دو انجمن صنفی معلمان و فرهنگیان در ایران حکم اعدام توماج صالحی را محکوم کردند

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

در پی صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده رپ معترض، انجمن صنفی معلمان فارس و انجمن فرهنگیان هرسین در استان کرمانشاه با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای این حکم را محکوم کردند.
در بیانیه انجمن صنفی معلمان فارس آمده است: «حکم اعدام برای هنرمند محبوب و مردمی توماج صالحی توسط دستگاه قضا در حالی صادر شد که زمین‌خواران و مفسدان اقتصادی دانه‌درشت در سیستم قضایی نه تنها تبرئه می‌شوند بلکه حتی یک روز هم بازداشت یا تحت تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرند.»
این انجمن خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط توماج صالحی و لغو «حکم ظالمانه» علیه او شده و هشدار داده است که «صدور چنین حکم‌های شرم‌آوری توسط دستگاه قضا حاصلی جز بی‌اعتمادی جامعه نسبت به سیستم قضایی ندارد».
در پایان بیانیه آمده است: «صدای توماج‌ها را نمی‌توانید به صلیب بکشید. یقین داشته باشید، حنجره‌های تازه‌نفس نشسته در آشیانه، صدایش خواهند شد.»
انجمن فرهنگیان هرسین نیز در بیانیه خود با عنوان «آنان‌که در دروغ زندگی می‌کنند، دار اعدام را برای هنر ساخته‌اند»، نوشته است: «حکم اعدام توماج صالحی، همراهِ اعلان جنگ علیه مردم تحت عنوان طرح نور از نشانگان احتضار قدرتی است که رمز ماندگاری خویش را در خشونت و کشتن می‌داند.»
این انجمن حکم اعدام توماج صالحی را در زمره «قتل هنر و زندگی» دانسته و آن را محکوم کرده است.
چهارشنبه ۵ اردیبهشت / ۲۴ آوریل امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی اعلام کرد که دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به اتهام افساد فی الارض برای توماج حکم اعدام صادر کرده است. به‌گفته‌ این وکیل دادگستری، دادگاه انقلاب در حالی رأی دیوان عالی مبنی بر رد رأی دادگاه بدوی را نقض کرده که پیشتر همین شعبه اتهام فساد فی الارض را احراز نکرده بود.