مشاور لاریجانی: چین حاضر به مذاکره با دولت روحانی نبود

۱۳ فروردین ۱۴۰۰

منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی با رد اظهارات ظریف درباره نحوه نقش‌آفرینی لاریجانی در امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفته است: ««چین حاضر به مذاکره با دولت نبود، لذا لاریجانی برای پیگیری تفاهم» بین دو کشور «حکم گرفت». 

او در گفت‌وگویی که روز ۱۳ فروردین در خبرگزاری فارس منتشر شده، گفته است که چینی‌ها عنوان کرده بودند حاضر نیستند با دولت ایران به خاطر رفتارش پس از برجام مذاکره کنند، اما آمادگی خود را برای مذاکره با مجموعه «نظام» اعلام داشتند و علی لاریجانی برای انجام مذاکره با چین حکم گرفت.

در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی، کلمه «نظام» می‌تواند اشاره به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی باشد.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی گفته بود که او لاریجانی را برای مذاکره با چین به دفتر رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده است. 

او همچنین گفته بود وقتی علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و در دولت قبلی رئیس مجلس بود و به چین رفت، «نتوانستند روابط راهبردی با این کشور برقرار کنند» و «اصلا چینی‌ها اسم آقای لاریجانی را هم نمی‌شناختند که به ما پیشنهاد کنند». 

مشاور لاریجانی اما گفته است که پس از ابراز ناراحتی مقام‌های چینی از رفتار دولت ایران، رهبر جمهوری اسلامی، لاریجانی را به عنوان مسؤول پیشبرد سند همکاری با چین کرد و بعد از پایان ریاست لاریجانی بر مجلس، خامنه‌ای از لاریجانی خواسته است موضوع مذاکرات با چین را بعنوان «مشاور رهبر و مجری پروژه توافق‌نامه ۲۵ ساله» ادامه دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز ۷ فروردین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را با حضور همتای چینی خود در تهران امضا کرد. 

تاکنون مفاد این سند که مورد انتقاد بسیاری از مخالفان حکومت ایران قرار گرفته و چند تجمع اعتراضی در داخل ایران هم علیه آن برگزار شده، منتشر نشده است. 

مقام‌های حکومت ایران می‌گویند علت عدم انتشار این سند، مخالفت دولت چین و ملاحظات ناشی از تحریم‌ها است.