حقوق و دستمزد کارگران ۱۰ درصد کم می‌شود؛ هشدار نسبت به احتمال تعطیلی پنجشنبه‌ها

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

با بالا گرفتن احتمال تعطیلی پنجشنبه‌ها «خانه صمت» در نامه‌ای به مجلس نسبت به تبعات این اقدام هشدار داد و اعلام کرد که اگر یک روز تعطیلی به ایام کاری اضافه شود، به تبع آن مزد کارکنان و کارگران نیز ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.
وب‌سایت «خبرآنلاین» با اعلام این خبر نوشت خانه صمت در نامه‌ای به مجلس تاکید کرده که چنانچه تعطیلات دو روزه شامل روزهای جمعه و شنبه پیش بینی شود تعداد روزهای مشترک کاری کشور ایران با بازارهای جهانی به جای سه روز، چهار روز خواهد شد و این یک روز به تنهایی ۲۵ درصد به فرصت و امکان فعالیت اقتصادی بین‌المللی خواهد افزود.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در این باره نوشته است که در تبصره ۱ از ماده ۵۱ و تبصره ۲ ماده ۶۲ قانون کار، ساعت کار قانونی و سقف ساعت کاری کارگران در هفته ۴۴ ساعت تعیین شده است.
این روزنامه تاکید دارد که «عرف مسلم روابط کار» نیز مبتنی بر همین تبصره شکل گرفته است. بنابراین مطابق با تبصره ۴ ماده واحده لایحه اصلاحی عدد ۴۴ ساعت در تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون کار به ۴۰ ساعت در هفته تغییر می‌کند.
گزارش نویس با استناد به این موارد نوشته است که این تغییر، تغییر بسیار مهمی است که در روابط کار آثار مهم اقتصادی و سازمان‌دهی ایجاد می‌کند و به نظر نمی‌رسد که دولت و نمایندگان مجلس به این بخش مهم توجهی داشته‌اند. این روزنامه پرسیده است: اما آیا کاهش ساعت کاری کارگران موجب کاهش مزد و مزایای آنان نیز می‌شود؟
به نوشته دنیای اقتصاد با تصویب این موضوع شاهد تلاطم‌های گسترده‌ای در روابط کار خواهیم بود که «به زیبایی اقتصاد کشور آبله هم خواهد افزود.»
نویسنده در نهایت به بی تجربگی و کم سوادی دولت و مجلس نیز اشاره کرده و نوشته است که «اگر قانون‌نویسی و قانون‌گذاری ساده و سطحی باشد، جز برهم‌ریختگی و بی‌نظمی حاصلی نیست.»
به جز موضوع مزد، تعطیلی پنجشنبه‌ها مورد انتقاد و اعتراض فعالان بخش خصوصی نیز است. در همین رابطه محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در بخش خصوصی حتی یک نفر را نمی‌توانید پیدا کنید که آماده پذیرش تعطیلات پنجشنبه و جمعه باشد، گفته است: «به طرق مختلف اعلام کردیم که به جای پنجشنبه و جمعه، روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته تعیین شود.»
مخالفان تعطیلی پنجشنبه‌ها نسبت به کاهش روزهای کاری و مراودات بین‌المللی اشاره دارند که می‌تواند تبعات اقتصادی زیانباری را به دنبال داشته باشد. این افراد با اتکا به این موضوع درخواست تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه را دارند. تعطیلی شنبه‌ها مخالفان سرسختی در مجلس دارد که استدلال آنها برای رد تعطیلی شنبه، تعطیل بودن شنبه‌ها در اسرائیل است.

از: صدای آمریکا