“گذشته” نماینده‌ سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۴ شد

۷ مهر ۱۳۹۲

کمیته انتخاب فیلم برای شرکت در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان اسکار ۲۰۱۴ پس از بحث و بررسی فیلم “گذشته”، ساخته اصغر فرهادی را به‌عنوان نماینده سینمای ایران انتخاب کرد.
برنیس بژو، طاهر رحیم و علی مصفا در فیلم “گذشته” ساخته اصغر فرهادی
به‌گزارش منابع خبری ایران، امیر اسفندیاری، عضو این کمیته در این‌باره گفت: “کمیته انتخاب فیلم پس از ورود به بحث در خصوص دو نامزد نهایی، فیلم‌های «دربند» ساخته پرویز شهبازی و «گذشته» ساخته اصغر فرهادی، در یکی از چالشی‌ترین جلسات ادوار اخیر، عاقبت به معرفی «گذشته» به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی رأی داد.”
مسعود کیمیایی از سوی کمیته انتخاب در یادداشتی ضمن اعلام تصمیم نهایی کمیته در معرفی دو فیلم “گذشته” و “دربند” نوشت: “«دربند» با موضوعی ایرانی، با پرداختی از سینمای متداول مستقل، آمده از سینمای معترض و فیلم «گذشته»، صاحب یک سینمای متأثر از گرامر سینمایی جهان، پر از دانایی‌های یک فیلمبردار، بازی بازیگران و چرخیدن در یک خانه کوچک، بدون گم کردگی و خلاف راه.”

سایت رجانیوز: تهیه‌کننده‌ فرانسوی، زبان فرانسوی، لوکیشن کاملا فرانسوی در کنار بیان موضوع و دغدغه‌ای فرانسوی، فیلم “گذشته” را یک اثر فرانسوی می‌کند نه ایرانی

کیمیایی افزود: “از فیلم «دربند» چیزی کسر نشد، در بلندی ایستاد و فیلم «گذشته» با یک عقیده پیش‌بینی شده روبه‌رو شد که به قضاوت‌های سینمای آمریکا، خصوصا شناخت شیوه کارگردانی آقای اصغر فرهادی آشناتر است.”
در فیلم «گذشته»، برنیس بژو، بازیگر نامزد اسکار و گلدن‌گلوب و برنده‌ سزار، طاهر رحیم، برنده جایزه سزار، علی مصفا، پائولین بورلت، الیس آگویس، ژان جستین و بابک کریمی نقش‌آفرینی می‌کنند و فیلمبردار آن محمود کلاری است.
فیلم “گذشته” در پاریس و حومه آن رخ می‌دهد و در آن مردی ایرانی (با بازی علی مصفا)، پس از چهار سال جدائی از همسر فرانسوی خود (برنیس بژو) و ترک فرانسه، از تهران به پاریس باز می‌گردد تا طلاق‌شان را قانونی کند و همسرش بتواند با مرد دیگری (طاهر رحیم) که آشنا شده ازدواج کند. روابط میان شخصیت‌های داستان مسائل پنهانی را به‌مرور آشکار می‌سازد.
فیلم “دربند” با بازی نازنین بیاتی، احمد مهرانفر و پگاه آهنگرانی در مورد دختر دانشجویی‌‌ است که برای ادامه تحصیل در تهران با دختر ناشناسی هم‌خانه می‌شود. او در محیط جدیدی قرار گرفته و شرایط خاص این خانه و آدم‌هایش پای او را به ماجراهایی پیچیده‌ می‌کشد.
پوستر فیلم “دربند” ساخته پرویز شهبازی
برخی سایت‌های تندرو در ایران پیش از این مخالفت خود را با انتخاب نهایی کمیته سینمای ایران اعلام کردند.
سایت رجانیوز نوشت: “اگرچه «گذشته» از کارگردان و بازیگری ایرانی در نقش مکمل بهره می‌برد اما واقعاً نمی‌توان آن را یک فیلم ایرانی یا محصول سینمای ایران نام نهاد. تهیه‌کننده‌ فرانسوی، زبان فرانسوی، لوکیشن کاملا فرانسوی در کنار بیان موضوع و دغدغه‌ای فرانسوی، این فیلم را یک اثر فرانسوی می‌کند نه ایرانی.”
از سوی سینمای فرانسه فیلم “رنوار” ساخته‌ ژیل بوردو به اسکار ۲۰۱۴ معرفی شد.
اعضاء کمیته انتخاب سینمای ایران مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا، امیر اسفندیاری و فاطمه معتمد آریا بودند.
به جز دو فیلم “گذشته” و “دربند” فیلم‌های دیگری که مورد قضاوت قرار گرفتند عبارت بودند از: “برف روی کاج‌ها” ساخته پیمان معادی، “بی‌خود و بی‌جهت” ساخته عبدالرضا کاهانی، “پذیرایی ساده” ساخته مانی حقیقی، “پله آخر” ساخته علی مصفا، “حوض نقاشی” ساخته مازیار میری، “دهلیز” ساخته بهروز شعیبی، “قاعده تصادف” ساخته بهنام بهزادی، “کلاس هنرپیشگی” ساخته علیرضا داودنژاد، “گناهکاران” ساخته فرامرز قریبیان و “هیس دخترها فریاد نمی‌زنند” ساخته پوران درخشنده.
فیلم “جدایی نادر از سیمین” ساخته اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ موفق شد اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان را از آن خود کند. این نخستین اسکار سینمای ایران محسوب می‌شد.