دولت: الگوی بازسازی مناطق زلزله زده یک رکورد جهانی است/ نماینده مجلس: مردم ورزقان در چادر زندگی می کنند

۳ اسفند ۱۳۹۱

در حالی که هنوز تعدادی از خانواده های زلزله زده به رغم سرمای شدید در چادرها زندگی می کنند، احمدی نژاد با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در راستای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی ادعا کرد: عملکرد بی نظیر و مثال زدنی ستاد بازسازی زلزله آذربایجان شرقی به عنوان یک رکورد دست نیافتنی در دنیا ثبت شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد در جلسه هیات دولت با اشاره به حجم بسیار سنگینی از کار که لازم است در یک حادثه غیر مترقبه مثل زلزله انجام شود، از عملکرد بی نظیر و مثال زدنی ستاد بازسازی زلزله آذربایجان شرقی به عنوان یک رکورد دست نیافتنی در دنیا تشکر و قدردانی کرد.
این در حالی است که به رغم ادعای مسئولان دولتی، نماینده ورزقان الله‌وردی دهقانی گفته است که تنها ۱۵درصد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۴۰درصد مسکن دائم مناطق زلزله‌زده تحویل شده است.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هنوز هم تعدادی چادرنشین در مناطق زلزله‌زده وجود دارد، گفت: حتی در مسیرهای اصلی نیز هنگام گذرهای شبانه می‌توان سوسوی چراغ‌های نفتی را در چادرها مشاهده کرد.
اما احمدی نژاد مدعی است که شیوه بازسازی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی باید در قالب نظام نامه ای جامع تدوین و به عنوان الگو در این عرصه معرفی شود.
وی همچنین بر لزوم اطلاع رسانی دقیق و صحیح به افکار عمومی در موارد مشابه برای دستیابی به یک همراهی و همبستگی عمومی تأکید کرد.
احمدی نژاد با اشاره به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن نوسازی شده در قالب مسکن مهر و دهها هزار واحد مسکونی بازسازی شده در مناطق مختلف زلزله زده تصریح کرد: هیچ یک از این واحدها در زلزله های بعد آسیب ندیده و اگر خانوارهای روستایی با کمک هایی که از سوی دولت برای بازسازی و نوسازی در نظر گرفته شده نسبت به نوسازی واحدهای خود اقدام کنند، ضمن تأمین رفاه خانواده، از ایجاد خسارت هنگام حوادث غیرمترقبه جلوگیری خواهند کرد.