«انجمن خانواده‌های دادخواه آبان» اعلام موجودیت کرد

۲۴ خرداد ۱۴۰۲

ایران وایر
شماری از اعضای خانواده‌های جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد از تشکیل «انجمن خانواده‌های دادخواه آبان» خبر دادند.
این خانواده‌ها در بیانیه خود که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نوشته‌اند: پس از ماه‌ها تلاش و با مشارکت نیروهای همیار، پس از ساعت‌ها گفت‌وگو و کار داوطلبانه، شروع فعالیت‌های انجمن خانواده‌های دادخواه آبان را برای پیگیری اهداف خود اعلام می‌کنند. 
اهدافی که این انجمن در راستای فعالیت خود برشمرده، از این قرار هستند: 
مستندسازی، آرشیو اطلاعات و ارائه گزارشات مرتبط با آبان خونین
یادآوری ابعاد مختلف جنایات رخ داده در آبان خونین
پوشش اخبار پیرامون فشار و سرکوبی که «خانواده‌های دادخواه» از سوی نهادها و نیروهای امنیتی متحمل می‌شوند
گرامیداشت یاد جانباختگان آبان خونین
برگزاری سالگردها، مراسمات و رخدادهای مرتبط با آبان خونین
تشکیل پرونده‌های جنایات آبان، ارسال آن‌ها به دادگاه‌های بین‌المللی با کمک وکلای باتجربه در این زمینه و دادخواهی این کشتار بر اساس موازین حقوق بشر
تلاش برای ثبت کشتار آبان به عنوان جنایت علیه بشریت در اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی»

انجمن خانواده‌های دادخوان آبان بیانیه خود گفته‌اند با وجود این‌که آگاه هستند که «ذات دادخواهی در چهارچوب بی‌دادگاه امری سیاسی است»؛ اما این انجمن به هیچ حزب، گروه یا جناح سیاسی وابسته نیست و خط سیاسی خاصی را دنبال نمی‌کند.
این انجمن در پایان بیانیه خود گفته است: «با توجه به جنایات گسترده‌ی جمهوری اسلامی در آبان خونین، امکان ارتباط با همه‌ی خانواده‌های آبان در این ۴۳ ماه امکان‌پذیر نبوده و این انجمن با همکاری تعدادی از خانواده‌ها شکل گرفته است، اما این انجمن متعلق به تمام دادخواهان آبان و مردم آزادی‌خواه ایران است.»
اعتراضات ضد حکومتی آبان ۹۸ که در ابتدا در واکنش به خبر افزایش ناگهانی قیمت بنزین شعله‌ور شد، به‌شدت سرکوب شد و صدها کشته و زخمی برجای گذاشت. خبرگزاری رویترز آمار جان‌باختگان این اعتراضات را که گفته شد در بین آنها تعدادی کودک نیز بوده‌اند، حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور سابق ایران در دولت حسن روحانی هم سال ۱۳۹۹ آمار کشته‌شدگان این اعتراضات را بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرد.
در تیرماه سال گذشته «دادگاه بین‌المللی آبان» در لندن تشکیل شد و ده‌ها نفر از مقامات جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه‌قضائیه را به جنایت علیه بشریت متهم کرد.