قطع اینترنت در ایران؛ ۷ بار در ۳ سال!

۹ مهر ۱۴۰۰

امیر رشیدی
روز جهانی دسترسی به اطلاعات در حالی فرا می‌رسد که ما در کشورمان همچنان دچار مشکل دسترسی به ابزارهایی هستیم که قرار است این اطلاعات را در اختیار شهروندان قرار دهد.
طی سه سال اخیر، حدود هفت بار اینترنت در ایران قطع شده، از نیم ساعت تا دوازده روز، و تمام آن‌ها هم در پاسخ به یک تظاهرات و یک اعتراض مردمی صورت گرفته. یعنی در بحبوحه بحرانی‌ترین شرایطی که هر کشوری نیاز دارد اطلاعات آزاد در اختیار شهروندانش باشد که اعتراضات سیاسی حق شهروندان است که بدانند دارد چه اتفاقی می‌افتد و این مردم معترض به چه چیزی معترض هستند، ما با قطع اینترنت در ایران مواجه هستیم.
بنابراین در شرایط خیلی مناسبی، ما به این روز [جهانی] نمی‌رسیم و چشم‌اندازی هم که از آینده داریم می‌بینیم با دولت جدید و انتخاباتی که انجام شد، در حوزه وزارت ارتباطات چشم‌انداز بسیار تاریکی به نظر می‌آید چون وزیر جدید طبق مصاحبه‌ها و صحبت‌هایی که کرده‌اند، خودشان حامی طرح‌هایی مانند طرح صیانت هستند که عملا به معنای ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای دسترسی به اینترنت آزاد خواهد بود.
از طرف دیگر، ما محدودیت‌های تحریم‌های تکنولوژی را هم داریم که همان هم باعث می‌شود دسترسی به تمام اینترنت بسیار بسیار دشوار باشد و در آینده شاید دشوارتر هم بشود. بنابراین ما در دو حوزه داخلی و خارجی ناقض حقوق مردم هستیم برای دسترسی به اینترنت، که ابزار اصلی دسترسی به اطلاعات در دنیای مدرن است.
منبع: رادیو فردا