رویترز: اعتراضات ایران در سال ۲۰۲۳ گسترده‌تر می‌شود

۳ دى ۱۴۰۱

خبرگزاری رویترز در تحلیلی پیش‌بینی کرده که معترضان و حکومت ایران از مواضع خود عقب نمی‌نشینند و اصرار نظام جمهوری اسلامی بر ادامه سرکوب، آتش خشم مردم ایران را شعله‌ورتر و اعتراضات را در سال آینده میلادی گسترده‌تر می‌کند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی از وضعیت ایران در سال ۲۰۲۳ می‌نویسد، جمهوری اسلامی گرفتار چیزی خواهد شد که تحلیل‌گران آن را “روند انقلابی” می‌نامند.
بنا بر این تحلیل، این روند بر آتش اعتراضات در سال آینده میلادی می‌دمد در حالی که “هیچ‌یک از طرف‌ها [حکومت و معترضان] عقب نمی‌نشیند.”
در حالی که خامنه‌ای ۸۳ ساله، رهبر جمهوری اسلامی معتقد است، سازش بر سر ارکان ایدئولوژیک جمهوری اسلامی مانند حجاب به فروپاشی رژیم می‌انجامد، سرکوب دوچندان شده و نتیجه نیز افزایش خشم جمعیت ۸۵میلیونی ایران است که ۷۰درصد آن‌ها را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند.
در ادامه آمده است، این سئوال که چه کسی جانشین این رهبر با اختیارات و قدرت گسترده‌اش خواهد شد ممکن است به کلنجار میان مقام‌های ارشد دامن زده و به صورت بالقوه‌ شکاف‌های درون حکومت را بیش‌تر کند.
چهار سال تحریم نتوانسته از گسترش برنامه هسته‌ای ایران یا حمایت این رژیم از گرو‌ه‌های شبه‌نظامی خارج از کشور بکاهد. اما بحران سیاسی داخلی احتمالا به قدرت‌های غربی امکان بیش‌تری برای افزایش فشار بر تهران می‌دهد.
“با وجود موافقت دادگاه مانع ملاقات با حمید قره‌حسنلو شدند”
یک منبع آگاه در تماس با دویچه وله خبر داد که با وجود موافقت دادگاه، از ملاقات حمید قره‌حسنلو با مادر و خواهرانش ممانعت شده است.
این منبع گفت: «متعاقب مراجعات متعدد وکلای تعیینی به دادگاه جهت ملاقات با موکل و دسترسی و مطالعه پرونده، بالاخره دادگاه با تقاضای ملاقات وکیل تعیینی با  دکتر حمید قره‌حسنلو در بیمارستان موافقت کرد و در تاریخ ۲۸ آذر اجازه دسترسی و مطالعه پرونده فراهم شد.»
به گفته او، دفاعیه وکیل تعیینی ۳۰ آذرماه به شعبه دیوان عالی کشور تقدیم شده اما به رغم “اعلام رئیس دادگستری استان البرز مبنی بر این که دکتر قره‌حسنلو ممنوع‌الملاقات نیستند بعد از مراجعه مادر و خواهران ایشان از ملاقات ممانعت شده است.”
حمید قره‌حسنلو و همسرش، فرزانه قره‌حسنلو ساعاتی پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج، در بامداد ۱۳ آبان در منزل خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و به “دست داشتن در مرگ” روح‌الله عجمیان، عضو بسیج متهم شدند.
در این پرونده، حمید قره‌حسنلو به اعدام و همسرش نیز به ۲۵ سال زندان نفی بلد در اهواز محکوم شده‌اند.
نگرانی از وضعیت فرهاد میثمی
بیش از ۵۰ روز از اعتصاب غذای اعتراضی فرهاد میثمی، پزشک و معلم زندانی می‌گذرد و هم‌بندی‌های او از ضرب و جرح و انتقال او به بند زندانیان جرایم خشن در زندان رجایی‌شهر خبر داده‌اند. 
وکیل و دوستان میثمی گفته‌اند که او از ۲۹ آذرماه پس از حدود ۵۰ روز اعتصاب غذا وارد مرحله اعتصاب غذای خشک شده و در چهار روز گذشته از خوردن و نوشیدن “هر چیزی از جمله آب” طفره رفته است.
میثمی خواستار توقف اعدام بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر و به طور مشخص آزادی فوری شش کنشگر مدنی و سیاسی شامل محمد حبیبی، ناهید شیربیشه، رضا شهابی،‌ بهاره هدایت، مصطفی نیلی و نیلوفر حامدی است.
او پیش‌تر نیز در دفاع از زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده بود.
علی کریمی: دم مردم گرم
علی کریمی، فوتبالیست منتقد جمهوری اسلامی در توییت تازه‌ای در صدمین روز اعتراضات ایستادگی مردم ایران را ستود.
او نوشت که مردم ۱۰۰ روز است در مقابل “رژیمی بچه‌کش” و نیروهای تا به دندان مسلح مقاومت می‌کنند. 

از: دویچه وله