تحریم ها گلوی اقتصاد کشور را می فشارد؛ پول چینی و روسی جایگزین دلار آمریکایی شد

۳ اسفند ۱۳۹۱

متقاضیان سرگردان و اعتراضی که نتیجه اعلام جایگزینی پول چینی با دیگر ارزهای مورد نیاز وارد‌کنندگان بود؛ دیروز مرکز مبادلات برخلاف روزهای دیگر که «نداریم» یا «فعلا خبری نیست» را تحویل مراجعان می‌دادند، با خبرهای خوش و ناخوشی همراه بود. خبر خوش، یوان و یورو هفته آینده می‌رسد؛ ناخوش دلار و روبل فعلا نداریم. مسئولان بانک مرکزی اما خبر دیگری داشتند و آن هم این‌که متقاضیان دیگر ارزها می‌توانند معادل ارز مورد نظر پول چینی بگیرند.
بسیاری از متقاضیان البته خوشحال از دریافت پول چینی و خارج‌شدن از بلاتکلیفی چندین ماهه. جایگزینی پول چینی با دیگر ارزهای دنیا امروز وابستگی ایران به چین را بیش از هر زمان دیگر می‌کند تا بازار واسطه‌های چینی سکه شود. کالای چینی، پول چینی، ماشین چینی، پوشاک چینی و البته کارگران چینی. بی‌تعارف شاید دیگر بتوان ایران را از نظر اقتصادی یکی از استان‌های چین نامید. دلار هم که دیگر گفتن ندارد نبودنش و جابه‌جایی آن در بازارهای جهانی برای تجار ایرانی. مدیران هم پذیرفته‌اند تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد را و مشکلات فعلی در تجارت خارجی ایران را.
به گزارش بهار، شاید صحبت‌های مقام مسئولی که خبر از عرضه یورو و یوان در هفته آینده و جایگزینی سایر ارزها با یوان را داده است، در نگاه اول خوشحال‌کننده باشد اما واقعیت این است که اقتصاد ایران به تنگی نفس دچار شده است و تحریم‌ها گلوی تجارت خارجی ایران را می‌فشارند. به هر حال امروز بانک مرکزی همچون گذشته روزانه فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا ضرب‌المثل معروف «چو فردا شود، فکر فردا کنیم» همچنان در سطح کلان اقتصاد ایران جاری باشد.
بر همین اساس یک مقام مسئول با تشریح جزییات بیشتر از جلسه ویژه عصر سه‌شنبه واردکنندگان با رییس کل بانک مرکزی به مهر، گفت: هفته آینده با ورود مقدار مناسبی یورو و یوان چین به مرکز مبادلات ارزی، تقاضای تمام وارد‌کنندگان در نوبت انتظار دریافت ارز از این مرکز پاسخ داده خواهد شد. یک مقام مسئول که در جلسه عصر سه‌شنبه مسئولان بانک مرکزی با وارد‌کنندگان حضور داشت در گفت‌وگو با مهر با اعلام جزییات بیشتری از این جلسه، گفت: به دستور رییس کل بانک مرکزی، هفته آینده مقدار مناسب و زیادی از یورو و یوان چین در مرکز مبادلات ارزی تزریق خواهد شد تا این مرکز بتواند به تقاضای تمام واردکنندگانی که در نوبت انتظار دریافت ارز هستند، پاسخ دهد.
وی افزود: بر همین اساس، عرضه روبل روسیه و دلار در مرکز مبادلات ارزی با محدودیت مواجه خواهد شد. به گفته این مقام مسئول، از اوایل هفته آینده امکان تبدیل ارز دارندگان یورو، دلار و روبل و تبدیل آن به یوان چین با سهولت در مرکز مبادلات ارزی فراهم خواهد شد. وی اظهار داشت: مرکز مبادلات ارزی و بانک مرکزی متعهد شدند تا ارز مورد نیاز متقاضیان را به یورو، یوان چین به میزان کافی تامین کنند.
براساس این گزارش با توجه به دستور رییس‌ دولت مبنی بر تشکیل این جلسه برای حل مسائل ارزی پیش روی واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بخش تولید، رییس کل بانک مرکزی مسائل و مشکلات را بررسی کرد و قرار بر این شد که تدابیر لازم را برای تامین به موقع ارز از مرکز مبادلات ارزی به کار بندد. در واقع این جلسه، یک جلسه هماهنگی میان بانک مرکزی، مرکز مبادلات ارزی کشور و واردکنندگان بود تا با توجه به این‌که بعضی واردکنندگان، بر سر دریافت ارز و تخصیص ارز از مرکز مبادلات ارزی مشکلاتی داشتند، بتوانند سریع‌تر به منابع ارزی برای رفع نیازهای کشور دسترسی پیدا کنند. قرار بر این شد که رییس کل بانک مرکزی دستورات لازم را در این زمینه صادر و مشکلات را حل و فصل کند. جلسه عصر سه‌شنبه به منظور تامین نیاز ارزی واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بخش تولید برگزار شد.

تبدیل ۲۰‌درصد منابع صندوق توسعه به ریال

تهیه و تامین ارز در مرکز مبادلات با دشواری‌های بسیاری همراه است و این روزها دولتی همه توان خود را برای تزریق ارز به این سیستم به کار گرفته است. در همین سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از تبدیل ۱۴/۵‌درصد ارز مربوط به سهم شرکت نفت و ۲۰‌درصد سهم قابل تبدیل صندوق توسعه ملی به ریال خبر داد و گفت: اگر مقرر شود که منابع دیگری از صندوق توسعه ملی هم به ریال تبدیل شود، به نرخ مبادله‌ای قابل انجام خواهد بود.
صمد کریمی در گفت‌وگو با مهر درباره میزان ارز تبدیل‌شده به ریال از منابع صندوق توسعه ملی در مرکز مبادلات ارزی گفت: با توجه به این‌که از آغاز فعالیت مرکز تاکنون عرضه ارز مربوط به ۱۴/۵‌درصد سهم شرکت نفت و ۲۰‌درصد سهم قابل تبدیل به ریال صندوق توسعه ملی بوده است، مرکز توانست حداکثر استفاده را از این منابع محدود برای تخصیص ارز به اولویت‌های کالایی ۳ تا ۹ انجام دهد. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور افزود: بر همین اساس، تصمیم بزرگ با توجه به آسیب‌شناسی مرکز گرفته شد و آن هدایت عمده درآمدها و منابع ارزی کشور به بازار بین بانکی یا مرکز مبادلات ارزی کشور طی یک برنامه زمان‌بندی و با یک نمودار صعودی است.
وی تصریح کرد: نظر به این‌که ارز صادرکنندگان شامل پتروشیمی‌ها تاکنون به سیستم بانکی کشور و مرکز مبادلات ارزی وارد نشده است، اقدامات لازم برای هدایت این منابع ارزی به بازار بین بانکی در حال انجام است، به عبارت دیگر چالش اساسی مرکز درباره عرضه بوده است که با این تصمیم بزرگ برطرف و براساس آن، عمده عرضه ارز به بازار بین بانکی هدایت شده تا تقاضاهای واقعی ارز با حداکثر سرعت اعمال شود. به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی نیازهای ارزی واحدهای بزرگ نیز قرار است از طریق مرکز مبادلات ارزی و با مدیریت بانک مرکزی پوشش داده شود. کریمی در پاسخ به این سوال که مرکز مبادلات ارزی کشور برای تبدیل ارز صندوق توسعه ملی به ریال برای پرداخت کمک اقتصادی شب عید به مردم چه اقدامی خواهد کرد، گفت: اگر مقرر شود که منابع دیگری غیر از ۲۰‌درصد سهم قابل تبدیل به ریال صندوق توسعه ملی به بازار یا مرکز مبادلات عرضه شود، با توجه به فرآیندهای کاری در بازار بین بانکی این امر به راحتی به نرخ مبادله‌ای قابل انجام خواهد بود.