بازنشسته‌های آلمانی در خدمت دانشجویان خارجی

۴ اسفند ۱۳۹۱

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان برای اغلب دانشجویان خارجی چالشی فرساینده است. زبان جدید، ساختارهای ناآشنا، پیچیدگی واحدهای درسی و فشار خانواده برای کسب مدارک عالی تحصیلی از جمله دشواری‌های این دانشجویان است.
با وجود نهادها و انجمن‌های متعدد دانشگاهی و دانشجویی برای یاری‌رسانی به دانشجویان خارجی، باز هم زندگی دانشجویی در آلمان برای بسیاری از این دانش‌پژوهان ساده نیست. یکی از نهادهای یاری‌دهنده‌ای که از ۶ سال پیش به ابتکار رناته فورن‌کمپنر تشکیل شده است، "انجمن دانشجویان سالمند" در دانشگاه فنی دورتموند است. اعضای این انجمن به عنوان "مادر و  پدر خوانده"‌های دانشجویان خارجی می‌کوشند آنان را در حل مشکلات روزمره، درسی، زبانی، اداری و... یاری کنند. در حال حاضر ۱۳ "پدر و مادر خوانده" در این انجمن به کارهای ۲۸ دانشجوی خارجی رسیدگی می‌کنند.

 رناته فورن‌کمپنر که ۶۷ سال دارد، خود "سرپرستی" ۴ دانشجو (دو چینی، یک تونسی و دیگری از اندونزی) را بر عهده دارد. "مادر و  پدر خوانده"‌های این انجمن، علاوه بر رسیدگی به کارهای درسی و روزمره‌ی دانشجویان، با آنان به کوه‌پیمایی می‌روند و از برنامه‌های تئاتر، سینما و کنسرت نیز دیدن می‌کنند. شرکت در این طرح‌های "فوق برنامه" و هم‌چنین آشنایی با جشن‌ها، مراسم مذهبی، ملی و فرهنگی آلمانی، داوطلبانه است.

"فرزند‌خوانده‌های موفق"

رناته فورن‌کمپنر، در سال ۲۰۰۷ پس از آغاز دوران بازنشستگی خود مشغول تحصیل در دانشگاه ‌ فنی دورتموند شد و هم‌زمان در مرکز زبان این دانشگاه به کارآموزی پرداخت. او در این مدت با دانشجویان داوطلب، تمرین زبان آلمانی می‌کرد.

یکی از اولین فرزند‌خوانده‌های رناته فورن‌کمپنر، جایفای از چین است که جدیدا دوره‌ی دکترای خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و اکنون عازم لندن برای کار در یک موسسه‌ی پژوهشی دانشگاه این شهر است. فورن‌کمپنر می‌گوید: «من به جایفای، مثل پسر خودم افتخار می‌کنم.»

لودیا از اندونزی که مشغول نوشتن دکترای خود است، از یک سال پیش به "انجمن دانشجویان سالمند" پیوسته و فرزندخوانده فورن‌کمپنر  است. لودیا می‌گوید: «بعضی وقت‌ها کتاب و کاغذم را جمع می‌کنم و می‌آیم این‌جا تا اشکالات درسی‌ام را رفع ‌کنم.» به نظر او "افراد جاافتاده، بیشتر حوصله دارند و زود خسته نمی‌شوند."

به گفته‌ی لودیا، برقرار کردن ارتباط با دانشجویان آلمانی هم‌سن و سال خود، بسیار دشوار است: «آن‌ها ترجیح می‌دهند وقت آزاد خود را با دوستان خود بگذرانند.»