عدم پرداخت حقوق و مزایا و اخراج از کار؛ تداوم اعتراضات کارگری در ایام نوروز

۱۴ فروردین ۱۴۰۰

استان وایر- تعطیلات نوروز هم مطالبات صنفی کارگران ایران را تعطیل نکرد. سال ۱۳۹۹ برای کارگران در ایران، یک سالِ سختِ دیگر بود. شیوع ویروس کرونا نیز باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و موسسات تولیدی شد و گره دیگری بر کلاف سردرگم مشکلات و بحران‌های جامعه کارگری در ایران افزود. بسیاری از کارگران صنایع و معادن که در سال ۱۳۹۹ با مشکلات متعدد صنفی از جمله ماهها عدم پرداخت حقوق و مزایا، عدم واریز بیمه‌های درمان و تعطیلی یا ورشکستگی کارگاهها و یا اخراج از محل کار و حوادث کارگری مواجه بودند، سال جدید را هم با تداوم مشکلات خود آغاز کردند.

ویروس کرونا در حالی وضعیت کارگران ایران را بغرنج‌تر کرد که آن‌ها در سایه سیاست‌های کلان حکومت، با بحران‌های مالی کارخانجات، بی‌کاری، عدم پرداخت حقوق، بیمه و مزایا توسط کارفرمایان، تورم لجام گسیخته و صدها معضل دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند. بیش از ۹۰۰ ماه معوقه حقوق، بیمه و مزایای شغلی برای جامعه ۱۶ میلیونی کارگران ایران در سال ۱۳۹۹، گواه وجود بحران در بخش‌های صنعت، تولید و خدمات است. فشار ناشی از عدم دریافت حقوق علی‌رغم فعالیت مستمر در محیط کار، می‌تواند کارگران را در ایران با چالش جدی روبه‌رو کند. آنچه در ادامه می‌خوانید وقایعی است که در طول گذشت سیزده روز از آغاز سال ۱۴۰۰ شمسی در جامعه کارگری ایران اتفاق افتاده و به رسانه‌ها راه یافته است:

اعتراض کارگران بخش دفع آفات کشاورزی نیشکر هفت تپه

روز جمعه سیزده فروردین برای هفتمین روز متوالی تجمعات اعتراضی کارگران بخش دفع آفات کشاورزی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به وضعیت قراردادهای کاری، مقابل درب ورودی این مجتمع برگزار شد..کارگران بخش دفع آفات کشاورزی این شرکت نسبت به کاهش دوره زمانی قراردادهای کاری و اخراج هشت نفر از همکاران خود، تغییر در ساعات کاری و عدم پرداخت مطالبات از جمله لباس کار و سهمیه شکر، معترض هستند.

نامه سرگشاده کارکنان دانشگاه آزاد

یکهزارنفر از کارکنان دانشگاه آزاد روز دوازدهم فروردین با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس مجلس اعتراض خود را نسبت به سطح نازل حقوق اعلام کردند. در این نامه کارکنان دانشگاه آزاد خواهان تحقق چهار خواسته: «هم‌سان سازی حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه دولتی»، «ساماندهی شخصیت حقوقی و اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی»، «منظور نمودن ردیف بودجه دولتی برای دانشگاه آزاد اسلامی»، «اعمال افزایش پنجاه درصدی حقوق سال ۱۳۹۹ مصوب هیات امنا» شدند.

کارگران شهرداری کوت عبدالله

جمعی از کارگران شهرداری کوت عبدالله روز چهارشنبه ۱۱فروردین، اعتراض خود نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و عیدی با تجمع مقابل استانداری خوزستان اعلام کردند.

اعتراض به اخراج دو کارگر گروه فولاد

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز روز چهارشنبه ۱۱ فروردین، برای پایان دادن به ممنوع الورودی دو همکار حق طلبشان اقدام به تجمع مقابل تالار اجتماعات این مجتمع نمودند. در واکنش به ای اقدام «پاژنگی» مدیر حراست این شرکت با حضور در بین معترضان خواستار پایان دادن به اعتراض شده و وعده داد موضوع را پیگیری و دو همکار کارگران به کار بر می‌گردند. کارگران اخراج شده «حسین رضایی» و «غریب حویزاوی» اعلام شده‌اند.

اعتراض کارگران اداره آب و فاضلاب اهواز

شنبه هفتم فروردین، هفتصد نفر از کارگران اداره آبفا اهواز در ادامه اعتراضات خود نسبت به عدم پرداخت ماه‌ها حقوق، تجمعی را مقابل استانداری خوزستان برگزار کردند. آنها خواهان حذف شرکت‌های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم شدند. تجمع کنندگان که به‌عنوان کارگران بهره‌بردار تصفیه‌خانه‌ها و اپراتور و بخش انشعابات مشغول فعالیت هستند،

اعتراض کارگران کارخانه پارس پامچال

کارگران کارخانه پارس پامچال واقع در شهر صنعتی البرز قزوین، با هماهنگی کارفرما برای جبران بخشی از مطالبات پنج ماهه و عیدی مطالبات خود اقدام به فروش بیش از پانزده تن رنگ دپو شده در کارخانه نمودند.

یکی از کارگران در  مورد این اقدام می‌گوید: «کارفرما به دلیل مشکلات مالی امکان پرداخت حقوق و عیدی کارگران را نداشت. از این رو ناچار شدیم برای ادامه حیات و تداوم اشتغال خود دست به فروش اموال مستهلک کارخانه و حتی رنگ‌های دپو شده کارخانه بزنند.»

به گفته او با فروش رنگ‌ها حدود ۶۰۰ میلیون تومان به حساب کارخانه واریز شد که ۳۰۰ میلیون آن برای پرداخت دو ماه حقوق عقب افتاده و ۱۷۰ میلیون تومان هم بابت پرداخت عیدی کارگران هزینه شد. بخش از این پول هم بابت بدهی گاز، برق و تلفن کارخانه هزینه شده است.» این کارگر در ادامه با بیان اینکه همه این اقدامات با هماهنگی کارفرما بوده، افزود: «متاسفانه پولی که از فروش رنگ‌های دپوشده کارخانه بدست آمد کفاف پرداخت ۵ماه حقوق و عیدی کارکنان اداری دفتر مرکزی را نداد و آن‌ها حقوق و عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.»

اعتراض کارگران راه آهن خراسان، شمال، مازندران

جمعی از کارگران راه‌آهن خراسان روز هفتم فروردین ماه جاری با اعلام اینکه شرکت تراورس هیچ وقت در زمان مشخص شده حقوق و مزایای پرسنل را پرداخت نکرده در مقابل ساختمان مدیریت تجمع کردند. آنها می‌گویند: «هر چقدر هم شکایت کردیم به جایی نرسیده و صبر و تحمل ما تمام شده است همه همکاران در جریان کار هستند شرکت تراورس و مدیران آن دروغگو هستند.»

کارگران راه آهن مازندران هم با انتشار فراخوان مشابهی اعلام کردند: «تا تعیین تکلیف نهایی و عملی چاره کار است. هیچ راهی برای کارگران نمانده جز دست از کار کشیدن. مشکل شمال مختص به این ناحیه نیست. چرا که اگر بنا بر حل بنیادین مشکلات بود برای تمامی نواحی اقدامی صورت می‌گرفت.»

کارگران راه آهن شمال نیز با خواسته‌های مشترکی روز هفتم فروردین مقابل ناحیه شمال و سپس استانداری مازندران تجمع کردند.

حوادث کارگری در ایام نوروز

یکشنبه اول فروردین،یک کارگر ۲۰ ساله هنگام کار در عمق  یکصد متری یک چاه واقع در منطقه روستای دهچاه، شهرستان نی ریز، بر اثر ریزش چاه و سقوط سنگ جان خود را از دست داد.

روز ۵ فروردین هم یک کارگر چاه کن ۲۲ ساله هنگام حفر چاه در روستای کفشگیری گرگان بر اثر سقوط در چاه جان خود را از دست داد.

روز ۳ فروردین  یک کارگر خدمات شهری شهرداری منطقه ۴ تبریز هنگام کار در میدان آذربایجان بر اثر تصادف دچار خونریزی مغزی شد و بعد از سه روز کما، در بیمارستان عالی نسب تبریز، روز جمعه ۶ فروردین جان خود را از دست داد. کارگر جان باخته متاهل و دارای دو فرزند بوده است.

ابلاغ بخشنامه دستمزد ۱۴۰۰

بخش‌نامه حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ هم در آخرین روز سال ۱۳۹۹ برای اجرا ابلاغ شد. «شورای عالی کار» دستمزد روزانه در سال آینده را ۸۸ هزار و ۵۱۶تومان تعیین کرده است.  بر اساس مصوبه صادر شده، مزد ثابت افزایش ۲۶ درصدی خواهد داشت و به کارگران با یک سال سابقه کار، روزانه چهار هزار و ۶۰۰ تومان سنوات پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، حداقل دستمزد در سال آینده بر اساس محاسبه ۳۰ روز کار، دو میلیون و ۶۶۵ هزار تومان و مجموع دریافتی یک خانواده سه نفری، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. اما رییس «کمیته دستمزد» «شورای اسلامی کار» گفته است: «دستمزد کارگران تنها حدود ۳۹ درصد از هزینه آن‌ها را بر اساس سبد هزینه خانوار تامین می‌کند.» او تاکید کرده بود که هزینه سبد معیشت کارگران در دی ماه ۱۳۹۹حدود هشت میلیون و ۷۳۵ هزار تومان بوده است. درباره سبد معیشت رقم‌های متفاوتی بیان می‌شود و فعالان کارگری رقم‌های اعلام‌شده توسط برخی از مراکز دولتی را متناسب با واقعیت نمی‌دانند.

📩اگر به اطلاعات تکمیلی درباره این خبر دسترسی دارید، لطفاً با این ایمیل با ما تماس بگیرید: info@iranwire.com

📞اگر می‌خواهید درباره موضوع این خبر با افراد مسوول تماس بگیرید، لطفاً به فهرست مسوولان در سراسر ایران مراجعه کنید: www.ostanwire.com

]]>