کرونا در ایران: شرایط «فوق بحرانی» است، واکسیناسیون قطره‌چکانی

۱۰ مرداد ۱۴۰۰

وضعیت در اکثر مناطق ایران قرمز است. به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ۲۹ استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در استان مازندران شمار جان‌باختگان کرونا در یک روز به ۲۴ تن، بالاترین رقم از زمان آغاز همه گیری، رسیده است. قاسم اویس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شامگاه شنبه ۹ مرداد وضعیت در این استان را «فوق بحرانی» توصیف کرد. به گفته او ۷۸ درصد تست‌های پی سی آر و ۴۸ درصد تست‌های فوری در این استان مثبت هستند. رقمی که نسبت به ماههای قبل سه برابر افزایش را نشان می‌دهد.

در ۲۹ شهرستان استان فارس هم وضعیت قرمز اعلام شده است. عبدالله قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس یک‌شنبه ۱۰ مرداد از سه برابر شدن تعداد مبتلایان به کرونا در این استان خبر داد. او گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان از بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در روز به ۵۰۰ نفر رسیده و این آمار همچنان افزایشی است. شمار بیمارانی که نیاز به بستری دارند هم حداقل سه برابر شده است.

مقام‌های مسئول در دیگر مناطق ایران هم شرایط را مشابه آنچه که در فارس و مازندران در جریان است، توصیف میکنند.

«واکسن‌هراسی مردم» سرپوش تازه برای کوتاهی حکومت

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان آمار مرگ ناشی از کووید ۱۹ در هفته منتهی به هشتم مرداد نسبت به یک هفته قبل ۳۸,۲ درصد افزایش یافته است. شمار بیمارانی که باید بستری شوند به همین نسبت بیشتر شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم را دلیل اصلی ازدیاد بیماران عنوان کرده است. به گفته رئیسی، رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

رئیسی پیش از این عدم حمایت های مالی دولت از اقشار کم درآمد را یکی از دلایل اصلی نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی عنوان کرده بود. او این بار هم گفت:

رستوران‌ها باید در مناطق قرمز تعطیل باشند و ما به عنوان وزارت بهداشت ناظر هستیم و باز بودن رستوران‌ها را اعلام کردیم، اما کسی عمل نکرده است و ما نمی‌توانیم درگیر شویم و این رعایت نشدن هاست که کادر درمان را تحت فشار قرار می‌دهد و ما از طرف وزارت بهداشت در قرارگاه امنیتی اجتماعی کرونا درخواست تعطیلی داریم و از طرفی این موضوع مطرح می‌شود که وعده‌های داده شده به اصناف عملی نمی‌شود .

همزمان با این اظهارنظر، مسعود مردانی که رسانه‌های خبری ایران او را عضو کیمته علمی ستاد مقابله با کرونا معرفی می‌کنند، روند کند واکسیناسیون را یکی از دلایل افزایش شمار بیماران عنوان کرد. او گفت: «واکسن به صورت قطره‌ای در حال توزیع است و روند واکسیناسیون در کشورمان کند است.»

ایران یکی از کندترین کشورها در واکسیناسیون عمومی است. بر اساس ادعای مسئولان وزارت بهداشت و درمان تا به حال حدود دو میلیون نفر از جمعیت بیش از هشتاد میلیون نفری ایران هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

تعلل در واردات واکسن و وعده تولید واکسن داخلی اصلی‌ترین عامل کُندی واکسیناسیون در ایران است. ایران تا به حال چندین محموله واکسن کرونا ساخت چین و روسیه و آسترازنکا وارد کرده است اما واردات واکسن از روسیه متوقف شده است. واکسن تولید داخل نیز به گفته مسئولان مربوطه با وجود امضاء قرارداد فروش ۵ میلیون دوز با بنیاد برکت به مرحله تولید صنعتی نرسیده است.

در این وضعیت به گفته مسعود مردانی بخشی از مردم «واکسن هراسی» دارند. او بدون توضیح بیشتر در این باره گفت:

«متأسفانه با یک مسئله واکسن‌هراسی از سوی برخی از مردم هم مواجه هستیم. برخی افراد با اینکه بیماری‌ زمینه‌ای دارند از ما سوال می‌کنند این واکسن را تزریق کنیم یا نه.»

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز در اظهارنظری مشابه از عدم مراجعه حدود یک سوم افراد بالای ۶۰ سال که برای واکسن ثبت نام کرده بودند، خبر داد. رئیسی گفت:

«بیش از ٣٠ درصد ۶٠ سال به بالا ثبت نام و برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند. اگر به بیمارستان‌ها مراجعه کنید می‌بینید که از ١٠٠ بیمار بالای ۷۰ سال بستری ١٠ مورد واکسن زده‌اند و از این ١٠ نفر، ٧ نفر یک دوز واکسن زده‌اند. در برخی استان‌ها ۴٠ درصد یک گروه سنی برای تزریق واکسن مراجعه کرده و ۶۰ درصد واکسن تزریق نکرده‌اند.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که رسانه‌های ایران پیش از این از تجمع و تشکیل صف های طولانی مقابل مراکز واکسیناسیون خبر داده بودند و بخش‌هایی از جمعیت ایران برای واکسناسیون به کشورهای همسایه از جمله ارمنستان سفر کردند. عدم تامین واکسن از منابع معتبر و بی‌اعتمادی به واکسن داخلی از دلایل مهم عدم تمایل احتمالی بخشی از مردم برای واکسیناسیون است. پیشتر اکثریت مخاطبان زمانه در یک نظرخواهی گفته بودند که به واکسن تولید داخل اعتماد ندارند.