پس از برگزاری آزمون استخدام؛ فعالیت جهادی و عضویت در بسیج شرط «گزینش» برای استخدام معلمان

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخوند در مدارس
وب‌سایت «شناسنامه قانون» اقدام به انتشار اطلاعیه «فرایند ارزیابی تکمیلی و گزینش» معلمان استخدامی در آموزش و پرورش کرده که بر اساس یکی از بندهای این اطلاعیه «فعالیت در نهادهای انقلابی» از جمله بسیج و آموزش‌های قرآنی یکی از شروط استخدام خواهد بود.
این اطلاعیه خطاب به داوطلبان شرکت کننده در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته‌های شغلی آموزگاری در سال ۱۴۰۳ اعلام کرده است که باید در کنار ثبت اطلاعات فردی و بارگذاری مدارک مورد نیاز، تصویر مدارک مربوط به «کسب مقام یا رتبه‌های قرآنی» و تصویر سوابق فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در «نهادهای انقلابی و امور عام‌ُالمنفعه مانند بسیج» و … را نیز بارگذاری کنند.
در این اطلاعیه تاکید شده است که داوطلبان شغل آموزگاری باید گواهی مربوط به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و جهادی داشته باشند.
همچنین داوطلبان ملزم شده‌اند که مستندات خود از تجربیات و سوابق تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروه‌های جهادی، مدارس، مراکز فرهنگی، تربیتی و تحقیقاتی را ارائه دهند.
همه این موارد از جمله نکاتی است که داوطلبانی که در آزمون ۱۸ اسفند سال گذشته شرکت کرده و در حال حاضر به عنوان برگزیدگان این آزمون مشخص شده‌اند به منظور عبور از مرحله «گزینش» در آموزش و پرورش باید ارائه دهند و در مصاحبه‌ها و ارزیابی‌های مرتبط حضور پیدا کنند.
کارشناسان حوزه آموزش این اطلاعیه را در راستای رویکرد تغییر سیستم آموزشی کشور و ایدئولوژی محور کردن آن ارزیابی می‌کنند و معتقدند به زودی پس از جبران کمبود معلم از طریق جذب نیروهای بسیجی و طلبه‌‌ها، باید منتظر تسویه معلمان مستقل بود.
اتفاقی که به نظر می‌رسد از مدت‌ها پیش آغاز شده است. در همین رابطه ۱۸ آذر ماه سال ۱۴۰۲ دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش از حضور «زنان طلبه» در مدارس به عنوان معلم ابتدایی در راستای «تحول اسلامی» آموزش خبر داده و گفته بود که «سرباز طلبه‌ها» نیز در مدارس حضور دارند.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که حضور روحانیون در مدارس از زمان «روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی» به صورت جدی پیگیری شده و اقداماتی هم برای آن انجام شده است.
برهمین اساس یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش، اولویت خود را «جهش به سمت تمدن نوین اسلامی و پرورش نسل تمدن‌ساز» اعلام کرده بود.
این رویکرد در وزارت رضا مراد صحرایی نیز کماکان ادامه دارد و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش گفته تعیین و معرفی نمایندگان حوزه علمیه به سازمان پژوهش و برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش در یازده حوزه یادگیری از جمله این اقدامات حوزه است.
حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش ۲۲ دی ماه سال گذشته با اشاره به حضور ۱۷ هزار طلبه شاغل و مبلغ در آموزش و پرورش کشور گفته بود که «برخی از این طلبه‌ها جهادی هستند، و بدون هیچ چشم داشتی برای امر تبلیغ دین فعالیت می‌کنند.»
نیکزاد تاکید کرده بود که «پیوند مسجد، مدرسه و خانواده یکی از این برنامه‌هاست؛ که در قالب طرح سبیل، سالیان سال است که به استان‌ها ابلاغ شده است.»
به گفته نیکزاد «حضور روحانیون در آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین است.»
این اظهارات نشان می‌دهد که رویکرد وزیر آموزش پرورش در راستای یک سند بالادستی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده، برنامه ریزی شده است که در نهایت منویات علی خامنه‌ای را دنبال می‌کند.
رضا مراد صحرایی روز سیزدهم فروردین گفته بود که ۷۲ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ استخدام می‌شوند و از مهر ۱۴۰۳ در پایه اول دبستان کتاب‌های درسی جدید خواهیم داشت.
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ۱۷ دی ماه سال گذشته نیز گفته بود: «۲۰ هزار دانش آموز اذان گو تربیت کردیم.»
مراد صحرایی همچنین دی ماه سال ۱۴۰۲ تاکید کرده بود که «مقدمات جذب ۱۹ هزار مربی پرورشی پس از پانزده سال انتظار تحقق یافته است.»
منتقدان اعلام کرده بودند که قرار است این ۱۹ هزار مربی پرورشی از بین طلبه‌ها جذب شوند و مراد صحرایی نیز در این رابطه گفته بود که پردیس معلم پرورشی در قم آغاز به کار کرده است و جذب مربیان پرورشی در دستور کار است.اقدامی که از نگاه تحلیلگران بی ارتباط با گزارش عملکرد مراد صحرایی نیست چرا که وزیر آموزش و پرورش دولت جمهوری اسلامی زمستان سال گذشته در گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود گفته بود که تامین بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع «سجاده» و گسترش طرح ایجاد ۹ هزار مسجد از مهمترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش بوده و هم اکنون هفت هزار و ۲۸۰ نمازخانه در سطح مدارس و مراکز آموزشی در حال ساخت است.
رویکرد ایدئولوژیک در سیستم آموزشی و هزینه‌های اضافی برای پیشبرد امور مذهبی و ایدئولوژیک و همچنین به خدمت گرفتن طلبه‌ها در مدارس در حالی صورت گرفته است که بخش بزرگی از معلمانی که در سال‌های اخیر در سیستم آموزشی فعال بودند با مشکلات فراوانی از لحاظ تامین حقوق صنفی و یا نحوه قراردادها روبه‌رو هستند که منجر به برگزاری اعتراضات صنفی مستمر در ماه‌ها و سال‌های اخیر شده است.
شواهد نشان می‌دهد که رویکرد دولت‌ها در حوزه آموزشی در راستای برآورده کردن خواسته‌های علی خامنه‌ای است. بر همین اساس تغییر محتوای کتب درسی که سال‌ها است یکی از دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی بوده نیز در دستور کار قرار دارد و به گفته مدیر کل «امور شاهد و ایثارگران» وزارت آموزش و پرورش، «ترویج فرهنگ شهادت در مدارس آغاز شده و محتوای کتب درسی نیز با این رویکرد تغییر می‌کند.»
براساس این گزارش علی خامنه‌ای بارها نسبت به محتوای کتاب‌های درسی حساسیت نشان داده و خواستار بازبینی در محتوای موضوعات درسی شده است. او در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در دیدار با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور گفت که «مطالب بی‌فایده کتب درسی باید حذف شود.»
مطالبه خامنه‌ای نسبت به تغییر محتوای آموزشی از دهه ۷۰ شمسی کلید خورد. او در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۱۳۷۹ و در دیدار با «طلبه‌ها» خواستار برنامه‌ریزی برای تحول در نظام درسی و کتاب‌های درسی مراکز آموزشی بزرگ کشور به خصوص آموزش و پرورش شد.
در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ نیز رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با معلمان و فرهنگیان گفت که باید در این سیستم چه از لحاظ قالب و چه از لحاظ محتوا تغییراتی رخ دهد.
از: صدای آمریکا