سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در جلفا: جستجوها برای یافتن سرنشینان ادامه دارد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بخش خبر
این گزارش به‌روز خواهد شد

شبکه خبر تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی گزارش داد که بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در آذربایجان شرقی دچار «سانحه فرود سخت» شده است.

همزمان کانال تلگرامی رسانه امنیتی صابرین نیوز، از تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی ایران در دفتر رهبری خبر داد، اما دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی اندکی بعد این خبر را تکذیب کرد.

امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ (۱۹ مه) ابراهیم رئیسی برای دیدار با رئیس‌جمهوری آذربایجان به آذربایجان شرقی سفر کرده بود. به گفته ذاکری، معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی از سه بالگردی که ابراهیم ٰرئیسی و هیئت همراهانش از جمله امیر عبدالهیان را به تهران می‌رساندند دو تای آن‌ها به سلامت به زمین نشسته و سومی دچار سانحه شده است.

هرچند تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی این سانحه را «فرود سخت» توصیف کرده اما استاندار آذربایجان گفته است که از ابعاد این حادثه و مصدومانش اطلاعی در دست نیست. به گزارش ایسنا پهپادها و تیم‌های امدادی هلال احمر به محل حادثه اعزام شده‌اند.

همچنین تسنیم گزارش کرده است که عملیات نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی برای یافتن این بالگرد آغاز شده است. آن‌طور که گزارش شده، فضای منطقه مه‌آلود است و وضعیت بالگرد مشخص نیست.

تسنیم همچنین نوشته است که وزاری نیرو و راه، محرابیان و‌ بذرپاش، در دو بالگرد دیگر حضور داشته‌اند و سالم به مقصد رسیده‌اند.

ایرنا گزارش کرده است که ابراهیم رئیسی، آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند.

خبرگزاری فارس گزارش کرده است که «برخی افراد توانسته‌اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آل هاشم صحبت کنند اما در حال حاضر تلفن ها در دسترس نیست».

کانال تلگرامی سپاه گزارش کرده است که «با توجه به تماس های نصفه نیمه برقرار شده، زخمی بودن بعضی از همراهان قطعی است اما از اینکه آیا کسی شهید شده است یا خیر اطلاعی در دسترس نیست.» و همچنین «برخی منابع غیر رسمی از شهادت برخی همراهان رئیس جمهور خبر می دهند، اما منابع رسمی تاکنون هیچ اظهار نظر مشخصی در این مورد نداشته اند و چنین اخباری تا ساعت ١۶:۵٠ دقیقه تایید نمی‌شود.»

ایلنا گزارش کرده است که «تیم‌های امدادی و پهباد و سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه» اعزام شده‌اند اما هنوز بالگرد و سرنشینانش پیدا نشده‌اند.

ایرنا گزارش کرده است که «۲۰ تیم امدادی و پهپادی به منطقه اعزام شده‌اند اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه، شرایط کوهستانی و جنگلی آن و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب بویژه مه شدید، عملیات جست و جو و نجات زمان‌بر خواهد بود.»

یک مقام مسئول جمهوری اسلامی به خبرگزاری رویترز گفته است در پی سقوط بالگرد، جان رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در خطر است. این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت:

ما هنوز امیدواریم، اما اطلاعاتی که از محل سقوط هواپیما به دست می‌آید بسیار نگران‌کننده است.

در تصاویری که تیم‌های امدادی منتشر کرده‌اند، منطقه بسیار مه‌آلود به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در گفت‌وگو با اعتماد تایید کرده است که هلی‌کوپتری که احتمال سقوط آن‌ می‌رود حامل ابراهیم رئیسی است و همچنین درخصوص تماس تلفنی که از آن به‌عنوان شاهدی بر «فرود سخت» و نه «سقوط» بودن حادثه یاد می‌شود گفته است: «من چیزی در این زمینه نشنیده‌ام. خودم در اخبار صداوسیما می‌شنوم که با آقای آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تماسی برقرار شده، اما واقع آن است که هر نوع ارتباطی فعلا قطع است».

همچنین ایرنا در گفت‌وگویی با سخن‌گوی اورژانس گزارش کرده است که دستگاه آمبولانس به ورزقان اعزام شده‌اند اما منطقه‌ به‌‌گونه‌ای مه‌آلود است که بالگرد اورژانس که به منطقه اعزام شده بود به دلیل مه شدید نتوانست فرود بیاید و مجبور به بازگشت شد.

تسنیم خبر داده است که محل دقیق سانحه مشخص شده است و در اطراف روستای اوزی واقع در جنگل‌های ارسباران قرار دارد اما منطقه صعب‌العبور است و نیروهای امدادی با دشواری مواجه‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولت (ایرنا) جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس دولت سیزدهم است که در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا قرار دارد.

دیزمار نام منطقه کوهستانی و جنگلی‌ست که در حوزه استحفاظی شهرستان‌های خدافرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی واقع شده و در سال ۱۳۹۰ آن را به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام کردند.

خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی گزارش داد که این منطقه در حال حاضر مه‌آلود است و امکان تردد با خودرو هم به سختی میسر است.  با این حال خبرگزاری رکنا فیلم تأیید نشده‌ای را منتشر کرده با این ادعا که «هم‌اکنون تیم‌های امدادی به محل حادثه وقوع سانحه برای بالگرد تیم ریاست جمهوری رسیده‌اند.»

همزمان با این تحولات، دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت ملی گزارش‌ها درباره برگزاری  جلسه اضطراری این شورا را تکذیب کرد.

Ad placeholder