بحث‌وجدل میان وکیل شاکیان و حمید نوری در جلسه ششم دفاع

۱۱ آذر ۱۴۰۰

ششمین جلسه دفاع و بازپرسی از حمید نوری دادیار سابق  قوه قضاییه ایران و متهم به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ امروز پنجشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۰ در سالن ۳۸ دادگاه استکهلم برگزار شد.

حمید نوری در این جلسه یکبار دیگر بر لزوم استعلام درباره اعدام اعضای مجاهدین خلق از دولت ایران تاکید کرد و گفت آن‌ها نه در زندان که در حمله مسلحانه به ایران کشته شده‌اند.

او در پاسخ به سوال وکیل مشاور درباره این افراد گفت: « باید استعلام شود ببینید این‌ها پدر و مادر داشته‌اند، کی بودند؟»

حمید نوری همچنین مدعی شد که سازمان مجاهدین با هدف «جمع‌آوری اطلاعات و خیانت به ایران» نیروهای خود را به جبهه‌های جنگ می‌فرستاد.

او یکبار دیگر نیز تاکید کرد که در دوران کاری خود در زندان‌های ایران عضو دادستانی بوده و دادیار یا معاون دادیار زندان نبوده است.

حمید نوری در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که شماری از شاهدان و شاکیان این پرونده شهادت داده‌اند او در مقام دادیار زندان گوهردشت و دست راست قاضی محمد مقیسه در بازجویی از زندانیان و هدایت آن‌ها به محل اعدام‌ها نقش داشته و فهرست زندانیان برای اجرای حکم اعدام را قرائت می‌کرده است.

حمید نوری در جلسات پیشین در دفاع از خود مدعی شد که هرگز در زندان گوهردشت نبوده و در فاصله سال‌های ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان اوین بوده است.

او همچنین گفته است که در مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به علت به دنیا آمدن فرزندش در مرخصی بوده است.

این مقام سابق قوه قضاییه در بخشی از دفاعیات خود با اشاره به اختلاف عددی میان تعداد افراد اعدام شده از سوی سازمان مجاهدین خلق و آیت‌الله منتظری و کتاب خاطرات ایرج مصداقی برای چندمین بار وقوع اعدام‌ها در زندان را انکار کرد و گفت:‌«سازمان مجاهدین در آماری نوشته‌اند که ۳۰ هزار نفر در سال ۶۷ کشته شده‌اند. منتظری می‌گوید ۲۸۰۰ نفر و ایرج (مصداقی) می‌گوید ۳۸۰۰ نفر.سازمان مجاهدین همه چیز را ضربدر ده می‌کند.»

یکی از اسنادی که کنت لوییس وکیل شاکیان حمید نوری ارایه کرد نواری منتسب به قاضی محمد مقیسه است. این سند به دلیل اینکه در کیفرخواست درج نشده بود مورد استناد قرار نگرفته بود.

حمید نوری امروز اصالت این فایل صوتی را که پیشتر مورد اعتراض وکلایش واقع شده بود زیر سوال برد و گفت:« من در سال ۱۳۶۰ اصلا سرباز بودم در حالی که در این نوار کسی که گفته شده ناصریان است می‌گوید من در سال ۱۳۶۰ مدیر دفتر او بوده‌ام این‌ها همه ساختگی است.»

حمید نوری درباره نام زندان گوهردشت نیز چنان‌که پیشتر ادعا کرده بود گفت این زندان پس از کشته‌شدن محمدعلی رجایی در ابتدای انقلاب به رجایی‌شهر تغییر نام داده بود و « هیچ‌کس در زندان اوین اصلا نمی‌گفت گوهردشت. جرم بود. خلاف بود و با او برخورد می‌کردند.»

وکیل شاکیان اما گفت شواهد و اسنادی ارایه خواهد کرد که نام این زندان در اواخر سال ۶۷ به رجایی‌شهر تغییر یافته است.

حمید نوری در تمامی جلسات گذشته ارایه دفاعیات خود اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ و شهادت‌های شاکیان در این‌باره را انکار کرده و آن‌ها را دروغگو خوانده است.

در این جلسه از دفاعیات حمید نوری کنت لوییس وکیل شاهدان و شاکیان پرونده بارها به حمید نوری تذکر داد که پاسخ سوالاتش را بدهد و در نهایت گفت: « کی می‌خواهید از خر شیطان پایین بیایید؟»

این جمله مورد اعتراض دادستان واقع شد و آقای کنت لوییس گفت از روی استیصال چنین حرفی زده است.

بنا بر روایت شاهدان و جان‌به‌دربردگان اعدام‌ها در تابستان ۱۳۶۷ هزاران زندانی سیاسی عضو گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در زندان‌های اوين و گوهردشت در تهران و زندان‌های مشهد، شيراز، اهواز و برخی دیگر از شهرهای ايران با دستور مستقیم آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی اعدام شدند.

حمید نوری در دفاعیات خود فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی و خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ ۱۴ مردادماه را نیز انکار کرده و آن‌ها را «جعل روایت و ساخته و پرداخته کمونیست‌ها و سازمان مجاهدین خلق» خوانده است.

آیت‌الله خمینی، در سال ۱۳۶۷ در نامه‌ای رسمی صراحتاً دستور داده است که: «کسانی که در زندان‌های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند، محارب و محکوم به اعدام می‌باشند و تشخیص موضوع نیز در تهران با رای اکثریت آقایان حجه‌الاسلام نیری... (حاکم شرع) و جناب آقای اشراقی (دادستان تهران) و نماینده‌ای از وزارت اطلاعات می‌باشد....»

ابراهیم رئیسی از اعضای هیات مرگ که امروز رییس دولت ایران است پس از انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه ۱۴۰۰ گفت که در مورد اعدام‌های ۶۷ باید مورد «تقدیر و تشویق» هم قرار بگیرد.

پیشتر نیز مصطفی‌پورمحمدی، یکی دیگر از اعضای این هیات گفته بود که در ارتباط با اعدام‌های دهه ۶۰، طبق قانون و شرع اسلام عمل کرده و در طول این سال‌ها حتی یک شب هم بی‌خوابی نکشیده‌ است.

به دلیل پنهان‌کاری حکومت ایران، آمار دقیقی از این اعدام‌ها وجود ندارد، اما بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم ۴۴۸۲ مرد و زن در فاصله دو ماه ناپدید شدند.

برگزاری دادگاه حمید نوری که تا آوریل سال آینده، ۲۰۲۲، در دادگاه استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت، واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته‌ است.

با آغاز جلسات دفاعیات حمید نوری، دو نفر از سفارت ایران در سوئد هم در جلسات دادگاه حضور دارند هرچند که آن‌ها نه در صحن اصلی دادگاه بلکه در اتاقی دیگر نشسته و دفاعیات نوری را دنبال می‌کنند.

]]>