مذاکرات ژنو؛ مخالفت روسیه با درخواست ظریف

۲۲ مهر ۱۳۹۲

یک مقام ارشد روسی امروز اعلام کرد که لزومی برای برگزاری نشست ۱+۵ و رژیم ایران در سطح وزرای خارجه نمی‌بیند.

پیش تر خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران به نقل از فیس بوک ظریف، وزیر امور خارجه رژیم اعلام کرد که وی خواستار برگزاری نشست آتی با گروه 1+5 در سطح وزرای خارجه شده است.

"ظریف در فیس بوک خود نوشت: امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل به تفاهم برسیم. ولی حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا احتمالا به یک جلسه دیگر در سطح وزیران نیاز خواهیم داشت.

اما به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن مخالفت با درخواست ظریف گفته است، در حال حاضر لزومی برای برگزاری مذاکرات رژیم ایران و گروه 1+5 در سطح وزرای امور خارجه طرفین وجود ندارد.

ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: برای تشکیل چنین نشستی لازم است تا دلایل لازم وجود داشته باشد و ضرورت آن احساس شود. لازم است تا زمینه لازم فراهم شود، مسائل مورد مذاکره مشخص گردند تا دقیقا روشن باشد که وزرای کشورها در چه موردی قرار است با یکدیگر مذاکره کنند.

رویترز: رژیم ایران اولین "نه" را به غرب گفت

رژیم ایران اعلام کرد که پیشنهاد غرب برای انتقال اورانیوم غنی شده خود به کشور ثالث را نخواهد پذیرفت.

پیشنهادی که سال 2012 بر روی میز قرار داده شد این بود که ایران غنی سازی بیست درصدی اورانیوم خود را تعلیق کند و اورانیوم غنی شده بیست درصدی را به کشور ثالثی منتقل کند و در عوض غربی ها نیز تحریم تجارت طلا و برخی از محصولات پتروشیمی ایران را حذف می کنند.

به گزارش «تابناک»، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی امروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است که ایران آماده است که درباره سطح غنی سازی اورانیوم و مقدار آن مذاکره کند، اما مذاکره در مورد انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور خط قرمز ایران است.

توافق نکردن بهتر از يک مصالحه ضعيف است

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، جان کری وزير امور خارجه آمريکا گفته است که توافق نکردن با رژیم ايران، بهتر از يک مصالحه ضعيف و ناکافی با اين رژیم است.

رژیم ايران و گروه ۱+۵ در روز های ۱۵ و۱۶ اکتبر (سه شنبه و چهارشنبه) در ژنو سوئيس در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفت وگو می کنند.

جان کری اظهارات خود را در جريان یک سخنرانی از لندن برای کنفرانس کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل (آيپک) در کاليفرنيا بيان کرده است. این سخنرانی از طريق ویدئو کنفرانس انجام شده است.

به گزارش رادیو فردا، وزیر خارجه آمریکا گفته است: «در حالی که در پی حل مسالمت آميز مساله برنامه هسته ای رژیم ايران هستيم، بايد حرف ها با اقدامات منطبق باشد. ما ضرورت قطعيت، شفافيت و پاسخگويی را در چنين روندی مد نظر داريم. و قاطعانه باور داريم توافق نکردن با رژیم ايران، بهتر از يک توافق ضعيف و بد است.»

بدون امتیاز دادن می توان برنده مذاکرات بود

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی با گروه 1+5 اظهار داشت: اگر 1+5 اراده داشته باشند، مذاکرات سریعتر انجام می شود و برنامه ما طوری است که آنها بهانه ای برای رد آن نداشته باشند و در واقع پیشنهاد جمهوری اسلامی آزمونی برای طرف مقابل است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس عراقچی یکشنبه شب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: اگر قرار است طرف روبرو برنده باشد اینطور نیست که ما امتیازاتی بدهیم و باید هدف را طراحی کرد و طرفین باید برابر باشند و بدون امتیاز دادن می توان برنده مذاکرات بود.