عربستان: توافق با اسرائیل به نفع کل منطقه خواهد بود

۱۳ فروردین ۱۴۰۰

وزیر خارجه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین گفت که عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل به سود کل منطقه خواهد بود و هرگونه توافق احتمالی در این زمینه را تا حد زیادی منوط به روند پیشرفت مذاکرات صلح با فلسطینیان دانست.

فیصل بن فرحان آل سعود در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تصریح کرد که دستیابی به چنین توافقی هم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و هم از منظر امنیتی «فوق‌العاده سودمند» خواهد بود.

او در عین حال تاکید کرد این توافق تنها در صورتی حاصل خواهد شد که تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ قطعی شود.

فلسطینیان بخش شرقی شهر سه هزار ساله بیت‌المقدس را که در جنگ سال ۱۹۶۷ به تسلط اسرائیل درآمد، به‌عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطینی در نظر گرفته‌اند؛ امری که مورد حمایت اکثریت جامعه جهانی است.

عربستان سعودی پیشتر نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود که عادی‌سازی روابط با اسرائیل تنها در گرو تشکیل دولتی مستقل برای فلسطینیان خواهد بود.

شهریورماه پارسال، در مراسمی که به میزبانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در کاخ سفید برگزار شد توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل امضا و مناسبات رسمی بین آن‌ها آغاز شد.

امارات بعد از مصر و اردن، سومین کشور عربی و مسلمان است که از زمان آغاز تاسیس اسرائیل، با این کشور مناسبات کامل سیاسی برقرار کرد. بحرین و سودان نیز به فاصله کوتاهی پس از امارات به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیوستند و مراکش نیز مناسبات پیشین قطع شده خود با اسرائیل را در سطح سفیر تجدید کرد.

با استفاده از گزارش سایت شبکه الجزیره و رادیو فردا