کنفرانس مطبوعاتی در اعتراض به موج جدید بازداشت روزنامه نگاران

۴ اسفند ۱۳۹۱

در ادامه اعتراضات بین المللی به افزایش فشار بر روزنامه نگاران ایرانی و موج جدید بازداشت فعالان رسانه ای در ایران، نشستی با حضور چهره های در پاریس برگزار شد.
به همت جمعی از روزنامه نگاران ایرانی ساکن فرانسه، کنفرانس مطبوعاتی با حضور لوسی موریون، مدیر بخش تحقیقات سازمان گزارشگران بدون مرز، اولیویه دا لاگ نایب رییس فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، رضا تاجیک  فعال ملی-مذهبی و روزنامه نگار ایرانی و سارا دنیل دبیر سرویس بین الملل هفته نامه نوول فرانسوی نول ابزرواتور برگزار شد.
به گزارش ملی-مذهبی این نشست مطبوعاتی با استقبال رسانه های بین المللی از جمله رادیو بین المللی فرانسه، خبرگزاری فرانسه، تلویزیون الجزیره و تلویزیون فرانسوی آلمانی آرته و سایر رسانه های اروپایی روبه رو شد.
اقای دا لاگ دراین نشست به ایراد اتهام اقدام علیه امنیت ملی به روزنامه نگاران ایرانی اشاره کرد و آن را واهی خواند. دا لاگ با اشاره به افزایش فشار بر خانواده های روزنامه نگاران ساکن خارج از ایران گفت : موج جدید بازداشت روزنامه نگاران در ایران به اتهام همکاری با رسانه های فارسی زبان خارج از کشور صورت گرفته است و اتهام غیر قابل قبول جاسوسی به روزنامه نگاران همواره از سوی جمهوری اسلامی مطرح شده است.
نایب رییس فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران مستقر در بروکسل در ادامه همچنین با اشاره به وضعیت روزنامه نگاران پناهنده در ترکیه از تلاش فدراسیون مذکور برای بهبود وضعیت روزنامه نگاران ایرانی پناهجو در ترکیه خبر داد.
در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی خانم لوسی موریون مدیر پژوهش در سازمان گزارشگران بدون مرز عنوان کرد : آقایان خامنه ای و احمدی نژاد در تلاشند تا با سرکوب روزنامه نگاران موجب عدم اطلاع رسانی و سکوت خبری در ایران شوند.
مدیر بخش تحقیقات سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید کرد ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران است.
این مدیر سازمان گزارشگران بدون مرز گفت : روزنامه نگران ایرانی از سوی حکومت ایران مورد آزار و اذیت قرار دارند و همواره سایه بازداشت، شکنجه و فشار بر سر خود و خانواده هایشان سنگینی می کند تا به سکوت وادار شوند.
ایشان نسبت به تلاش جمهوری اسلامی برای اخذ اعترافات دروغین از روزنامه نگاران با توسل به شکنجه اشاره و تاکید کرد چنین اقدامی پیشتر نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته بود اما اینبار و در این موج دستگیری هم اعتراف گیری برای پخش تلویزیونی صورت گرفته است.
وی به نمایندگی از سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط تمامی روزنامه نگاران ایرانی زندانی شد.
در ادامه این نشست که در محل سازمان «کپ» دفتر رسانه های خارجی فرانسه برگزار شد، خانم سارا دانیل دبیر سرویس بین الملل هفته نامه نوول ابزرواتور به سخنرانی پرداخت.
وی اعلام کرد من برای اعلام همبستگی با همکاران خود در ایران به اینجا آمده ام.
وی به انتخابات مناقشه برانگیز سال ۲۰۰۹ اشاره کردو گفت با وجود سابقه سرکوب روزنامه نگاران در ایران، پس از این انتخابات موج سرکوب روزنامه نگاران در ایران افزایش چشمگیری داشته است.وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران تلاش میکند تا برای رسانه ها جو ارعاب ایجاد کند.
این روزنامه نگار شناخته شده فرانسوی که پیش این کتابی در مورد جنبش سبز مردم ایران نوشته بود با اشاره به جنبش سبز گفت این جنبش سرمنشا بهارعرب در خاورمیانه شد.
وی در پایان سخنرانی خود گفت: روزنامه نگاران ایرانی با وجود ایجاد جو ارعاب شدید و سرکوب فراوان به نقد رفتارهای حاکمان جمهوری اسلامی ادامه داده اند و میزان شجاعت روزنامه نگاران ایرانی غیر قابل تصور است.
در پایان این کنفرانس مطبوعاتی اقای رضا تاجیک روزنامه نگار ایرانی که تجربه سه بار بازداشت را با خود دارد به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به موج جدید بازداشت ها در ایران و فشارهای جدید بر رسانه ها به خصوص رسانه های محلی گفت: روزنامه نگاران ایران با خطراتی همچون بازداشت، شکنجه، سکوت اجباری، احضار و یا مهاجرت اجباری مواجه هستند.
رضا تاجیک با اشاره به وضعیت ناپایدار شغل روزنامه نگاری در ایران به علت خطر بازداشت، مشکلات مالی و تعطیلی روزنامه ها عنوان کرد این عوامل منجر به عدم رشد کیفیتی مناسب رسانه های ایرانی شده است.
ایشان به تلاشهایی از سوی جمهوری اسلامی برای اخذ اعترافات دروغین از روزنامه نگاران اشاره کرد.
آقای تاجیک در پایان سخنرانی خود که به زبان فارسی صورت گرفت و برای روزنامه نگاران فرانسوی ترجمه می شد گفت: با تمامی این مخاطرات من به آینده روزنامه نگاری در ایران بسیار امیدوار هستم. جامعه روزنامه نگاری ایران زنده و پویا است و توانسته است در میانه همه فشارها و مشکلات به امر خبررسانی ادامه دهد.
وی تاکید کرد فرایند اطلاع رسانی در ایران به نقطه بدون بازگشت رسیده و فضای باز رسانه ای در آینده در انتظار ما است.
در ادامه این کنفرانس سخنرانان به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند