اعتراض به فشارهای حکومت ایران بر روزنامه‌نگاران تبعیدی

۱۱ مهر ۱۳۹۲

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌رغم برخی “اقدام‌های راه گشایانه”، حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران، سرکوب و تهدید روزنامه‌نگاران متوقف نشده است.
گزارشگران بدون مرز فشارهای حکومت ایران بر مسیح علی‌نژاد و آرش سیگارچی دو روزنامه‌نگار تبعیدی را محکوم کرد.
این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران جهان و آزادی بیان دو نمونه رفتار حکومت ایران با مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار مستقل در لندن و آرش سیگارچی، خبرنگار صدای آمریکا را در بیانیه خود ذکر کرده است.
مسیح علی‌نژاد، از سوی وکیل یک همکار صداوسیمای جمهوری اسلامی به نام هژبر افشار اخطارنامه دریافت کرده که سازمان گزارشگران بدون مرز این اخطارنامه را “تهدید” علیه علی‌نژاد دانسته و از “احتمال اقدام قضایی علیه مسیح علی‌نژاد” نوشته است.

گزارشگران بدون مرز: ”علیرغم برخی اقدام‌های راه‌گشایانه‌، رئیس‌جمهور محافظه‌کار میانه‌رو ایران، حسن روحانی در عرصه جهانی و آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی، سرکوب و تهدید حرفه‌کاران اطلاع‌رسانی متوقف نشده است

شهریورماه سال جاری هنگامی که هژبر افشار از سوی صداوسیمای جمهوری اسلامی در لندن درباره سخت‌گیری دولت بریتانیا نسبت به روزنامه گاردین گزارش تهیه می‌کرد، مسیح علی‌نژاد در کادر دوربین قرار گرفت و با مورد خطاب قرار دادن فرد مصاحبه‌کننده به وی توضیح داد که روزنامه‌نگار تبعیدی است و در ایران تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران زندانی هستند و صداوسیما در این‌باره امکان صحبت کردن را به مخالفان نمی‌دهد. این رویداد هم‌زمان از سوی خبرنگار یکی از شبکه‌های آزاد تلویزیونی مستقر در لندن فیلمبرداری شد و در شبکه تلویزیون رها و بر روی یوتیوب منتشر شد.
گزارشگران بدون مرز گفته است در پشت شکایت‌نامه هژبر افشار از مسیح علی‌نژاد، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که در سرکوب مخالفان حکومت در ایران نقش دارد.
این نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران همچنین گفته است در تاریخ ١٩ شهریورماه سال جاری پدر و مادر آرش سیگارچی و همسرش به وزارت اطلاعات گیلان احضار شدند و ماموران وزارت اطلاعات در طی بازجویی طولانی مدت از آن‌ها خواسته اند، که “آرش باید به همکاری خود با صدای آمریکا پایان دهد، با هیچ رسانه‌ای همکاری نکند و شغل آبرومندی برای خود پیدا کند و اگر این شرایط محقق نشود، دیگر اعضای خانواده و نزدیکان نیز احضار و ممکن است بازداشت شوند”.
گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده است که از تیرماه سال جاری بازهم تعدادی از اعضای خانواده‌های روزنامه نگاران رادیو فردا و صدای آمریکا و برخی رسانه‌ها و سایت‌های مستقل به مراکز وزارت اطلاعات احضار و برخی به شکل طولانی مدت بازجویی و تهدید شده‌اند.
آرش سیگارچی و مسیح علی‌نژاد بیش از پنج سال است که در پی تهدید‌های مکرر و بازداشت‌ها و محکومیت‌های سنگین زندان مجبور به ترک ایران شده‌اند.
گزارشگران بدون مرز تأکید کرده است که جمهوری اسلامی باید به آزار مسیح علی‌نژاد و خانواد‌ه‌ آرش سیگارچی و دیگر خبرنگاران تبعیدی پایان دهد.