هشدار مقام سابق حکومتی به خامنه‌ای درباره سقوط نظام؛ حتمی است

۲۳ آبان ۱۴۰۱

رسول منتجب‌نیا از نزدیکان به کروبی به روزنامه هم میهن گفته: با ادامه این وضع نه جمهوریت حفظ می‌شود و نه اسلام...اگر مردم نباشند، نظام پشتوانه و مشروعیت خود را از دست می‌دهد. اگر یک جمع عظیمی از مردم مخالف نظام باشند، نمی‌توان گفت نظام جمهوری است...

وی افزود: چرا فضای مجازی را بسته‌ایم؟ هر چه فشار بیشتر شود، اعتراضات بیشتر می‌شود و این آتش بیشتر شعله می‌کشد...

در همین حال معاون اسبق وزارت کشور در دولت خاتمی در مصاحبه‌ای گفته: اعتماد مردم به حکومت مانند سال‌های آخر حکومت محمدرضا پهلوی، از بین رفته و مسئولان اگر نمی‌خواهند به آنجا برسند که شاه سابق رسید، به جنگ مردم نروند و روبه‌روی مردم نایستند.

اشرف بروجردی در مصاحبه با انصاف‌نیوزبا اشاره به «بی‌اثر بودن گفتگو» در شرایط فعلی توضیح داده است: «باید به نوعی به حاکمیت تفهیم کرد که خواست او خواست مردم نیست.»

وی گفته است: «دائما مردم را به گفتگو دعوت می‌کنند. مردم با چه کسی گفتگو کنند؟ با کسی که می‌خواهد نهایتا حرف خودش را بزند؟ در سطح بین‌الملل هم به همین طریق عمل می‌کنند. ساعت‌ها پای میز مذاکرات می‌نشینند ولی نهایتا فقط خواسته‌ خودشان را می‌شنوند؛ خواسته‌ طرف مقابل را نمی‌شنوند. این خلاف عرف دیپلماتیک است.»

او که از جناح اصلاح‌طلب است، راه حل را در این دانسته که حکومت چهره‌های سیاسی کنارگذاشته را دوباره به کار گیرد. البته خانم بروجردی تاکید کرده که به نظرش برای این کار «خیلی دیر است» ولی باز هم اگر حکومت برخورد خشن را کنار بگذارد و خواسته‌های مردم را عملی کند، از خشم فروکاسته می‌شود.

او گفته است: «مردم البته از خواسته‌هایشان کوتاه نخواهند آمد ولی اگر دولت این خواسته‌ها را بشنود و پاسخ دهد شرایط سامان می‌یابد. این راه حفظ نظام است. اما آنچه که ما تا به حال دیده‌ایم دولتی است که گوش‌هایش را بسته؛ مردم را به وابستگی به بیگانه متهم می‌کند و پاسخ اعتراض مردم را با برخورد سخت و خشن می‌دهد. شرایط با ادامه‌ همین روند بدتر خواهد شد.