نرگس محمدی:‌ دینا قالیباف با تن کبود و روایت تعرض جنسی وارد بند زنان اوین شد

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

گروه زنان
نرگس محمدی، فعال زندانی حقوق بشر و برنده جایزه‌ی صلح نوبل، در پیامی صوتی از زندان اوین خبر از شکنجه و تعرض جنسی دینا قالیباف، فعال دانشجویی و خبرنگاری داد که به‌تازگی بازداشت شده است.

نرگس محمدی دوم اردیبهشت در این پیام صوتی گفت:

یک ساعت پیش دینا قالیباف را با بدن کبود و روایت تعرض جنسی‌اش وارد بند زنان زندان اوین کردند. ما سال‌هاست شاهد روایت زنانی هستیم که تعرض‌ها، اذیت و آزارها، ضرب‌و‌شتم‌هایشان توسط مأموران حکومتی که از سر گذراندند را افشا کردند و ملت ایران و جهان شاهد آن هستند. اما امروز حکومت دینی استبدادی نه از موضع قدرت بلکه از سر استیصال و ضعف جنگ تمام‌عیاری را علیه زنان به همه‌ی خیابان‌های کشور کشانده است.

نرگس محمدی با انتقاد شدید از اجرای «طرح نور» برای تحمیل هر چه بیشتر حجاب اجباری، آن را «جنگ تمام‌عیار» حکومت علیه زنان خواند و از همگان خواست تا علیه آن اعتراض‌شان را «فریاد» بزنند:

من از تمام شما [مردم ایران]، از همه اصناف، اقشار، روشنفکران، کارگران، معلمان، دانشجویان و هنرمندان، چه در داخل و چه خارج کشور، می‌خواهم که علیه این جنگ تمام‌عیار، علیه تعرض، علیه تجاوز، و ضرب و شتم زنان یکسره فریاد شویم.

دینا قالیباف، فعال دانشجویی و خبرنگار در همان ابتدای «طرح نور»‌ با خشونت و آزار جنسی و خشونت کلامی و فیزیکی نیروهای حکومتی روبرو شد و سپس در ایکس/توییتر سابق نوشت:

دیروز در اتاق پلیس ایستگاه مترو صادقیه وقتی اصرار داشتم تا مالیات پرداخت می‌کنم حق استفاده از مترو دارم، با خشونت منو به اتاقی بردن و شوکر بهم زدن. تمام مدت دستمو با دست‌بند بسته بودن و یکی از مامورها بهم تعرض جنسی کرد… برای اینکه کیف‌پولم رو بگیرم انگشت شستم رو فشار دادن و به سختی میتونم تکونش بدم…، علی‌رغم اینکه روسری سر کردم، مجبورم کردن تا شالِ کوردیم رو دربیارم تا از همه زوایا ازم عکس بگیرن… با دست‌های دست‌بند‌زده مامور پلیس در حالی که مدام ژینا و زنان رو به سخره می‌گرفت و با زننده‌ترین ادبیات صحبت می‌کرد، اومد و دستمو کشید رو صورتم که دست‌هام بسته و شروع کرد صورتمو ناز کردن.

دینا قالیباف به‌فاصله چند ساعت از انتشار این پست که صدها هزار مرتبه دیده شد، بازداشت شد.

نرگس محمدی در انتهای پیام صوتی‌اش خطاب به زنان ایرانی گفت که روایت‌گری را به عنوان ابزاری برای مبارزه با رژیم جمهوری اسلامی جدی بگیرند و روایت‌هایشان از تعرض و ضرب و شتم و آزار و تجاوز را به صفحه‌ی اینستاگرام او بفرستند.