طرح جدید آمریکا برای مقابله با جاسوسی اینترنتی

۳ اسفند ۱۳۹۱

باور بر این است که عمده جاسوسی اینترنتی در جهان توسط چین صورت می‌گیرد

دولت آمریکا می‌گوید مقابله با هکرهایی را که دست به جاسوسی صنعتی می‌زنند، در اولویت قرار داده است.
اریک هولدر دادستان کل آمریکا گفته است که سرقت اسرار تجاری و صنعتی آمریکا سالانه دهها میلیارد دلار به شرکت‌های آمریکایی آسیب می‌رساند و تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود.
دولت آمریکا از شرکت‌ها خواسته تا شواهد و مدارک چنین سرقت‌های اینترنتی را در اختیار یکدیگر و مقامات مربوطه قرار دهند.
باور بر این است که عمده جاسوسی اینترنتی در جهان توسط چین صورت می‌گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که این مساله، "تقریبا" در همه دیدارهای مقام‌های آمریکایی با چینی، مورد بحث قرار گرفته است.
اخیرا

یک شرکت فعال در زمینه امنیت سایبری در آمریکا گفت که یک واحد نظامی سری چین در انجام مجموعه گسترده‌ای از حملات هکری دست داشته است.
شرکت ماندیانت گفت این واحد نظامی صدها ترابایت اطلاعات را از شماری زیادی از صنایع که اکثر آن‌ها در آمریکا و تعدادی از آنها در کانادا و بریتانیا مستقر هستند، به سرقت برده است.

چین این اتهام را رد کرده و گفته است هیچ سند و مدرکی که نشان دهد یک واحد خاص از ارتش این کشور در این سرقت اینترنتی دست داشته وجود ندارد.
کاخ سفید روز چهارشنبه، ۲۰ فوریه، خواهان همکاری بیشتر سازمان‌ها و ادارات مختلف دولتی این کشور در این زمینه شد.
به گفته یک نماینده دموکرات مجلس آمریکا، میزان خسارات ناشی از جاسوسی اینترنتی و سرقت اسرار تجاری و صنعتی، در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است.
در همین حال وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه گفت که کشورش قربانی حملات اینترنتی است. او به گزارشی که در سال ۲۰۱۲ توسط وزارت فن‌آوری اطلاعات تهیه شده بود اشاره کرد و گفت بیشترین حملات سایبری علیه چین، از آمریکا بوده است.
کارشناسان امنیت سایبری به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به طور مرتب، جاسوسی سایر کشورها را می‌کنند اما دست به حملات مشابه و سرقت اطلاعات شرکت‌های چینی نمی‌زنند.
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا سال پیش هشدار داده بود که حملات سایبری می‌توانند به اندازه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی به آمریکا ضربه بزنند.
آقای پانه‌تا گفته بود که طبق اطلاعات سازمان‌های جاسوسی، "عوامل خارجی" سیستم‌های کنترل‌کننده بخش‌های زیربنایی، صنایع و حمل‌ونقل آمریکا را هدف قرار داده‌اند.