انجمن سرطان ایران: سالانه ۳ هزار کودک به سرطان مبتلا می‌شوند

۱۲ آذر ۱۴۰۰

استان‌وایر - رییس انجمن خون و سرطان ایران می‌گوید وزارت بهداشت هیچ وقت آمار رسمی و دقیقی از کودکان مبتلا به سرطان ارائه نکرده اما بر اساس مطالعات صورت گرفته سالانه بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کودک سرطانی زیر ۱۵ سال در ایران وجود دارد.

حسن ابوالقاسمی، روز جمعه، ۱۲ آذر ۱۴۰۰، با بیان اینکه از نظر تحقیقات این انجمن آمار سرطان نسبت به گذشته تغییری نداشته است، گفت: «امکان اینکه ما متوجه شویم آمار سرطان در کشور هر سال نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته است وجود ندارد و اگر آماری هم داده می‌شود دقیق نیست».

به گفته رییس انجمن خون و سرطان، شایع‌ترین سرطان در میان کودکان «سرطان خون» و بعد از آن «سرطان مغز» (سلسله اعصاب مرکزی) است.

او با بیان اینکه میزان ارثی بودن سرطان در کودکان بسیار کم است، در این باره توضیح داد: «دلیل سرطان‌های کودکان موروثی نبوده و بیشترین علت آن تغییراتی است که در ژن‌ها در زمان‌های مختلف قبل و بعد از تشکیل نطفه اتفاق می‌افتد».

ابوالقاسمی می‌گوید با وجود ۱۵۰ فوق تخصص در حوزه سرطان کودکان و حمایت نهاد‌های خیریه و کمک‌های دولت، وضعیت این بیماران «هنوز به حد مطلوب نرسیده است».

براساس این گزارش، مطالعه پژوهش‌گران ایرانی که بر اساس آخرین داده‌های ملی ثبت سرطان مبتنی برکل جمعیت کشور (با پوشش صد در صدی) صورت گرفته، افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان در سال ۲۰۲۵ /۱۴۰۴ در مقایسه با دهه پیش از آن را پیش‌بینی کرده است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران از ۱۱۲ هزار مورد ثبت شده (بدون محاسبه سرطان پوست) در سال ۱۳۹۵ به ۱۶۰ هزار مورد پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد که این میزان، افزایش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

📩اگر به اطلاعات تکمیلی درباره این خبر دسترسی دارید، لطفاً با این ایمیل با ما تماس بگیرید: info@iranwire.com

📞اگر می‌خواهید درباره موضوع این خبر با افراد مسوول تماس بگیرید، لطفاً به فهرست مسوولان در سراسر ایران مراجعه کنید: www.ostanwire.com

]]>