ارتش ایران مدعی رهگیری پهپادهای آمریکایی شد

۱۸ آبان ۱۴۰۰

رزمایش نظامی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی چند هفته قبل از برگزاری دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین و همزمان با سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به چند کشور اروپایی به پایان رسید. این رزمایش هر سال از شرق تنگه هرمز تا اقیانوس هند و دریای سرخ در منطقه‌ای به وسعت یک میلیون متر مربع برگزار می‌شود. یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند.

 روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«پهپاد‌های MQ9-  و RQ4  آمریکایی درحالی که از کیلومتر‌ها دورتر در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار داشتند، اقدام به ورود به منطقه FIR و محدوده ADIZ (منطقه دفاع هوایی) ایران کرده بودند، از سوی پدافند هوایی ارتش رهگیری و با اخطار جدی مواجه شدند.»

بنا بر اطلاعیه ارتش، این هواگرد‌های فرامنطقه‌ای پس از «قاطعیت پدافند هوایی در رهگیری و اخطار»، مسیر خود را از حالت نزدیک‌شونده به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران تغییر دادند.

ارتش در ادامه این بیانیه ادعا کرد که پهپادهای آمریکایی در صدد جمع‌آوری اطلاعات درباره رزمایش بودند و در طول برگزاری رزمایش «هواگرد‌های بیگانه به دفعات مورد اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش» قرار گرفتند.

سنتکام تاکنون در این باره سکوت کرده است.

جنگنده‌های F4، میراژ و هواپیمای شناساییP3F  نیروی هوایی ارتش و انواع بالگردهای نیروی دریایی ارتش یگان‌های سطحی و زیر سطحی در رزمایش ذوالفقار شرکت داشتند.

امیر دریادار سید محمود موسوی، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰، اهداف این رزمایش را از جمله « ارتقای توان رزم»، «استمرار و تقویت حضوری اثرگذار در آب‌های دوردست بین‌المللی» و « ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی دشمنان» و همچنین « شبیه سازی محیط رزم واقعی» نامید.  

رسانه‌های حکومتی در ایران چهارشنبه هفته گذشته، آمریکا را به تلاش برای «سرقت» نفت متهم کرده و ادعا کرده بودند که نیروی دریایی سپاه پاسداران مانع از سرقت نفت ایران توسط ارتش ایالات متحده شده‌اند. رسانه‌های نزدیک به سپاه نوشته بودند افراد نیروی دریایی سپاه پاسداران «با اجرای عملیات هلی‌بُرن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به‌ سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.»

شرط ایران برای بازگشت به توافق: تضمین برجام

ایالات متحده خواستار حصول اطمینان از تسلیحاتی نشدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق احیای توافق هسته‌ای با ایران است، اما مقامات جمهوری اسلامی برچیده شدن همه تحریم‌ها و تضمین برجام را پیش‌شرط اولیه بازگشت به آن توافق قرار داده‌اند.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین سه‌شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی خود ملاقات خواهد کرد. به گفته باقری، «تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستور کار است.»

 علی باقری کنی در آستانه سفر به کشورهای اروپایی (آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا) و رایزنی با اعضای برجام نوشت:

«ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.»

مذاکرات احیای برجام که با انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان سال جاری متوقف مانده بود ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر برگزار می‌شود. در آستانه برگزاری دور ششم مذاکرات وین، آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری در پاریس به ایران هشدار داده بود که به همکاری با آژانس بین‌المللی انرزی اتمی ادامه دهد.

نشست بعدی شورای حکام ۱۸ نوامبر/ ۲۷ بهمن برگزار می‌شود. روز گذشته (دوشنبه) سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری درباره شرایط ایران برای بازگشت به توافق گفت:

«مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آنها باید بپذیرند که به‌عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند، باید برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده، یکجا و به‌صورت مؤثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجددا دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آنها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد.»