استعفاهای پی در پی برزیل؛ بزرگترین چالش پیش روی بولسونارو

۱۱ فروردین ۱۴۰۰

در میان موج انتقادات جهانی درباره شیوع نگران‌کننده ویروس کرونا در برزیل، «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری این کشور در پی استعفای وزیران امور خارجه و دفاع و برخی فرماندهان ارتش، با چالش برانگیزترین معمای پیش روی خود از آغاز به کار دولتش در سال ۲۰۱۹ روبرو شده است.
به گزارش چهارشنبه ایرنا، بنا به اعلام وزارت دفاع برزیل، فرماندهان نیروهای دریایی، هوایی و ارتش برزیل در اعتراض به عملکرد ژائیر بولسونارو رییس جمهوری این کشور از سمت خود استعفا کردند. استعفای فرماندهان قوای برزیل به دنبال استعفای «ژنرال آزودو» وزیر دفاع این کشور که به تازگی از سمت خود کناره گیری کرده است، اتفاق افتاد.
براساس تحلیل های کارشناسان، این اولین بار در تاریخ برزیل است که روسای ارتش، نیروی دریایی و هوایی به دلیل اختلاف با رئیس جمهور به طور همزمان کناره گیری می کنند.
به این ترتیب، ژنرال ادسون پوجول، دریادار ایلکیوز باربوسا و سرتیپ آنتونیو کارلوس برمودز – نیز روز سه شنبه استعفا کردند. این امر یک روز پس از آن روی داد که «ارنستو آرائوجو» وزیر امور خارجه وفادار به آقای بولسونارو، در پی انتقاد شدید قانون‌گذاران مجبور به استعفا شد.
براساس تایید رسمی دولت برزیل، ارنستو آرائوجو وزیر امور خارجه برزیل و آزودو روز دوشنبه از کابینه این کشور خارج شدند.
استعفای وزیر امور خارجه در حالی صورت گرفت که براساس گمانه زنی‌های مطرح شده، بولسونارو پیش تر قصد داشت «ارنستو آرائوجو» وزیر امور خارجه این کشور را اخراج کند.
همچنین اکثریت قریب به اتفاق اعضای پارلمان برزیل نیز خواستار استعفای وزیر امور خارجه این کشور بودند و وی را به اتهام ایجاد اصطکاک در روابط با شرکای مهم برزیل از جمله چین مانعی برای دستیابی برزیل به واکسن های ضد کرونا از پکن عنوان می کردند.
تیرگی روابط با وزیر امور خارجه برزیل ریشه در رویکرد انتقادی وی نسبت به چین، آمریکا و هند، به عنوان شرکای تجاری این کشور، داشت.
وزیر دفاع برزیل نیز بر سر ماهیت وفاداری نیروهای مسلح با آقای بولسونارو اختلاف پیدا کرد. او می‌گفت وفاداری ارتش باید معطوف به حفظ قانون اساسی باشد نه حمایت شخصی از رئیس جمهور.
همچنین دو هفته پیش، وزیر بهداشت این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرد تا برزیل در یکسال اخیر چهار وزیر بهداشت به خود دیده باشد
در میان اوج گیری انتقادات جهانی از عملکرد دولت برزیل درباره عدم مهار همه گیری، به فاصله کمتر از دو هفته از استعفای وزیر بهداشت برزیل، بولسونارو روز دوشنبه در پی استعفای وزرای خارجه و دفاع مجبور به ترمیم کابینه شد و با جابجایی ۶ وزیر و مقام دولتی خود به تغییرات غیرمنتظره ای دست زد.
«خوزه لوی» دادستان کل کشور نیز به دلیل زاویه پیدا کردن با سیاست‌های بولسونارو از سمت خود کناره گیری کرد و «آندرس مندوکا» وزیر دادگستری پیشین برزیل به عنوان دادستان کل جدید انتخاب شد.
همچنین به نوشته شبکه سی ان ان اسپانیول، بولسونارو دیپلمات «کارلوس آلبرتو فرانکا» را به عنوان وزیر امور خارجه جدید، ژنرال «والتر سوزا براگا نتو» را به عنوان وزیر دفاع، و فرمانده پلیس «آندرسون تورس» دوست خانوادگی خود را به جای مندوکا، به عنوان وزیر دادگستری و ژنرال ارتش معرفی کرد.
بولسونارو همچنین روز دوشنبه «لوئیز ادواردو راموس» را به عنوان رئیس ستاد جدید خود و همچنین «فلاویا آرودا» رئیس دبیرخانه دولت و رئیس دفتر ریاست جمهوری را به جای وی منصوب کرد.
این تغییرات باعث روی کار آمدن نزدیک‌ترین ژنرال‌های ارتش به بولسونارو در راهبردی‌ترین مواضع موجود شد.
از سوی دیگر، «مارسلو کئروگا» متخصص قلب جایگزین «ژنرال ادواردو پازوئلو» وزیر بهداشت سابق برزیل شد تا غول آمریکای لاتین، شاهد انتصاب چهارمین وزیر بهداشت خود تنها در یک سال، از زمان آغاز همه گیری کرونا باشد.
جولان ویروس کرونا در برزیل
در پی نارضایتی‌های عمومی از سوء مدیریت همه‌گیری توسط دولت برزیل، میزان محبوبیت رئیس جمهور به شدت راستگرای این کشور پیرامون واکنش او به شیوع کووید-۱۹ سقوط کرده است.
او که دو سال قبل به قدرت رسید پیوسته با تدابیر منع تردد مخالفت و استدلال کرده که خسارت این تدابیر بدتر از آثار ویروس کرونا خواهد بود.
او همچنین به برزیلی ها گفت که “از نالیدن” درباره اوضاع دست بردارند. بیش از ۱۲.۵ میلیون نفر در این کشور مبتلا و تقریبا ۳۱۴ هزار نفر در اثر کووید-۱۹ جان باخته اند.
در برخی از بیمارستان های برزیل به دلیل خالی نبودن تخت، آمبولانس ها در صف های طولانی درانتظار خالی شدن تخت در انتظار ایستاده اند؛ برخی از بیمارستان ها نیز به دلیل خارج از ظرفیت بودن از پذیرش بیمار خودداری می‌کنند.
این درحالی است که بولسونارو، سال ۲۰۲۱ میلادی را سال «واکسیناسیون کرونا» نامیده بود، اما منتقدان از نبود اقدامات منسجم دولت خبر می دهند.
اگرچه به گزارش سازمان بهداشت پان آمریکن، برزیل به تازگی یک میلیون و ۲۲ هزار دوز واکسن در قالب برنامه جهانی کوواکس، واکسن کرونا دریافت کرده است، اما این میزان در مقایسه با آمار روزافزون مبتلایان در این کشور ناچیز است
با این وجود برزیل در اجرای برنامه واکسیناسیون همچنان در تقلاست. این کشور تاکنون از واکسن استرازِنِکا و واکسن چینی کروناوَک که هر دو نیازمند دو تزریق هستند استفاده کرده است.برزیل همچنین سفارش خرید واکسن جانسون و جانسون و واکسن روسی اسپوتنیک وی که تک دُزی هستند را داده است.
از سوی دیگر، به دنبال رکوردشکنی‌ها در میزان ابتلا و جانباختگان کرونا و تعلیق پروازهای همسایگان برزیل در نتیجه هراس از گونه جهش‌یافته برزیلی، این کشور با اعلام آغاز آزمایش‌های انسانی با واکسن تولید داخل، خبری مسرت‌بخش نه فقط برای برزیل که برای همه کشورهای آمریکای لاتین به ارمغان آورد.
آمار روزانه مرگ در برزیل در اثر کووید-۱۹ برای اولین بار در ماه جاری از مرز سه هزار نفر گذشت، که سیستم بهداشتی را در آستانه فروپاشی قرار داده و به نگرانی از بدل شدن این کشور به تهدیدی برای بهداشت جهانی دامن زده است.
محققان هشدار می دهند که شیوع گونه کنترل نشده کرونا در بزریل به مثابه یک بمب اتمی می تواند موجب گسترش این همه گیری در سراسر جهان شود.
برزیل که پس از آمریکا، جزو آسیب‌پذیرترین کشورها در بحران کرونا بوده، با ثبت بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مبتلا و بالغ بر ۳۱۴ هزار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ رکورد شمار جانباختگان بر اثر این بیماری را در جهان شکسته است.
 

به کانال صدای مردم در تلگرام بپیوندید
@sedayemardomdotnet

.pf-button.pf-button-excerpt { display: none; }The post استعفاهای پی در پی برزیل؛ بزرگترین چالش پیش روی بولسونارو appeared first on صدای مردم.