تداوم قطعی آب در تهران برای پنجمین روز پیاپی

۲۴ خرداد ۱۴۰۲

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان تهران بر اثر بخشی سازه های آبخیز در کاهش خسارات ناشی از سیل در استان تهران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا نصرتی اظهارکرد: با توجه به قرارگیری استان تهران در نوار غربی –شرقی دامنه جنوبی البرز، این استان یکی از مناطق سیل‌گیر کشور محسوب می‌شود که همین امر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه های آبخیز را امری اجتناب ناپذیر کرده است.
نصرتی در ادامه گفت:  از اوایل دهه ۷۰ تاکنون بالغ بر ۵۰۰۰ سازه آبخیزداری در سطح حوزه های آبخیز استان اجرا شده است.
وی افزود: در خصوص کنترل رسوب از مبدا مسیل‌ها و رودخانه‌های مشرف به شهر تهران نیز تاکنون بیش از ۱۰۰۰ سازه کنترل سیلاب و رسوب اعم از سازه‌های سنگی ملاتی، سنگی گابیونی، بتنی و خشکه چین و … در سه دهه اخیر توسط این اداره کل در ۱۴ حوزه آبخیز شمال تهران اجرا شده است و طبق مطالعات تفصیلی اجرایی تعداد ۲۰۰۰ سازه کنترل سیلاب و رسوب با حجم حدود ۴۸۰ هزار مترمکعب در حوزه های آبخیز مشرف به شهر تهران پیش بینی شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان تهران افزود: طبق پژوهش‌های انجام شده میزان رسوب، در بارش‌های مشابه میزان دبی حاصله بعد از اجرای طرح و متعاقب آن رسوب حاصل از آن تا حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است که نشان دهنده اثر مثبت این عملیات بوده  و  مطالعات انجام شده در حوزه‌های آبخیز شمال  تهران، اجرای عملیات آبخیزداری  نیز  سبب کاهش ۳۰ درصدی حجم سیلاب شده که  این مسئله در سیل اخیر شهرستان فیروزکوه  و کاهش خسارات آن کاملا مشهود است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نصرتی در انتها گفت: طبق مطالعه ارزیابی اثربخشی انجام شده با اجرای عملیات پیش‌بینی شده در مطالعات تفصیلی-اجرایی به میزان ۴۰ درصد از خسارت‌های متحمل بر حوزه‌های آبخیز کاهش خواهد یافت.