روزنامه: رضایت اسرائیل نشانه عدم احیای "برجام" است

۳ دى ۱۴۰۰

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک پیام توئیتری خبر از سرگیری مذاکرات برجام بین رژیم و طرفهای برجامی را در تاریخ ششم دیماه داد.

انریکه مورا در توئیت خود نوشت: «مذاکرات وین از دوشنبه (ششم دی) از سر گرفته می‌شود. کمیسیون مشترک برجام برای گفتگو و تعیین راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد».

شایان ذکر است که طرفهای مذاکره‌کننده هشدار دادند که این مذاکرات بیش از چند هفته طول نخواهد کشید.

در همین حال یک روزنماه آمریکايی نوشت: رضایت دادن اسرائیل به برجام نشانه عدم احیای توافق با رژیم ایران است

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، ساعاتی پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در یک ویدئوکنفرانس گفته است اسرائیل «هیچ مشکلی» با «توافق هسته‌ای قوی» آمریکا با رژیم ایران ندارد.

به گزارش العربیه ، «نیویورک تایمز» در این باره نوشت: رضایت دادن اسرائیل به احیای توافق برجام نشان می‌دهد که هیچ شانسی برای دست یافتن به توافق میان رژیم ایران و آمریکا وجود ندارد.

گفتنی است، جیک سالیوان برای ایجاد «استراتژی مشترک» درباره حکومت ایران با دولت اسرائیل به این کشور سفر کرده بود.

لاپید در ویدیوی خود گفت: «ما هیچ مشکلی با توافق آمریکا با ایران نداریم. یک توافقِ خوب، چیز خوبی است. دومین گزینه، عدم توافق به همراه تشدید تحریم‌ها و اطمینان از اینکه ایران نمی‌تواند برنامه‌ای هسته‌ای تسلیحاتی خود را توسعه بدهد، است. سومین و بدترین گزینه، یک توافق بد است.»

مقامات آمریکایی می‌گویند، زمان باقی‌مانده برای احیای توافق برجام با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی رو به اتمام است و خطر بروز یک «بحران شدید» وجود دارد.

«گزینه جایگزین» در صورت شکست مذاکرات وین

به‌رغم این که مقامات ارشد آمریکایی هفته گذشته احتمال حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران را اندک دانستند، با این حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر اخیر به تل‌آویو «گزینه جایگزین» مورد نظر واشینگتن را با مقامات اسرائیلی مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند، مشاور امنیت ملی آمریکا به مقامات اسرائیلی گفته که ایالات متحده در صورت شکست مذاکرات اتمی وین تحریم‌های اقتصادی بیشتر و شدیدتری علیه ایران اعمال خواهد کرد.

این رسانه‌ها افزودند که اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد، قدرت‌های جهانی حاضر در این مذاکرات نیز از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت خواهند کرد.

رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌های خود تاکید کردند که افزایش فشارهای اقتصادی به‌ویژه تحریم‌های شدیدتر علیه بخش صادرات و واردات نفت ایران از مهمترین شاخص‌های گزینه جایگزین مذاکرات در نظر گرفته شده است.