کرونا در ایران: «اگر واکسن نرسد فاجعه انسانی شبیه هند رخ می‌دهد»

۲۴ مرداد ۱۴۰۰

بر اساس تازه ترین گزارش وزارت بهداشت و درمان آمار مرگ بر اثر کرونا در هفته منتهی به ۲۱ مرداد نسبت به یک هفته پیش تر ۴۱ درصد افزایش یافته است. شمار بیماران بدحال نیازمند به بستری نیز در این دوره ۱۸ درصد بیشتر شده‌ است.

افزایش شمار بیماران و قربانیان کووید ۱۹ در ایران بیانگر وضعیتی است که برخی مسئولان و نمایندگان مجلس استان‌ها آن را شرایط «بسیار بحرانی» و «بالاتر از قرمز» توصیف می‌کنند و می‌گویند که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پاسخگوی مراجعه‌کنندگان نیستند.

۳۸۹ شهرستان ایران در وضعیت قرمز قرار دارند. در بسیاری از شهرستان‌ها برای بستری بیماران تخت خالی وجود ندارد. تصاویر و ویدئوهایی از منتظر ماندن بیماران در حیاط بیمارستان‌ها منتشر شده است.

ستاد مقابله با کرونا سرانجام با تأخیر، تعطیلی پنج روزه برای کنترل چرخه انتقال کرونا را پذیرفت. این تعطیلی اما همه شاغلان را در برنمی‌گیرد. کارگران حمل و نقل عمومی باید همچنان خطر ابتلا را به جان بخرند. همینطور شاغلان در کارگاه‌های کوچک مصالح ساختمانی، قطعات یدکی، چاپخانه‌ها، تراشکاری‌ها و جوشکاری‌ها و …. فروشگاه‌ها نیز همچنان باز می‌مانند.

واکسن موثر بخرید تا فاجعه بزرگ‌تری رخ نداده

ورودی به بیمارستان‌ها به گفته مسئولان بخش درمان در هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. در اهواز مدیر بیمارستان خمینی از افزایش ۱۰ برابری بیماران در مقایسه با یک هفته قبل خبر داد و گفت: تمام تخت‌های بیمارستانی پُر هستند و تقاضا برای رمدسیویر به ۳۰۰ تا ۳۵۰ بیمار در روز رسیده است.

وضعیت در سایر شهرها مشابه اهواز است. مسئولان جمعیت هلال احمر ۲۳ مرداد اعلام کردند سه بیمارستان صحرایی در سه استان برای پذیرش بیماران کرونایی برپا خواهد شد.

در استان گلستان، گیلان و مازندران هم ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پُر است.

در این شرایط علی حسینی که خبرگزاری دانشجویان ایران او را «متخصص سامانه‌های پیچیده» و عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی تهران معرفی کرده، نسبت به بروز یک فاجعه انسانی شبیه آنچه که در هند رخ داد، هشدار داد و گفت:

کشور با بحران بزرگی از شیوع سویه دلتا روبرو است و تا این سویه آتش خود را شعله‌ور نکرده و همانند هند، کشور را به یک قتلگاه آخرالزمانی تبدیل نکرده است و صدایش در لابلای صدای بسیاری از دیگر کشورها گم نشده، باید از جهان برای تامین واکسن‌های موثرتر کمک بخواهد.

مقام های وزارت بهداشت و درمان ایران مدعی اند که تا به حال بالغ بر ۱۸ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده اند. صبح امروز نیز اعلام شد چهاردهمین محموله واکسن ضد کرونا متعلق به جمعیت هلال احمر به ایران رسیده است.

ایران یکی از کندترین کشورها در واکسیناسیون عمومی به عنوان موثرترین راهکار مقابله با همه‌گیری کرونا است. از دی ماه سال گذشته که علی خامنه ای واردات واکسن انگلیسی و آمریکایی را ممنوع اعلام کرد، وزارت بهداشت و درمان سیاست‌های متناقضی برای خرید و توزیع واکسن در پیش گرفته است.

افزایش شمار قربانیان همه گیری و ناتوانی نظام سلامت در پاسخگوی به شمار بالای بیماران بدحال مسئولان جمهوری اسلامی و در راس آن‌ها علی خامنه ای را به عقب نشینی وا داشت. به گونه‌ای که اجازه خرید و واردات واکسن های ساخت آمریکا و انگلیس از کشورهای دیگر پذیرفته شده است. با این حال ایران برای واردات واکسن همچنان با مشکل منابع ارزی و سنگ اندازی گروه‌های ذی نفع روبرو است. وضعیتی که شرایط را خطرناک‌تر می‌کند و قرنطینه و تعطیلی‌های موقت را بی اثر.

به گفته حسینی لازم است که در کنار واکسن های چینی که تنها ۵۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند ایران در فکر تأمین واکسن های موثرتر مثل بایون تک و آسترازنکا باشد.

قرنطینه‌های بی‌اثر

تأمین واکسن مؤثر به دلیل تأخیر ایران در خرید به زودی امکان‌پذیر نیست. شرکت‌های داخلی تولیدکننده واکسن نیز در تولید صنعتی ناتوان مانده اند. روسیه که پیشتر فروش ۶۰ میلیون دوز واکسن به ایران را تعهد کرده بود، به دلیل آنچه که «شرایط بحرانی» این کشور اعلام شد، تحویل واکسن به ایران را متوقف کرده است. در این وضعیت وزیر بهداشت و درمان قول داده است تا پایان شهریور ۳۰ میلیون دوز واکسن به ایران برسد. او اما نوع واکسن های خریداری شده را اعلام نکرده است.

در این وضعیت ستاد مقابله با کرونا با تأخیر چند هفته‌ای سرانجام تعطیلی موقت بخشی از فعالیت‌های روزانه را پذیرفته است. این تعطیلی اما تمامی بخش‌ها را در برنمی گیرد و پیش از آغاز رسمی به موجی از سفرهای درون استانی دامن زده است.

نمایندگان سه استان گلستان، گیلان و مازندران از مسئولان ارشد دولتی خواسته اند پیش از شروع رسمی تعطیلات مانع سفر مردم به این استان ها شوند.

غلامرضا شریعتی، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران صبح یک‌شنبه ۲۵ مرداد وضعیت این استان را «بسیار بحرانی» توصیف کرد و گفت: حضور مردم در این استان یعنی خرید ریسک مرگ.

او از مسئولان خواست پیش از شروع تعطیلات پنج روزه «تدابیر لازم جهت محدودیت ورود مسافران به استان های شمالی» را در نظر بگیرند.

کاظم دلخوش اباتری، نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی هم در اظهارنظری مشابه گفت: از رئیس دولت می‌خواهد قبل از اعلام تعطیلی ها به صورت رسمی، مسیرها به خصوص مسیرهای منتهی به استان های شمالی مسدود شود چرا که مردم بیش از این تحمل گرفتاری و بیماری را ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی تهران هم قرنطینه را بدون اینکه واکسیناسیون عمومی انجام شود، غیرموثر دانست و گفت:

از فردای برداشتن قرنطینه تنها زمان کوتاهی می‌خواهد که دوباره کل کشور را سیاهپوش کند. لذا گرچه ممکن است قرنطینه یک راه حل فوری و لازم باشد اما این راه حل بسیار موقتی‌تر از دفعات قبل خواهد بود و راه حل موثرتر، واکسیناسیون فوری کشور است.

پیش از این گروه‌های اجتماعی و تشکل های صنفی متعددی در نامه‌های سرگشاده از مسئولان کشوری خواسته اند که با واکسیناسیون عمومی از بروز فاجعه انسانی جلوگیری کنند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران هم در پیوند با همین موضوع تعطیلی موقت تنها بخشی از کسب و کارها را غیرموثر دانست و گفت: اگر قرار باشد باز هم رستوران و پاساژها باز باشد و مردم در این اماکن باشند هیچ اثری بر کاهش بار بیماری نخواهد داشت و حتی اگر تعطیل نشود، بهتر است. اگر بنا بر تعطیلی است همه جا باید تعطیل باشد و تجمعات برقرار نباشد تا این اقدام عاملی برای کمک به توقف چرخه بیماری باشد تا بیمارستان‌ها و کادر درمان کمی نفس بکشند.