تکرار فینال کشتی فرنگی در کشتی آزاد؛ ایران ۶ آمریکا ۱

۳ اسفند ۱۳۹۱

تیم ملی کشتی آزاد ایران با برتری مقابل آمریکا، راهی دیدار پایانی جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی آزاد شد. با این نتیجه ایران برای کسب عنوان قهرمانی، بعدازظهر جمعه مقابل روسیه قرار خواهد گرفت.تیم ملی کشتی آزاد ایران با برتری مقابل آمریکا، راهی دیدار پایانی جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی آزاد شد. با این نتیجه ایران برای کسب عنوان قهرمانی، بعدازظهر جمعه مقابل روسیه قرار خواهد گرفت.

ایران که در فینال کشتی فرنگی مقابل روسیه قرار گرفت و ۵-۲ شکست خورد، حالا در کشتی آزاد برای جبران شکست کشتی فرنگی و حفظ جام قهرمانی، مجدداً با روسیه رویارو خواهد شد.

در دیدار ایران و آمریکا و مقابل بیش از ۱۵ هزار تماشاچی که نشسته و ایستاده در ورزشگاه آزادی نظاره‌گر این مسابقه بودند، ابتدا حسن رحیمی با نمایش تکنیکی، زاک ساندرز را از پیش رو برداشت. سپس مسعود اسماعیل‌پور موفق شد نفر سوم المپیک لندن یعنی اسکات کولمن را مغلوب کند.

در سومین دیدار، مهدی تقوی دارنده دو مدال طلای جهانی از سد برنت مت کالف گذشت. در مصاف بعدی در حالی که همه منتظر مسابقه چهارم صادق گودرزی با جردن ارنست باروز بودند، رسول خادم ترجیح داد عزت الله اکبری را به روی تشک بفرست. اکبری هم مقابل قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان و فاتح المپیک لندن تسلیم شد.

در دیدار بعدی، احسان لشکری مقابل توانست با اجرای تماشایی فن درخت کن در تایم اول و تداوم برتری در وقت دوم، مکس اسکرن را مغلوب کند و با این پیروزی، ایران برتری خود مقابل آمریکا را قطعی کرد.

در ۹۶ کیلو حامد تاتاری مقابل جیمز برگمن قرار گرفت و با نمایشی بر‌تر، پنجمین پیروزی ایران را کسب کرد. در فوق سنگین هم کمیل قاسمی برنده مدال برنز المپیک پکن مقابل تراول دلاگنف برنده مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک قرار گرفت و با برتری در سه تایم، ششمین پیروزی ایران را رقم زد.

پیش از آغاز مسابقه، مراسم افتتاحیه جام جهانی کشتی آزاد با نمایش همبستگی تیم‌های کشتی جهان و شعار «المپیک، بدون کشتی هرگز» جلوه ویژه‌ای به خود گرفت.

در این مراسم، کشتی گیران پس از رژه دست در دست هم دادند و نمانیدگان ۱۰ تیم بر‌تر جهان از جمله ایران، روسیه و آمریکا پوس‌تر بزرگی که بر روی آن «المپیک، بدون کشتی هرگز» نوشته شده بود را به دست گرفتند. کشتی گیران کشورهای شرکت کننده اتحاد جهان کشتی برای بازگرداندن این رشته کهن به المپیک را به نمایش گذاشتند.

بیش از ۱۲ هزار تماشاگر حاضر در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران نیز که به وجد آمده بودند، یک صدا شعار «المپیک، المپیک» سر دادند. سپس ایران ۷-۰ تیم قدرتمند گرجستان را از پیش رو برداشت که نتایج انفرادی مسابقه در ادامه آمده است.

۵۵ کیلوگرم: حسن رحیمی ۸ گیوی داویدوی ۱
رحیمی وقت اول را با دو زیرگیری برد. در تایم دوم ملی پوش ایران با خاک، بارنداز و فتیله پیچ تماشاگران را به وجد آورد و ۵ امتیاز گرفت. سپس هر دو کشتی گیر یک امتیاز دشت کردند.

۶۰ کیلوگرم: حسن مرادقلی ۳ مالخاز کوردیانی ۱
مرادقلی با پیش انداز و چرخش دیدنی یک امتیاز در وقت اول گرفت و در ادامه حریفش را به بیرون برد و ۲-۰ برنده شد. در ثانیه‌های پایانی وقت دوم مرادقلی خاک شد و کار به وقت سوم کشید. اما در این تایم مرادقلی در ۱۰ ثانیه آخر حریف را در خاک نشاند تا دومین برد نصیب ایران شود.

۶۶ کیلوگرم: مهدی تقوی ۲ مالخاز زارکوا ۰
دارنده دو مدال طلای جهان در دو ثانیه به پایان به پاهای حریفش رسید و ۱-۰ پیروز شد. تقوی همین شیوه را در تایم دوم هم پیش گرفت و پیروز شد.

۷۴ کیلوگرم: صادق گودرزی ۴ جاکوب ماکاراشویلی ۱
نایب قهرمان المپیک با خاک و بارانداز اجازه عرض اندام به حریفش نداد و تایم اول را برد. کشتی در وقت دوم به کلیچ کشیده شد که گوی به نفع کشتی گیر گرجی بیرون آمد و ۱-۰ پیروز شد. در تایم سوم گودرزی با دو خم عالی حریف را در خاک نشاند و برنده شد.

۸۴ کیلوگرم: احسان لشگری ۱۰ نودار اگادزه ۲
برنده مدال برنز المپیک، فنون مختلفی از جمله زشت و زیبا را روی حریف گرجی آزمود. او در تایم دوم هم حریفش را از بالا به پل زد. گرچه ملی پوش اصلی گرجستان در این وزن، داتو مارساگیشویلی است که مثل لشگری در المپیک لندن روی سکوی سوم ایستاد.

۹۶ کیلوگرم: حامد تاتاری ۸ بکا چلیدزه ۱
تاتاری که اولین کشتی خود را در جام جهانی می‌گرفت از لحاظ قوای بدنی به حریفش کاملا سر بود و در هر دو تایم با خاک و بارانداز امتیاز گرفت.

۱۲۰ کیلوگرم: محمدرضا آذرشکیب ۸ توریکه خیدشویلی ۰
آذرشکیب در وقت اول فشار زیادی به خود وارد نکرد و یک بار پای حریفش را بیرون برد. در تایم دوم آذرشکیب با خاک و بارانداز سه امتیاز پیش افتاد، سپس با خاک و به پل زدن حریف، امتیازاتش را به هفت رساند و هفتمین برد را نصیب ایران کرد.