ورود گردشگران به پارک‌های ملی استرالیا پولی می‌شود

۲۷ آذر ۱۴۰۱

منطقه شمالی استرالیا قصد دارد از آوریل ۲۰۲۳ برای پارک‌ها ورودیه‌ای تعیین کند که مبلغ آن برای هر بزرگسال از ۲.۵ پوند به بالا است

هلن ویلسون بیورز 

دولت منطقه شمالی استرالیا قرار است از گردشگرانی که می‌خواهند به دیدن بسیاری از مکان‌های جذاب برای عکاسی بروند، ورودیه بگیرد.
طرح جدید ورودیه پارک‌ها (Park Passes) از آوریل ۲۰۲۳ برای بازدیدکنندگان خارجی و داخلی اجرا می‌شود و گردشگران می‌توانند گزینه‌های روزانه، هفتگی و آزاد را برای پارک‌های ملی این منطقه بخرند.
از میان ۸۵ پارک ملی واقع در منطقه شمالی، نام ۵۰ پارک شامل منطقه حفاظت‌شده آدلاید ریور فورشور، زیستگاه حفاظت‌شده ایلامورتا اسپرینگز، پارک ملی ماری ریور و پارک ملی واتارکا در این فهرست قرار دارد.
این پارک‌ها که ورود به آن‌ها نیازمند مجوز عبور است، چندین چشمه و آبشار دارند که گردشگران بیش از هر مکان دیگری جلو آن‌ها عکس می‌گیرند و در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. این مناطق خوش‌منظره در مطالب اینستاگرام معمولا به‌عنوان نقاطی برای شنا کردن و مقاصد گردشگری زیبا معرفی می‌شوند.
هزینه‌های این ورودیه‌ها برای مجوز عبور روزانه ۱۰ دلار برای هر بزرگسال است که معادل حدود ۵.۵ پوند می‌شود. مجوز روزانه برای هر کودک ۵ دلار و برای هر خانواده ۲۵ دلار (۱۴ پوند) خواهد بود.
از طرفی هزینه مجوز عبور دو هفته‌ای ۳۰ دلار برای هر بزرگسال، ۱۵ دلار برای هر کودک و ۷۵ دلار برای هر خانواده است. سرانجام مجوز عبور آزاد قرار است ۶۰ دلار برای هر بزرگسال، ۳۰ دلار برای هر کودک و ۱۵۰ دلار برای هر خانواده باشد.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، سالی اگن، مدیر اجرایی پارک‌ها و حیاط وحش گفت: «درآمد حاصل از این پول‌ها صرف سرمایه‌گذاری در امور حفاظت، نگه‌داری و ایمنی پارک‌های ما و فراهم‌سازی تجارب جدید برای بازدیدکنندگان می‌شود.»
اگن افزود: «در حال حاضر چیزی نشنیده‌ایم یا ندیده‌ایم که نشانگر ایجاد مشکلی واقعی برای مردم باشد و مانع آمدن آن‌ها به منطقه شمالی شود.»
برای شنا در معروف‌ترین استخرهای طبیعی منطقه شمالی پول می‌دهید؟ گردشگران از سال آینده باید پول بدهند.

مردم زیر پیامی توییتری که ای‌بی‌سی‌نیوز در آن از این اقدام خبر داده و از کاربران پرسیده بود برای شنا در معروف‌ترین استخرهای طبیعی منطقه شمالی پول می‌دهید؟ بی‌معطلی نظرشان را گفتند.
کاربری گفت: «خودم دیده‌ام چطور گردشگران در بازدید از پارک‌های ملی همه جا آشغال می‌ریزند. خوشحال می‌شوم پول بدهم برای تمیزکردن پارک‌ها هم که شده کسانی را استخدام کنند.»
 کاربری هم که ظاهرا مخالف پول گرفتن بود، توییت کرد: «اگر دولت بخواهد راهی برای پول گرفتن از مردم پیدا کند، این کار را خواهد کرد.»
اما در پیامی دیگر آمده است اگر این پول‌ها صرف مدیریت امور پارک‌ها و حفاظت از آن‌ها شود «منصفانه به نظر می‌رسد».
این مجوزهای ورود را می‌توان از آوریل  ۲۰۲۳ در فضای مجازی خریداری کرد و ساکنان منطقه شمالی از پرداخت هر هزینه‌ای معاف‌اند.

© The Independent