بازداشت پزشکان متخصص با خشونت و فحش‌های رکیک در تهران

۵ آبان ۱۴۰۱

ضرب و شتم پزشكان معترض توسط لباس شخصی‌ها «بی‌سابقه» و «شرم‌آور» بود

در پی به خشونت کشیده شدن تجمع پزشکان در تهران و بازداشت تعدادی از آنها، روزنامه اعتماد می‌گوید قرار نبوده تجمع اعضای جامعه پزشکی در خیابان برگزار کنند اما «اقدامات مسوولان سازمان نظام پزشكي كشور سبب‌ساز غائله‌ای تلخ و فاجعه‌ای تاسف‌بار شد».

روزنامه اعتماد از قول يكي از اعضای سابق شورای عالی نظام پزشكی كشور که نام او را ننوشته گفته «پزشكان مي‌خواستند روز چهارشنبه نشستی برای گفت‌وگو و طرح مسائل روز كشور و به خصوص ضرورت حفظ امنيت كادر درمان مراكز درمانی و ممنوعيت استفاده غيردرمانی از تجهيزاتی همچون آمبولانس‌ها، توقف برخورد امنيتی با مجروحان حوادث اخير و ضرورت محرمانگی اسرار بيماران برگزار كنند».

عضو سابق شورای عالي نظام پزشكی كشور گفته ضرب و شتم پزشكان معترض توسط لباس شخصی و توهين و بی احترامي‌های ركيك نسبت به صنف فرهيخته كشور در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بود.

او گفته تصاوير خيابان شانزدهم خيابان اميرآباد، صحنه‌های «شرم‌آور» از رفتار لباس شخصی‌ها بود كه حتي آداب حرف زدن با پزشكان را بلد نبودند و مسئوليت رخدادهای روز چهارشنبه را متوجه رياست كل سازمان نظام پزشكی كشور است.

عضو سابق شورای عالی نظام پزشكی كشور گفته «پزشكان افراد آشوب‌طلب و تخريب‌گری نيستند. آنها صرفا قصد داشتند با اين تجمع در داخل سازمان، از رفتار رييس كل سازمان و اظهاراتی كه طي روزهای گذشته داشت و مردم معترض را آشوبگر و اغتشاشگر و تجزيه‌طلب خوانده بود، انتقاد كنند. در چهار دهه گذشته سابقه نداشت كه با درخواست برگزاری تجمع جامعه پزشكی هم مخالفتی شده باشد اما در كمال ناباوری، در ساعات پايانی سوم آبان، سازمان نظام پزشكی با صدور اطلاعيه‌ای اعلام كرد كه اين سازمان در روز چهارشنبه تعطيل است. سازمانی كه بايد حامی و همراه پزشكان باشد به نيروی مقابله با پزشكان تبديل شده بود و مشاهده كردند كه سازمان پزشكی كشور كه يك نهاد صنفی است به تصرف لباس شخصی‌ها درآمده است».

به گزارش بی بی سی، روز گذشته براثر تیراندازی نیروهایی امنیتی و لیاس شخصی شماری از پزشکان زخمی شدند. هنوز امار زخمی‌های مشخص نیست.

گزارش شده که شماری از پزشکان هم در این تجمع بازداشت شدند. «دکتر هاشم موذن زاده جراح عمومی و همچنین دکتر ناصر سعادت پزشک قلب» از جمله پزشکان بازداشت شده هستند.