تداوم بی‌خبری از وضعیت معلم زندانی امان جلالی‌نژاد بعد از ۱۷ روز بازداشت

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کماکان از وضعیت امان جلالی‌نژاد، معلم و هنرمند اهل زاهدان و معلم آموزش و پرورش در شهر اهواز خبری نیست پس از آنکه او در ۲۰ فروردین و به هنگام ورود به این شهر توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد. خانواده او بعد از تماس تلفنی چند ثانیه‌ای جلالی‌نژاد در روز دوم حبس از زاهدان به اهواز رفته‌اند، اما تاکنون هیچ اطلاعی از پرونده، اتهامات و مکان بازداشت او کسب نکرده‌اند.
والدین او که وضع جسمانی مناسبی ندارند و سالمند هستند، پس از مراجعه متداوم به دادستانی اهواز روز دوشنبه سه اردیبهشت، پیامکی مبنی بر ارجاع پرونده او به شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز دریافت کرده‌اند، اما از اتهام‌های او و پرونده‌اش بی‌خبر هستند.
فعالان مدنی نگران این هستند که او در سلول انفرادی و در شرایط نامساعد برای اعتراف اجباری به جرایم نامعلوم تحت فشار قرار گرفته باشد.
هنگام بازداشت، نیروهای امنیتی وسایل الکترونیکی و خودرو جلالی‌نژاد را هم ضبط کرده‌اند. خانواده این معلم در بازداشت در شبکه‌های اجتماعی نسبت وضعیت امان و همچنین وضعیت نامساعد والدین نگران او، ابراز نگرانی کرده‌اند.
از شهریور ۱۴۰۰ که دور تازه اعتراض‌های معلمان آغاز شد، نیروهای امنیتی ده‌ها معلم را بازداشت و به حبس محکوم کردند و بسیاری از معلمان را به صورت موقت یا دائم از کار اخراج کردند. در این مدت دستگاه سرکوب حکومت ایران به شیوه‌های مختلف فعالان صنفی معلمان را تحت فشار قرار داده تا آن‌ها را در پی‌گیری خواسته‌های صنفی‌شان ناتوان سازد.