رئیس ستاد مبارزه با کرونا در تهران: اجازه خرید واکسن ندادند، تنها پنج روز ذخیره واکسن داریم

۲۰ مرداد ۱۴۰۰

به‌گزارش خبرگزاری رکنا، علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونا در تهران چهارشنبه ۲۰ مرداد در سخنان کم‌سابقه‌ای از تصمیم‌گیری‌های کلان برای مقابله با ویروس کرونا در کشور انتقاد کرد. او با بیان این‌که «اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است»، گفت:

«ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم حتی باید دو برابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر (داروی ضدویروسی) کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم.»

زالی تأکید کرد که «هیچ راهی نداریم جز دو هفته تعطیلی که از همین امروز باید آغاز شود».

ایران در حال حاضر موج پنجم همه‌گیری کرونا را به‌دلیل شیوع سویه دلتا از سر می‌گذارند و با بیشترین آمار قربانیان و بستری‌شدگان از ابتدای همه‌گیری کرونا مواجه است. براساس آمار رسمی، هر دو دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در روزهای اخیر جان خود را از دست داده‌اند اما متخصصان معتقدند که هنوز موج جدید کرونا به قله خود نرسیده است و در هفته‌های آینده آمارها همچنان صعودی خواهد بود. در چنین وضعیتی مسئله تهیه واکسن کرونا و واکسینه شدن شمار کمی از مردم به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که در دی‌ماه سال گذشته صراحتاً وزارت بهداشت را از وارد کردن واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به ایران منع کرده بود، امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد در پیامی تلویزیونی همه‌گیری ویروس کرونا را مسئله اول و فوری کشور دانست اما مسئولیت واردنشدن واکسن خارجی به کشور را از خود رفع کرد و به «بدعهدی» شرکت‌های خارجی نسبت داد. او همزمان از برگزاری مجالس عزاداری پرازدحام محرم نیز دفاع کرد.

این در حالی است که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در یک توییت مدعی شد که از ابتدا هم منعی برای واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی وجود نداشت.

علیرضا زالی با بیان این‌که «ما فقط برای پنج روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم»، افزود: «اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را دو برابر می‌کردیم.»

رئیس ستاد مبارزه با کرونا در تهران همچنین گفت:

«وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ‌ومیر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم. کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم. چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟»

زالی بدون آن‌که توضیح دهد که چرا به‌عنوان یکی از مسئولان بلندپایه مقابله با کرونا این موارد را پیش از آن‌ها مطرح نکرده بود، افزود:

«خبرهای خیلی تلخ‌تری برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد. (…) نیروهای طرح تحول سلامت چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند، افراد حاضر در ستاد کرونا در محیط نیستند و نمی‌توانند تصمیم درست بگیرند. سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال تأمین واکسن نبودند، با سفیر ژاپن صحبت کردم گفت اصلاً سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟»

وضعیت واکسیناسیون در ایران بسیار کُند است. صف‌های طولانی در برابر مرکزهای تزریق واکسن شکل گرفته و بسیاری برای دسترسی به واکسن به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.

به ادعای وزارت بهداشت تا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، ۱۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

براساس آمار وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۳۶ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۵ هزار و ۶۴۷ نفر رسید.

در حالی که وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور انتقاد مسئولان را هم برانگیخته است، سعید نمکی، وزیر بهداشت روز چهارشنبه گفت:

«توسعه واکسیناسیون با جدیت دنبال می‌شود و با تأمین واکسن به اندازه کافی، رکورد روزانه تزریق نزدیک به ۶۵۰ هزار دوز واکسن را تجربه کرده‌ایم و به سمت ۷۰۰ هزار دوز و بالاتر می‌رویم و به پشتوانه تأمین واکسن تا تزریق یک میلیون دوز را هدف قرار داده‌ایم.»