آتنا فرقدانی، کارتونیست و فعال مدنی به دنبال حمایت از یکی از هم‌بندی‌هایش ممنوع‌الملاقات شد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

آتنا فرقدانی، نقاش و کارتونیست فعال مدنی و حقوق بشری، به دلیل حمایت از یکی از هم‌بندی‌های خود در برابر خشونت زندان‌بانان بند نسوان زندان اوین، ممنوع‌الملاقات شده است.
آتنا فرقدانی ۲۵ فروردین ماه سال جاری به‌دست نیروهای سپاه پاسداران در خیابان پاستور تهران و با اعمال خشونت شدید بازداشت شده بود. به گفته محمد مقیمی، وکیل او، او در حین بازداشت از ناحیه سر و صورت دچار آسیب‌دیدگی شدید شده بود: «آتنا فرقدانی در اعتراض به مزاحمت‌هایی که نهادهای امنیتی برای او ایجاد کرده‌اند، ۲۵ فروردین‌ماه با حضور در یکی از ورودی‌های خیابان پاستور، قصد نصب کاریکاتورهای اعتراضی خود را روی دیوار آنجا داشته که ماموران امنیتی سپاه با اعمال خشونت شدید، وی را ابتدا به یکی از خانه‌های امن برده و به شدت مورد شکنجه قرار می‌گیرد.»
دادگاه این هنرمند کارتونیست در ۲۳ اردیبهشت برنامه‌ریزی شده بود که او به دلیل غیرقانونی دانستن دادگاه انقلاب و رعایت نشدن اصول دادرسی عادلانه در محاکمه متهمان سیاسی از حضور در جلسه محاکمه در شعبه ۲۶ این دادگاه خودداری کرد.
آتنا فرقدانی فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا است، او در سال ۱۳۹۳به خاطر کشیدن طرحی از نمایندگان مجلس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد منع و به زندان محکوم شد. دلیل زندانی شدن او کشیدن و انتشار تصویری اعتراضی بود که در آن به طرح پیشنهادی مجلس ایران برای محدود کردن حق کنترل موالید و حقوق زنان اعتراض شده بود.
او پس از آزادی موقتش، به وضوح در مورد شرایط سخت زندان صحبت کرد و به همین علت بار دیگر دستگیر شد.

در خرداد ماه ۱۳۹۴ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، آتنا فرقدانی را با سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و مأموران بند ۲ الف سپاه در حین بازجویی‌اش» به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد.
کمی پس از آن، محمد مقیمی وکیلش را به دلیل دست دادن با او زندانی کردند. در ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ از آتنا فرقدانی تست بکارت گرفتند و بدین ترتیب سعی کردند تا شأن و منزلت او را به زیر سؤال ببرند. با این‌حال، قاضی پرونده اتهامات وارد شده به آتنا فرقدانی و وکیلش محمد مقیمی را رد کرد و این هنرمند و فعال مدنی با کاهش زمان حبسش در دادگاه تجدیدنظر، سرانجام در روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، از زندان اوین آزاد شد. آتنا فرقدانی تاکنون بارها در قالب مصاحبه، فیلم مستند و هنر تصویری به شرایط زندان و همچنین محدودیت‌های آزادی بیان و خشونت علیه زنان اعتراض کرده است.
او در مردادماه ۱۳۹۴ جایزه‌ شجاعت در کشیدن کاریکاتور را شبکه بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها دریافت کرد و در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست گفت: «من باور دارم که انسان‌ها هریک، خود به‌تنهایی می‌توانند نیرویی عظیم باشند درصورتی‌که بپذیرند در این جهان یکی از مسئولیت های بزرگی که بر دوش دارند دیدن و سکوت نکردن است در برابر صاحبان قدرت که به نزول ارزش‌های انسانی پافشاری می‌کنند و هرکس می‌تواند در این راه از استعدادها و توانایی‌های خود بهره‌ی لازم را بگیرد و اعتقاد به این باور می‌تواند مسیر سخت روبرو را برای هر فردی آسان‌تر کند.»