آزادی بیش از ۵۰ زندانی سیاسی دیگر در برمه (میانمار)

۱۶ مهر ۱۳۹۲

در پی اعلام دولت برمه (میانمار) مبنی بر آزادی همه زندانیان سیاسی این کشور تا پایان سال جاری میلادی، بیش از ۵۰ تن از زندانیان سیاسی برمه امروز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه (هشتم اکتبر) آزادی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هلا مانگ شوه، مشاور تین سین، رئیس‌جمهور برمه گفت: “امروز دولت ما ۵۶ زندانی سیاسی را آزاد خواهد کرد.”
تت اوو، یکی از مسئولان انجمن زندانیان سیاسی سابق نیز این خبر را تأیید کرد و گفت: “در فهرست ما قرار است امروز ۵۶ زندانی سیاسی آزاد شوند و تاکنون سه تن از آنان آزاد شده‌اند.”
وی افزود: “اگر این ۵۶ زندانی آزاد شوند حدود ۱۵۰ زندانی سیاسی در زندان‌ها باقی می‌مانند.”
پس از انحلال حکومت نظامی برمه در مارس ۲۰۱۱ اصلاحات سیاسی آغاز شد و حکومت صدها تن از مخالفان سیاسی، راهبان، روزنامه‌نگاران و وکلا را آزاد کرده است.
با این حال مدافعان حقوق بشر آزادی روند زندانیان سیاسی در برمه را کند دانستند و اعلام کردند که حکومت برای افزایش تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری‌ کشورهای خارجی به چنین روند کندی در پیشبرد آزادی‌ها روی آورده است.
حکومت نظامی برمه که نیم قرن بر این کشور حاکم بود همواره وجود زندانیان سیاسی در برمه را انکار می‌کرد اما از ماه نوامبر گذشته تین سین، رئیس‌جمهور این کشور با تشکیل کمیته‌ای در این زمینه از آن خواست تا از میان جمعیت زندانیان کشور زندانیان سیاسی را تعریف و تعیین کند.
در چارچوب همین اصلاحات سیاسی بود که آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل که در حصر خانگی به‌سر می‌برد آزاد گردید. سوچی در انتخابات پارلمانی از طرف مردم برگزیده شد و هم‌اکنون نماینده پارلمان برمه است.