رسوایی اختلاس در روسیه؛ مقام ارشد ارتش رشوه‌گیر از آب درآمد!فیلم

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رویترز نوشت: سرویس‌های امنیتی روسیه یکی از معاونان وزیر دفاع سرگئی شویگو را به ظن دریافت رشوه‌های کلان بازداشت کردند (فیلم زیر). گفته شده این بالاترین پرونده فساد مالی از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

بر اساس بیانیه ۲۲ کلمه ای کمیته تحقیقات روسیه، تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع روز سه شنبه بازداشت شد. قانونی که بازرسان برای بازداشت وی ذکر کردند، به دلیل دریافت رشوه «در مقیاس وسیع» است. ایوانف اگر مجرم شناخته شود با ۱۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

دستگیری ناگهانی یکی از متحدان شویگو، که پوتین وظیفه مبارزه با جنگ در اوکراین را بر عهده او گذاشته، گمانه زنی هایی را در مورد نبرد درون نخبگان ارتش و سرکوب عمومی فسادی که گریبانگیر نیروهای مسلح روسیه پس از سقوط شوروی شده است را برانگیخت.

بر اساس گزارش وب‌سایت وزارت دفاع روسیه، ایوانف در سال ۲۰۱۶ در حکم ریاست جمهوری در این سمت منصوب شد و نظارت بر مدیریت، پشتیبانی درمانی و مسکن ارتش، ساخت و ساز و بازسازی تاسیسات نظامی روسیه را بر عهده داشت.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که وی مسوول یکسری ساخت و سازها در ماریوپل، شهر بندری در منطقه دونتسک بوده است. کانال تلویزیونی زوزدا در تابستان ۲۰۲۲ گزارش کرد که وزارت دفاع روسیه در حال ساخت یک بلوک کاملا مسکونی در شهر ماریوپل است و تصاویری از این مقام برجسته ارتش روسیه را در این مکان منتشر کرد.

در همان سال، گروه الکسی ناوالنی، منتقد برجسته سابق کرملین ادعا کرد که ایوانف و خانواده‌اش زندگی خیلی لوکسی دارند و به سفرهای پرهزینه می‌روند، در مهمانی‌های پر زرق و برق حضور دارند و در عمارتی بسیار گران‌بها زندگی می‌کنند.

روزنامه کومرسانت روسیه نوشت که ایوانف 48 ساله توسط سرویس امنیت فدرال (FSB) که جانشین KGB دوران شوروی شده بازداشت شده است. اف‌اس‌بی ماه گذشته از پوتین دستور گرفت تا فساد در تدارکات دفاع دولتی را ریشه کن کند.