منبع داخلی: سرنوشتی که در انتظار مذاکرات برجام است ...

۱۱ اسفند ۱۴۰۰

هر روز از این سخن گفته می‌شود که مذاکرات وین در روزهای پایانی است، اما در دقیقه نود این پایان به تعویق می‌افتد.

صدراعظم‌آلمان امروز اعلام کرد: توافق هسته‌ای با ایران دیگر نمی‌تواند به تعویق بیفتد. زمان تصمیم گیری فرا رسیده است و دیگر نمی توان آن را به تعویق انداخت.

سرنوشتی که در انتظار مذاکرات وین است ...

حافظه تاریخی مردم ایران به خوبی فرآیند فرسایشی مذاکره در زمان دولت احمدی نژاد را به خاطر دارد؛ مذاکراتی که با ریاست سعید جلیلی رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده و علی باقری کنی در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شد و نتیجه‌ای جز قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام علیه ایران نداشت.

به گزارش رویداد۲۴ سعید جلیلی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی در دولت احمدی نژاد چندین سال بعد از مذاکرات دوره خود دفاع کرده و گفته بود «چه کسی گفته طولانی شدن مذاکرات غلط است؟ در حال حاضر گفتگو‌هایی بین آمریکا و برخی کشور‌ها وجود دارد که بیش از ۲۰ سال به طول انجامیده است. مباحث فنی جلو می‌رفت و وضعیت اقتصادی در حال ثبات یافتن بود؛ مذاکرت برای ما فرسایش شده بود یا طرف مقابل؟!»

معروف بود که در زمان مذاکرات جلیلی تنها دستاورد هر دور مذاکره تعیین محل و تاریخ بعدی مذاکرات بوده است. مذاکرات آن دوره به «مذاکره برای مذاکره» و نه مذاکره برای رسیدن به هدف معروف شده بود. اتفاقی که ظاهرا تیم کنونی مذاکره‌کننده هسته‌ای از آن ابایی ندارند و حتی تعیین تاریخ پایان از سوی طرف مقابل را «ملال آور» می‌داند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری این هفته در واکنش به تعیین ضرب الاجل از طرف غربی برای مذاکرات گفت: در چند ماه گذشته از این تاریخ‌ها زیاد شنیدیم و واقعا ملال‌آور شده است.

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی نوشت: برخی اصولگرایان افزایش فروش نفت در ماه‌های اخیر را علامت خنثی شدن تحریم‌ها و عدم نیاز کشور به احیای برجام می‌دانند.

این نوع ادعاها برای فریب خود یا دیگران شاید سودمند باشد اما بهره‌ای از حقیقت ندارد.در واقع نرمش و انعطاف دولت جو بایدن در جریان مذاکرات وین به امید دستیابی به توافق، سبب افزایش نسبی فروش نفت ایران در سال جاری شده است اما اگر مذاکرات شکست بخورد، وضعیت بی‌نهایت دشوارتر از دوران ترامپ خواهد شد.

روسیه نمونۀ گویایی از این جهت است. پوتین گمان می‌کرد زرادخانۀ عظیم هسته‌ای و وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه، مانع از تحریم آن کشور خواهد شد اما گمان او بی پایه و اساس از کار در آمد.

امروزه حتی نهادهای غیردولتی در بسیاری از نقاط جهان برای تحریم روسیه با هم مسابقه گذاشته‌اند و این وضعیت در صورت شکست مذاکرات وین، برای جمهوری اسلامی حتی از این هم وخیم‌تر خواهد شد.