خطر اجرای حکم اعدام جان کامران شیخه، زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد را تهدید می‌کند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بخش خبر
کامران شیخه، زندانی سیاسی-عقیدتی ۳۹ ساله کُرد اهل مهاباد محبوس در زندان قزلحصار کرج در معرض خطر اعدام قرار گرفته است و هر لحظه ممکن است حکم اعدام او را اجرا کنند.

جزئیاتی از اعدام مخفیانه قاسم آبسته: به هم‌بندی‌هایش اطلاع ندادند

در روزهای گذشته پس از اعدام خسرو بشارت دیگر زندانی سیاسی عقیدتی- کُرد، خبرهایی مبنی بر انتقال کامران شیخه به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام منتشر شد.

به گزاش نهادهای حقوق بشری کُردی، کامران شیخه، زندانی عقیدتی کُرد در بند عمومی زندان قزلحصار کرج تا این لحظه به سلول انفرادی منتقل نشده است، اما خانواده او به ‌شدت نگران اعدام فرزندشان هستند و اجرای حکم او را قریب‌الوقوع می‌دانند.

یک منبع آگاه در خصوص آخرین وضعیت کامران شیخه به آژانس خبررسانی کُردپا گفت:

کامران شیخه در بند عمومی زندان قزلحصار کرج است و می‌تواند با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته باشد، اما با توجه به اعدام شش هم‌پرونده‌ای‌ او، خانواده به ‌شدت نگران اجرای حکم اعدام او هستند.

در چند ماه گذشته حکم اعدام شش نفر دیگر از هم‌پرونده‌ای‌های کامران شیخه به نام‌های قاسم آبسته، ایوب کریمی، داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری و خسرو بشارت به اجرا درآمده بود.

هم‌چنین کُردپا با انتشار عکسی از مزار خسرو بشارت، از قول یک منبع آگاه دیگر نوشته است که ناعادلانه بودن اجرای حکم اعدام شش تن از افراد این پرونده و بی‌توجهی سیستم قضایی به تناقضات و روند دادرسی ناعادلانه، خانواده کامران شیخه را به ‌شدت تحت رنج از دست دادن فرزندشان قرار داده است، به‌گونه‌ای که حتی یک قبر خالی را در کنار مزار خسرو بشارت برای فرزندشان در نظر گرفته‌اند.

مزار خسرو بشارت، زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد که بامداد روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعدام شد.

Ad placeholder

کامران شیخه

کامران شیخه، ۱۶ آذر ۱۳۸۸ به دست نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد.او در این بازداشتگاه به مدت هشت ماه به اتهام «محاربه» مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به زندان اوین منتقل شد.کامران شیخه در زندان اوین نیز به مدت شش ماه در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ مورد بازجویی قرار گرفت. او در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

اعدام انور خضری، زندانی عقیدتی کُرد در زندان قزلحصار و انتقال خسرو بشارت به سلول انفرادی ـ جمهوری اسلامی در دو هفته دست‌کم ۶۳ زندانی را اعدام کرده است

کامران شیخه به همراه دو تن دیگر از هم‌پرونده‌ای‌هایش به نام‌های انور خضری و خسرو بشارت ۲۸ شهریورماه سال ۱۳۹۶ برای برگزاری جلسه دادگاه از زندان رجایی‌شهر کرج به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.

به گزاش شبکه حقوق بشر کُردستان، جلسه دادگاه آن‌ها نهم تیر ۱۳۹۷ در شعبه ۱۲ دادگاه تجدید نظر ارومیه برگزار شد. این دادگاه کامران شیخه را به اتهام «قتل عمد» به «قصاص نفس» محکوم کرد.

سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل در اسفند ۱۴۰۰ گفت محاکمه این زندانیان در دادگاه اولیه «به‌شدت ناعادلانه» و مدت آن تنها «پنج دقیقه» بوده است. این زندانیان نزدیک به یک دهه برای رسیدن به این جلسه دادگاه در انتظار باقی مانده بودند. عفو‌ بین‌الملل در آن زمان گفت:

بر اساس قوانین و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، تمامی دادرسی‌ها در پرونده‌های مرگ باید با دقت معیارهای دادرسی عادلانه را رعایت کنند، به‌ویژه آن‌که مجازات اعدام برگشت‌ناپذیر است. همه افرادی که در معرض مجازات اعدام هستند باید در هر مرحله از دادرسی از خدمات وکیل مدافع صالح بهره‌مند شوند. آن‌ها باید تا زمانی که گناه‌شان بر اساس شواهد روشن و قانع‌کننده ثابت نشده باشد، بی‌گناه فرض شوند.

هم‌چنین عفو بین‌الملل از وجود موارد متعدد نقض جدی ضوابط دادرسی عادلانه در خصوص پرونده این زندانیان خبر داده بود و از مقامات ایران خواسته بود که «احکام محکومیت‌ و مجازات اعدام این زندانیان را لغو کنند و زمینه برگزاری یک محاکمه مجدد و عادلانه‌ را بدون توسل به مجازت اعدام فراهم نمایند.»

این سازمان مدافع حقوق بشر به شکنجه‌‌های این زندانیان توسط ماموران امنیتی در زمان بازجویی در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات که چهار تن از آن‌ها با انتشار نامه‌های سرگشاده به آن اشاره کرده‌اند، پرداخت و تاکید کرده بود که در جریان محاکمه مجدد، «اعترافات» گرفته شده تحت شکنجه می‌بایست کنار گذاشته شوند و مقامات قضایی اطمینان حاصل کنند که شکایات مرتبط با شکنجه این زندانیان به طور مؤثر و مستقل مورد بررسی قرار بگیرد و افراد مظنون به نقش داشتن در این شکنجه‌ها در دادگاه‌هایی عادلانه محاکمه شوند.

Ad placeholder

عبدالرحیم تینا، امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد ۷ مهر ۱۳۸۷ توسط افراد ناشناسی کشته شد. هفت زندانی یاد شده به اتهام آنچه مشارکت در این قتل عنوان شده در فاصله زمانی اواسط آذر تا اوایل بهمن ۱۳۸۸ در شهرهای سقز و مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. آنها از آن زمان تا کنون در زندان به سر می بردند.

اواخر اسفند ۱۳۹۴، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه هر هفت متهم را به اتهام «محاربه از طریق وابستگی به جریان‌های سلفی» به اعدام محکوم کرد اما دیوان عالی کشور حکم صادره را در اواخر ۱۳۹۵ نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع داد.

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، «شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در خرداد ۱۳۹۷ کامران شیخه و شش هم‌پرونده‌ای دیگرش را به اتهام افساد فی‌الارض مجددا به اعدام محکوم کرد. این حکم با فشار اداره اطلاعات ارومیه این بار از سوی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید شد و در تاریخ ۱۴ بهمن‌ ۱۳۹۸ صدور این حکم به وکیل مدافع آنها، محمود علی‌زاده طباطبایی، ابلاغ شد».

کامران شیخه مرداد ۱۴۰۲ پس از تعطیلی و تخلیه زندان رجایی شهر کرج به همراه شش هم‌پرونده دیگرش به زندان قزلحصار منتقل شدند.