کروبی هنوز هم سیاستمداری بامرام است

۳۰ مهر ۱۳۹۲

» امیر کلهر
<a href="http://sahamnews.org/1391/08/244726/mahdi-karoubi-1111/" rel="attachment wp-att-244735"></a>روزگاری که مرام و معرفت در جامعه کالای نایابی است نباید انتظار زیادی داشت که در وادی سیاست افراد سیاسی دارای مرام و معرفت باشند. گذشته از این در سلوک سیاست مرام آسان و کوتاه مدت به دست نمی آید، بلکه سالها و دهه ها باید بگذرد و فرد خود را در موقعیت های حساس و خطیر به اطرافیان نشان بدهد. باید توفان ها و مشقت های زیادی را پشت سر بگذارد تا شخصیتش به خوبی و درستی شناخته شود و مرام و معرفتش تحقق پیدا کند. 
مهدی کروبی فردی بوده است که برای کاستن از فشار و اندوه بر خانواده ی زندانیان کارهای بسیاری انجام داده است. کرباسچی در تعبیری گفته بود؛ آقای کروبی کسر شان خود نمی داند که برای کاستن از اندوه و سرگردانی خانواده ای و یا آزادی و مرخصی یک زندانی اگر شده با دربان زندان هم صحبت کند.
شما که این یادداشت را می خوانید قطعاً بارها و بارها در جمع هایی بوده اید که چهره های شاخص سیاسی هم حضور داشته اند و وقتی صجبت از خانواده های زندانیان سیاسی و مشکلات زندانیان شده است این افراد به راحتی و هر چقدر زمان داشته اند برای جمع صحبت کرده اند و از شرایط زمان و مکان و تاریخ و غیره تفسیر و تحلیل های زیادی ارائه کرده اند حتی دیده اید که برایتان بغض کرده اند و در بیشتر موارد اشکشان هم جاری شده است. اما با وجود این حرفها و گریه ها هیچ گامی از فردای آن روز برای خانواده ای و یا زندانی ای بر نداشته اند.
اما شیخ مهدی کروبی به گمان من بارزترین چهره و به حق نماد سیاتمدار بامرام و با معرفت است. 
بارها اتفاق افتاده بود که بدون اینکه خانواده ای به حضور شیخ بروند و همین که خبر به گوش ایشان رسیده بود سعی میکرد که از درد و رنج آن خانواده بکاهد. حال چه با کمک مالی و چه با کمک و همدردی حتی از پای تلفن که البته بیشتر دیدار با خانواده حضوری بوده است.
کروبی رنج و درد مردم را رنج و درد خود و خانواده خود می دانست و می داند. شیخ مهدی کروبی که اکنون بیش از هزار روز است در حصر خانگیست هنوز هم غم مردم و حق و حقوق آنان را دارد. وی در نامه ای که به تازگی منتشر شده و خطاب آن رییس جمهور منتخب مردم حسن روحانی است باز هم در دفاع از مردم برخاسته است، مردمی که هیچ کسی را برای احقاق حقوق به حق خود ندارند وی گفته است: &#8220;در سیستمی که به شرع، قانون و حقوق بشر پایبند نیست و استبداد و دیکتاتوری در ساختارش نهادینه شده، صدای مردم بی‌نام و نشان به جایی نمی‌رسد.&#8221;
مهدی کروبی بر مرام و مروت تکیه کرده است، مرام و مروتی که انگار دیگر در جمهوری اسلامی ایران جایگاهی در میان افراد ندارد و هر کسی به فکر موقعیت و منافع خود و خانواده خود است. در روزگاری که برای افر اد رنج و غم نان مردم هیچ اهمیتی ندارد این کروبی است که از بی عدالتی های موجود در فرهنگ و آئین اسلامی و مسلمانی خود ساخته جمهوری اسلامی با شجاعت و صراحت دم می زد و می زند.
همان خصوصیتی که در پیامبر عظیم الشان ما در دفاع از مظلوم و مبارزه با ستم و ستمگران و یاری ستمدیدگان بوده است، بـگـونـه اى کـه آن بـزرگـوار بـیـسـت سـال قـبـل از بـعـثت در حالى که بیش از بیست بهار از عمرش نگذشته بود، در پیمانى به نام ((حِلف الفضول )) شرکت کرد که بر اساس آن عده اى متعهد شدند با اتحاد، حقوق مظلوم را از ستمگر بگیرند.
اگر کروبی وعده ای به شخصی داده است و یا چیزی گفته است حتما به آن ملتزم بوده و هست. شخصیت شیخ مهدی شخصیت خالص و پاک است. 
وی یکی از افرادی بود که به مردم جرات طوفان داد و به آنان یاد داد که مطالبات خود را پیگیری کنند و امروز هم نشان داده است که به حقوق مردم اعتقاد راسخی دارد چرا که به رییس جمهور روحانی توصیه کرده است : &#8220;قدر مردم و حمایت آنان را بدانید، حال که خداوند عنایتی کرده از آرای‌شان پاسداری کنید، سعی کنید حقوق ملت- اصول مندرج در فصل سوم قانون اساسی اجرایی شود.&#8221;
و در پایان این یادداشت را با ذکر این جمله از عباس عبدی که در همایش حامیان کروبی در خرم آباد گفته بود به پایان می رسانیم؛ اگر بتوان در مجموعه سیاستمداران ایران پنج فرد بامرام را پیدا کرد بدون شک بالاترین آنها مهدی کروبی است.