاب‌الدین عزیزی خادم پیش از این حیدر بهاروند را به عنوان نایب‌رئیس اول و «منصور قنبرزاده» را به عنوان نایب‌رئیس دوم معرفی کرده بود که اولی رد صلاحیت شد و دومی از حضور در انتخابات انصراف داد. 

در صورتی که او به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شود، موظف است دو نایب‌رئیس جدید خود را به هیئت‌رئیسه و مجمع فدراسیون فوتبال معرفی کند. 

نایب‌رئیس زنان مورد نظر او «شهره موسوی» است. 

هیچ یک از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال، برنامه مشخصی برای خروج این فدراسیون از بحران مالی، عبور از پرونده سنگین «مارک ویلموتس» و بازپس گرفتن حقوق از‌دست‌رفته‌ای مانند «حق پخش تلویزیونی» ارائه نکرده‌اند. 

صف طولانی، صندلی‌ها محدود 

۶۵ نفر کاندیدا شده‌اند تا به ۷ صندلی هیئت‌رئیسه برسند. 

خبرگزاری «ایسنا» نام تاییدشده این مدیران را ساعاتی پس از اعلام رسمی کمیته بدوی تایید صلاحیت فدراسیون فوتبال منتشر کرد. 

هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال اعضای خود را در سه بخش «روسای هیئت‌های فوتبال»، «مدیران عامل باشگاه‌ها» و «کارشناس» می‌شناسند. 

میان نفرات کاندیدا، چند نام جلب توجه می‌کنند؛ «احسان اصولی»، عضو اصول‌گرای شورای شهر مشهد، که هفته گذشته ضیافتی را برای ۱۰ عضو رای‌دهنده مجمع برگزار کرده بود، «عبدالکاظم طالقانی»، سردار بازنشسته سپاه پاسداران، عضو سابق هیئت‌رئیسه فدراسیون و رئیس کنونی هیئت فوتبال خوزستان، «عباس صوفی»، شهردار همدان، «جواد ششگلانی»، فرمانده سپاه پاسداران و رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی، «محمد آخوندی»، مدیرمسئول روزنامه «وطن‌ امروز» و فعال تندروی اصول‌گرا، «حسین نیرویار»، عضو سابق کمیته داوران، که شبهاتی در مورد تخلفات و فساد مالی‌اش در فدراسیون فوتبال وجود داشت، «احمد عشقان ملک»، صادرکننده کود حیوانی غنی‌‌شده. 

بازگشتی در کار نیست  

محسن صفایی‌ فراهانی رویاهایی داشت؛ چه در حوزه اقتصاد که تخصصش بود و چه در زمینه مدیریت فوتبال که سال‌ها عمرش را در آن صرف کرد. 

او در مصاحبه‌ای که تیر سال ۱۳۹۷ با پایگاه خبری «انصاف» داشت، خبر داد که بر اساس تحلیل‌هایش، «نظامی‌ها به پادگان‌ها برخواهند گشت.» 

فردا، یک‌شنبه دهم اسفند ماه، بیش از یک‌سوم رای‌دهندگان و نامزدهای انتخاباتی فدراسیون فوتبال را فرماندهان کنونی یا پیشین سپاه پاسداران تشکیل می‌دهند. احتمال رای آوردن سردار مصطفی آجرلو با توجه به حمایت‌های رسانه‌ای، جلسات متعدد با روسای هیئت‌ها، برگزاری بیش از ۵ نشست و همایش (با وجود کرونا) و حمایت رئیس مجلس، کم نیست. آن‌ها تازه دارند از پادگان‌ها به فوتبال می‌آیند.

مطالب مرتبط:

ضیافت شورای شهر مشهد برای انتخابات فدراسیون فوتبال؛ می‌گویند احساس وظیفه است

واکاوی سردار آجرلو گزینه ریاست فدراسیون فوتبال، شیفته قدرت، ثروت و فساد

زیرکی صفایی‌فراهانی در نثر اساسنامه؛ استقلال داد یا خودزنی بود؟

علی کفاشیان و مهدی تاج از بازی با رای‌ها چه می‌خواهند؟

]]>