زن‌کشی: زنی در ایرانشهر به‌دست برادرش به قتل رسید تا از یک قاضی برای «درخواست برقراری رابطه جنسی» شکایت نکند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

چندی پیش رسانه‌ها از وقوع یک زن‌کشی در ایرانشهر خبر دادند. حال هویت شهروند زن کشته‌شده مشخص شده و دلیل آن‌هم «درخواست یک قاضی برای برقراری رابطه جنسی» عنوان شده است.
هویت یک زن ۳۱ ساله که در ایرانشهر توسط برادرش به ضرب گلوله کشته شده بود، «ه. کشاورز» عنوان شده و کمپین فعالین بلوچ به نقل از یک منبع مطلع گزارش کرده است که «خانم کشاورز و برادرش پیگیر یک پرونده در دادگاه ایرانشهر بودند که قاضی پرونده به او پیشنهاد رابطه نامشروع داده که با مخالفت وی همراه بوده است. این زن موضوع را با برادرش در میان گذاشته و اعلام کرده که از قاضی شکایت خواهد کرد که برادر وی مانع از این کار به دلیل آبروریزی شده است. خانم کشاورز بدون توجه به ممانعت برادرش مصمم به شکایت از قاضی بوده که برادر او با تیراندازی با کلت کمری او را به قتل رسانده است.»
همچنین گزارش شده است که پس از به قتل رساندن خانم کشاورز، برادر وی با هویت «ا کشاورز» که ۳۵ ساله دارد خود را به کلانتری ۱۳ ایرانشهر معرفی کرده است.
آمار زن‌کشی در ایران دقیق نیست اما از آن‌چه به‌طور پراکنده اطلاع‌رسانی می‌شود، به نظر نمی‌رسد که بهبودی در میزان ارزش‌دهی به جان زنان رخ داده باشد و ساختار قانونی نیز نه‌تنها هیچ‌ حمایتی از جان و سلامت زنان نمی‌کند که با بستن خانه‌های امن، فقیرسازی و نا-شهروندسازی از آن‌ها به قتل‌، تبعیض و خشونت دامن می‌زند.