«کمک» پهپادی ایران به روسیه در جنگ با اوکراین؛ توافق اولیه اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر

۲۷ مهر ۱۴۰۱

سه دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته‌اند اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌ هشت شخص و نهاد جمهوری اسلامی به توافق «مقدماتی» رسیده‌اند. ایران متهم شده به روسیه پهپاد داده و از آنها برای جنگ در اوکراین استفاده شده است. حکومت ایران کمک تسلیحاتی به روسیه برای جنگ با اوکراین را تکذیب و کرملین از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

در هفته‌های اخیر کی‌یف بارها اعلام کرده که روسیه از پهپادهای ساخت ایران از جمله شاهد-۱۳۶ در حمله به اهدافی در اوکراین استفاده کرده است.

توافق اولیه برای تحریم اشخاص و نهادهای ایرانی در جلسه امروز صبح (چهارشنبه نوزدهم اکتبر/بیست و هفتم مهر ماه) ۲۷ عضو اتحادیه اروپا بدست آمده و قرار است در طول روز هم در این باره بحث شود.

دولت‌های اروپایی تا فردا صبح و قبل از برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل وقت دارند در این باره تصمیم نهایی را بگیرند.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا گفته است در اجلاس وزاری خارجه که دو روز پیش در لوکزامبورگ برگزار شد، این اجماع وجود داشته که اتحادیه اروپا باید «فورا» واکنش نشان دهد:

«حالا که مدرک کافی (درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران) جمع کرده‌ایم، تلاش در شورای اروپا برای پاسخ روشن، سریع و قاطع در جریان است.»

آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌گویند استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ با اوکراین را ممکن است در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنند.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 

توضیح تصویر،
پهپاد مهاجر ۶

 

«افزایش فروش تسلیحات ایران به روسیه»

روزنامه واشنگتن پست دو روز پیش به نقل از مقام‌های امنیتی آمریکا و متحدانش گزارش کرد که ایران در تدارک ارسال تسلیحات بیشتر به روسیه است.

بر اساس این گزارش، دو کشور «مخفیانه» توافق کرده‌اند که تهران به غیر از پهپادهای نظامی، تسلیحات دیگری هم به مسکو ارسال کند از جمله موشک‌های «زمین به زمین».

منابع مستقل خبری در روزهای اخیر تصاویری را منتشر و آنها را بقایای پهپادهای ایرانی در حمله به اوکراین دانسته‌اند. این عکس‌ها و گزارش‌ها تکذیب مکرر جمهوری اسلامی در ارسال تسلیحات به روسیه را به چالش کشیده است.

دولت‌های غربی فروش تسلیحات به روسیه را ناقض تعهدات برجامی ایران می‌دانند.

وزیر خارجه اوکراین می‌گوید به ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور، پیشنهاد کرده روابط دیپلماتیک ایران و اوکراین کاملا قطع شود.

اوکراین اخیرا سطح روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را کاهش داده بود.

وزارت خارجه ایران تکرار می‌کند که به هیچ یک از دو طرف جنگ در اوکراین کمک نمی‌کند. در یکی از آخرین اظهارنظرها، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت:

«علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشور‌ها به اوکراین، ما هیچ گونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.»

اما بنا به ارزیابی اوکراین، بیشتر پهپادهایی که روسیه در جنوب اوکراین مستقر کرده، ساخت ایران بوده‌اند.

جز کمک تسلیحاتی، اتحادیه اروپا به سرکوب شدید اعتراض‌ها درایران هم معترض است و دیروز ۱۱ فرد و ۴ نهاد نظامی و امنیتی که در سرکوب دخیل هستند را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.  
از: بی بی سی