نفت عربستان در برابر برق اتمی، نفت ایران برای دریافت دارو و غذا!

۳ اسفند ۱۳۹۱

ایران چهل سال پیش طرحی برای تولید بیست هزار مگاوات برق اتمی در دست اجرا داشت. دو واحد اولیه از این طرح قرار بود در سالهای 1981 (بیش از 30 سال پیش) در بوشهر عملیاتی شوند. مطالعات اجرایی دو واحد دیگر در ساوه و دو واحد مشترک نیز در دارخوین- اهواز تکمیل شده بود. واحد شماره یک از دو واحد تولید برق اتمی بوشهر با ظرفیت نهایی 1000 مگاوات هنوز به تولید نهایی نرسیده و رسما مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

بمنظور متوقف ساختن تلاش‌هایی که جمهوری اسلامی "برنامه تولید سوخت اتمی" معرفی می‌کند، تولید و صدور نفت خام و گاز طبیعی ایران مورد تحریم قرار گرفته است. تنها یک قلم از زیانهایی‌ که در نتیجه اعمال تحریم‌ها به ایران تحمیل شده، مطابق گزارش روز 12 فوریه سازمان بین المللی انرژی، بیش از 40 میلیارد دلار کاهش درآمدهای ارزی در سال گذشته است.

40 میلیارد دلار معادل هزینه ساخت 40 کارخانه هزار مگاواتی برق اتمی است. سوختی که ایران تا کنون به تولید آن دست یافته تنها می‌تواند مصرف یک رآکتور اتمی 1 مگاواتی50 ساله را تامین کند. محصول رآکتور آزمایشگاهی یادشده برق نیست. در صورت کار کردن، می‌توان پاره‌ای از شیمی‌داروها را از پس‌ماندۀ سوختی آن تامین کرد. ارزش تجاری این پس‌مانده‌های سوختی و شیمی‌داروهای تولیدی که ایران به راحتی قادر به خرید معادل آنها با کیفیت بهتر از بازارهای خارجی است، در سال بیش از 200 هزار دلار نیست!

در عمل دولت ایران در برابر ارزش 200 هزار دلار شیمی‌داروهای تولیدی، 40 میلیارد دلار زیان ناشی از کاهش درآمدهای صادرات نفت را به مردم خود تحمیل کرده است، و در صورت ادامه وضع موجود، این زیان‌ها تا توقف کامل صادرات نفت ایران هر سال تکرار خواهد شد.

یک مورد از زیان‌های مستقیم دیگر، کاهش 70 در صد ارزش پول ملی است. زیان‌های مستقیم و غیرمستقیم پیگیری این سیاست اعجاب‌انگیز اتمی، وجه‌المصالحه قرار دادن امنیت ملی، استقبال از جنگ خارجی، تخریب زیرساخت‌های شهری و اقتصادی و دفاعی کشور، توسعه فقر عمومی، افزایش میزان مرگ ومیر و رسیدن به حدودی است که عراق در فاصله سالهای 1995 تا سال 2003 تجربه کرد: داشتن اجازه مبادله نفت در برابر غذا و دارو!
تا سال گذشته عربستان صادرکنندۀ شماره یک نفت خام اوپک بود و ایران بعد از آن کشور در ردیف دوم قرار داشت. در صورت ادامه وضع موجود، طی سه تا پنج سال آینده صادرات نفت خام ایران به صفر می‌رسد.با ۲۶ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اقتصادلینک مستقیم