قوه قضائیه می‌گوید در پی دستور خامنه‌ای با زنان بی‌حجاب برخورد می‌کند

۲۲ فروردین ۱۴۰۲

یک روز پس از موضع‌گیری احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی ایران درباره «عملیات» برخورد با افرادی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند، سخنگوی قوه قضائیه گفت که این نهاد با توجه به دستور رهبر جمهوری اسلامی با زنانی که به حجاب اجباری تن ندهند، برخورد خواهد کرد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز سه‌شنبه درباره مقابله با آنچه او «کشف حجاب» خواند گفت «در این قضیه دو مقوله» وجود دارد «یکی برخورد با باند‌ها و شبکه‌های ایجاد و گسترش فساد در جامعه» و دیگری «مربوط به کسانی است که نسبت به قانون بی اعتنا و بی توجه هستند».

او توضیح دقیقی نداد که دقیقا بر اساس چه مواد قانونی قوه قضائیه عمل خواهد کرد اما گفت: «کسانی که با باند و شبکه، گسترش فساد می‌دهند و ناهنجاری و ساختارشکنی در جامعه ایجاد می‌کنند طبق قانون و براساس مطالبات عمومی برخورد شدید و قاطعی» خواهد شد.

مسعود ستایشی درباره افراد نیز به این اکتفا کرد که «طبق قانون اگر با فعل یا ترک فعل خود مرتکب جرم شوند قطعا برخورد قانونی صورت خواهد گرفت».
احمدرضا رادان پیشتر در هشداری خطاب به شهروندان گفته بود که از شنبه آینده، افرادی که پوشش اجبارشده حکومت را رعایت نکنند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی ایران دیشب نیز در توضیح چرایی دخالت نیروی انتظامی در برنامه‌ای در صدا و سیما گفت «اگر پیامک حجاب یک بار داده شد و مخاطب گفت اشتباه می‌کنید، قبول می‌کنیم. اما اگر دفعه دوم فرستادیم این حق را به ما بدهند که یعنی یک غفلتی شده و باید عملیات بعدی انجام شود.» او هم در عین حال توضیحی درباره اینکه «عملیات بعدی» دقیقا چیست و نیروی انتظامی به چه اقدامی دست خواهد زد، ارائه نکرد.

فرمانده نیروی انتظامی گفت در مسئله حجاب، «مردم و مسئولان» از نیروی انتظامی خواسته‌اند که وارد عمل شود.

از زمان کشته شدن مهسا امینی در شهریور ماه پارسال، پایان دادن به حجاب اجباری به یکی از خواسته‌های مهم معترضان تبدیل شده است. در این شش ماه همچنین برای نخستین بار از زمان اجباری شدن حجاب که حدود ۴۰ سال پیش رخ داد، برخی زنان از پوشاندن موی سر خود خودداری کرده‌اند؛ اقدامی که اغلب استقبال و همراهی عمومی را جلب می‌کند.

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۲، مقام‌های جمهوری اسلامی در نهادهای مختلف به اشکال گوناگون تاکید کرده‌اند که باردیگر تلاش خواهند کرد حجاب اجباری را اجرا کنند.

آقای رادان در اظهارنظر اخیر گفت که نیروی انتظامی برای اجباری کردن حجاب به «مقابله هوشمند با بی‌حجابی» دست می‌زند.

جزئیات کامل طرح ـ«مقابله هوشمند» برای اجبار حجاب که احمدرضا رادان به آن اشاره کرد، اعلام نشده است. اما در سال‌های اخیر در ایران ثبت شماره خودروها با دوربین‌های ترافیکی و شهری و فرستادن پیامک اخطار و جریمه برای صاحبان خودروها درباره حجاب جریان داشته است.

در واکنش اما مرتضی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت هر اقدامی مبتنی بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد و تاکید کرد «احضار افراد و معرفی آنها به دستگاه قضایی به خاطر این موضوع حکیمانه و عملی نیست».

قرار است دوشنبه ۲۸ فروردین کمیسیون شوراهای مجلس با فرماندهی کل انتظامی ایران درباره طرح جدید فراجا برای مقابله با کشف حجاب جلسه برگزار کنند.

اخیرا غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران، به دشواری و «هزینه» بالا برای تحمیل خشونت‌بار حجاب اجباری به زنان و دختران اذعان کرد و گفت: «در کنار موضوعات صیانتی و حقوقی، اساس مسائل فرهنگی را باید فرهنگی حل کرد. اگر بخواهیم مسائل فرهنگی را اساسا انضباطی و کیفری و بگیر و ببند حل کنیم هزینه بالایی خواهد داشت.»

این اظهارات آقای اژه‌ای سه روز پس از آن بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین سخنان خود به موضوع حجاب اجباری پرداخته است. او در دیداری با سران قوا و جمعی از مسئولان حکومتی حجاب را «محدودیت شرعی و قانونی» خوانده و گفته «کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است.»

در هفته‌های اخیر برخورد با آنچه حکومت بد حجابی می‌خواند تشدید شده است.
از: بی بی سی